• thalia82

    Träffas och fika?

    Jag är rätt säker på att jag inte blir utskämd. min tärna vet att jag skulle hata det. och vi var snälla mot henne när hon gifte sig för 1½ år sen. Hoppas hon minns det.
    satt och pratade med min blivande för några kvällar sen om saker jag absolut inte vill göra på möhippan. hoppas att han skvallrar vidare. ;) känns ju lite knäppt om jag skulle ringa till tärnan och säga vad jag inte vill göra...
    Kom fram till att jag helst vill äta en massa. (a) sån är jag. Eller så var det för att jag var sjukt chokladsugen när vi pratade om det.

    blivande fru i september:
    visst är det kul med de där småsakerna som gör att man känner att NU är det allvar! blir lite extra fjärilar i magen liksom... Kände så när vi bokade tårtan, när jag fick på mig klänningen mamma sydde upp av lakansväv för att kolla passfomen innan hon gav sig på det riktiga tyget. Lika när jag beställt hår och smink. underbar känsla!

  • thalia82

    Wie! nu börjar jag bli pirrig på allvar! 15 dagar kvar...

    ska hoppa in i duschen, packa kläder och katt. sen bär det av till Uppsala, släpper av packning och katt hos svärföräldrarna, drar ner på stan och betalar bröllopsresa, köper lite material till festprogrammen och pratar med folket på Chokladcaféet om vår tårta (dekorationer och sånt).
    Sen ska vi träffa prästen och prata vigsel.
    Funderar på att gå ut och käka på kvällen, och sen får vi se vad som händer i morgon. och om jag kan sova... hade svårt att sova i natt, så vette sjutton hur det ska gå när jag inte ens ligger i min egen säng.

    Vilken kul grej, fru i september. :)
    Vi har inte pratat om sånt överhuvudtaget. det blir en överaskning.

  • thalia82

    får man vara nyfiken och fråga vart ni ska ha festen nånstans, Äntligen är det min tur?
    Har ni kommit långt i planeringen än?

  • thalia82

    hej allihopa! tillbaka i sala efter en händelserik helg i Uppsala. nu kommer ett lååååångt inlägg med både roliga och mindre roliga händelser.

    På fredageftermiddagen åkte vi in till stan med katt och packning, lämnade dessa hos mina svärföräldrar innan vi gick ner på stan för att göra allt jag skrev här ovan. Tog bussen hem till prästen och pratade vigsel. gick hur bra som helst. Han hade inga invändningar mot vårt val av psalmer eller nåt sånt. Vi gick igenom vigseln steg för steg så jag kan göra vigselprogrammen nu i veckan. de är iofs nästan klara, men det finns lite att ändra på.
    Vi fick berätta hur vi träffats, vad som är så speciellt med den andra parten och lite sånt, så han hade nåt att utgå ifrån när han skriver vigseltalet.
    Allt kändes jättebra, vi har fått vigseln precis som vi vill och prästen kunde inte vara mer rätt.

    Sen käkade vi på Tsatziki innan vi gick hem. Blev en ganska tidig kväll för oss.
    klockan 11 nästa dag bankade det på dörren och min ena tärna kom in i den lokal man an hyra för gäster i huset där mina svärföräldrar bor. Jag stod då i trosor, linne och en lins i ögat, den andra på fingret. Fick stoppa i den andra oxå, och medan jag gjorde det kom min blivandes bror, min tärnas man, och mina svärföräldrar(!) in i lokalen. Hojtade att jag ville ha mina byxor(innrfrån toaletten), men ingen hörde det eftersom tärnans man höll på att banka på dörren (darrade ändå, så det tog 5 min att få i linsen, och mitt dåliga morgontålamod gjorde sig ordentligt påmint). Min svärfar stod nöjt och sa "Byxor är onödigt, det regnar!" (ibland är han bara irriterande...) Tärnan var snällare, jag fick mina byxor. vid det här laget var jag mer irriterad än förväntansfull. Hatar klämkäcka människor på morgonen (tärnans man kom och körde upp en videokamera i ansiktet på mig....)
    Vi fick sätta oss i en bil, fick ögonbindlar på. Hade satt mig på vänstra sidan i baksätet, eftersom det är enda stället i baksätet där jag kan sitta utan att bli åksjuk. Om jag får se vägen... Vi åkte i tio minuter, fick inte ta av mig ögonbindeln när jag sa att jag skulle kräkas snart. tärnans man körde tre varv i en rondell och jag var nära att få panikångest och börja gråta. Vi kom iaf fram till stället där vi skulle hoppa ur, fick höra att jag var helt grön i ansiktet... Konstigt! Sen fick jag ta av ögonbindeln. Då var vi i Boländerna, vid en gocart-/femkampshall. Där fick vi träffa "pluton B", som bestod av en kompis, min syster (som bor i Sveg!) och en kompis till m2b. Hade inte väntat mig att syrran skulle vara där, så jag blev skitglad för det.
    Vi fick frukost där utanför. vilket för min del innebar en halv termos irish coffee och en macka. Irish coffee var en bra start på dagen. var fortfarande förbannad för att jag inte fått ta av mig ögonbindeln och önskade att vi åkt lite till så jag spytt ner bilen för dem. (tärnans man som körde, han jävlades extra när jag sa att jag mådde illa... han brukar ha svårt att fatta när jag säger ifrån när han jävlas.) men ändå på bättre humör än när svärföräldrarna stått utanför toan. fick på oss söta kläder. jag fick kaninöron och svans, m2b fick en ful klänning och en militärmössa med testen "törstig".
    Vi gick in i hallen och fick veta att det var femkamp som gällde. möhippa mot svensexa. en gladiator-gren (putta på varandra med stora "tops" så man ramlade ner från en liten plattform). Tjejerna fick storstryk... Sen blåsrör, vilket gick lite bättre, vi sköt bilbåge (jag tog i lite mycket så pilen nästan gick rakt genom halmtavlan en gång...), mänsklig bowling (en person sitter i en rund bur, resten rullar honom/henne mot 6 käglor). Vi lyckades bättre än killarna. sen fick vi rida på en mekanisk tjur, vilket är mycket svårare än det ser ut, och skjuta kolsyrepistol. Pistolen var roligast. jag har inte hållit i en på 5-6 år, men jag sköt bättre än tärnans man (muahaha! hämnden är ljuv!), som har licens för att bära vapen i tjänsten (vakt på arlanda).
    Tyvärr vann killarna stort, men vi hade kul ändå.
    Vi åkte till Subway och käkade lunch (älskar subway!) innan vi åkte in till stan för att dela på oss. Vi fick uppdrag som skulle lösas under dagen. Tjejerna gick in på lustgården och provsmakade alla ätbara massageoljor och glidmedel. Fick med mig en gräddkola-olja och lite roliga kondomer därifrån.
    Senv ar det uppdrag. Dels skulle vi (jag och m2b) låta folk bita os i vaden. ju fler, desto bättre. Det uppdraget struntade jag i. En av tjejerna fick bita mig (jag bet tillbaka...), men mer än så ställde jag inte upp på. och så skulle vi fotas med olika saker/personer. bl a Pelle svenslös, linné, en man med skägg, valfri flagga, en landshövding, en påve... Vi löste de flesta.
    Efter ca 2 kort hade vi en tid att passa, så tjejerna drog med mig till ett ställe (kommer inte ihåg vart riktigt...) där jag fick en dagsminkning. jättekul! det blev ganska rosa, så det matchade öronen... sen sprang vi och letade mer ställen att fota på, innan vi käkade middag på tsatziki. (igen! men jag älskar stället.). åt och drack gott, jag var ganska rund under fötterna vid det här laget, hade fått en "saftflaska" som det dracks en del ur under dagen. inte bara jag som drack dock...
    sen gick vi mot stationen eftersom några måste åka hemmåt. mötte grabbarna där oxå. vi kramades och gänget splittrades. jag, m2b, hans bror och en kille till gick och tog ett glas på Terrassen, sen gick vi runt på stan en liten stund. dock hade det varit en rätt lång dag, så vi var lite trötta och tackade förr oss och gick hem.
    Förrutom början på dagen så var det skitkul! Jättenöjd! eftersom tjejerna visste att jag hatar vissa moment så var de jättesnälla med uppdragen. alla hjälptes åt och det som skulle kunna varit skitjobbigt blev jättekul istället.

    Dagen efter var jag trött (sovit 10 timmar på 3 nätter), bakis och lite pms känningar. vid lunchen nämner svärmor nåt om henns "grej" vid vigseln, att vi väl tog upp det med prästen. hon visste inte riktigt vad, hon ville heller inte säga vad (överaskning), men hon skulle göra det. Jag och m2b tittade oförstående på varandra. vi hade inte hört nåt om det... "men det sa jag förra helgen hos er!". Det sas väldigt mycket, och det mesta från vår "planeringsdag" med föräldrarna minns jag bara som blurr. rörigt!
    Iaf så fanns det inte tid att prata så mycket om det just då, för det var bråttom till tåget med svågern. "vi får prata om det ikväll".
    Jag och m2b gick en promenad och pratade om det här. Ingen av oss hade hört nåt om det tidigare, vi är supernöjda med vigseln som den ser ut nu, vi vill veta vad som händer i kyrkan har vi sagt hela tiden. vad som händer på festen vill vi inte veta, men vad som händer i kyrkan vill vi ha koll på.
    Jag började gråta (trött, bakis och pms som sagt...), vi tyckte båda att m2b's föräldrar är jättesnälla och hjälpsamma, men lite "för" hjälpsamma. De letar alternativ till saker som redan är bokat och bestämt (och har varit bestämt i felra månader) och har lite svårt att förstå när vi tackar nej till deras förslag (onödigt stressmoment!), och så det här till råga på allt.
    Min svärmor har inte frågat oss utan sagt "jag ska göra nåt på vigseln". det är VÅRT bröllop. vi vill bestämma själva! och hon kan inte ta ett nej. vi pratade med henne på kvällen om hennes framträdande, ett vanligt "tack, men nej tack. otroligt gärna under festen, och vi uppskattar verkligen att du vill". massor av trippande med filttofflor och silkesvantar. och hon blev sur... så klart... för första gången sen vi började planera i oktober förstår jag varför folk vill gifta sig i smyg...
    Under hela planeringen har jag bara tyckt det varit kul och inte det mesta stressigt. förrän nu. Superkul möhippa, och sen ett sånt slut på helgen. Usch!
    Skillnaden på hjälpa och stjälpa är i många fall hårfin, och ingen av mina svärföräldrar förstår den tyvärr. De är jättesnälla och underbara, men ibland pratar vi inte samma språk...

  • thalia82

    Låter ju som en jättekul hippa! Synd att det inte blev nåt foto, men det är ju superkul att flyga i små plan!
    Var det du som gick runt med lång slöja på st olofsgatan, eller var det en tredje hippa i stan i lördags? min morbror hade sett ett gäng tjejer och frågat min mamma om det var vi, men det var det ju inte...

  • thalia82

    Där ser man! Jag såg ingen mer än oss två. på hela dagen. Däremot var det ett gäng japaner som tänkte fota mig. Det roliga var att det var ett av mina uppdrag, att ta kort på japaner. *s*

  • thalia82

    vad kul med bilder! jag får inte se en enda... misstänker att det kommer ett album eller nåt sånt på festen sen... :S hade inte en tanke på det när vi fotade, så det är mycket fula miner och sånt. *asg*

  • thalia82

    Jag är här flera gånger om dagen, men det känns så tråkigt att skriva till mig själv hela tiden.

    Festprogrammet börjar få sin slutliga form nu. har vart två avhopp i dagarna så vi fick göra om bordsplaceringen igen. Min farmor har tyvärr blivit sjuk och ligger på sjukhus med en tumör... Ska förmodligen in till Ackis på onsdag och hälsa på henne.
    och så är det lite struligt med svärmor, men vi ska försöka gjuta olja på vågorna där. *suck* skitjobbigt, tycker jättemycket om henne, men det blev så fel senast!

    Var på konsultation och provsminkning hos hon som ska fixa smink och hår i tisdags. jättekul! kommer att känna mig jättenöjd på lördag, det vet jag.

  • thalia82

    Jag bor ju i Sala, och ska sova här med mina tärnor och min bror, som är chaufför för dagen.
    Vi ska till ett ställe som heter Lindas Beautycenter. de har lite olika paketlöningar för brudar, och i det jag valt ingår hår, smink, ögonbrynsplockning och konsultation. Då har de vikt ca 3 timmar för mig på bröllopsdagen för hår och smink, och konsultationen tog ca 45 minuter. Kostar 2000 kr, vilket det är värt tycker jag.
    Tärnorna ska bli sminkade på samma ställe, men fixar håret själva.

  • thalia82

    lillfraggel

    tycker oxå det vore kul med en fika, men just nu är det liiite mycket. ;)

    Har ringt och pratat med kyrkvaktmästare om kyrkdekorationer och tårtbagare om allergier och exakt antal gäster nu.
    känner mig jättemodig, eftersom jag tycker det är jätteläskigt att ringa folk jag inte känner. (delvis därför har jag oxå idag sökt ett jobb som telefonförsäljare där man jobbar hemifrån. Inser ju att jag måste komma över min fobi.)
    och trasslet med svärmor är inget trassel längre. SKÖNT!

    Hur går det för er andra september-brudar?
    Själv börjar jag bli rejält nervös nu. men det ska bli underbart!

  • thalia82

    nä, inte många dagar alls. Skräckblandad förtjusning. *s*

    På onsdag åker jag till mina föräldrar för att börja plocka dekorationer. ska ha löv och kastanjer på borden är det tänkt. Och så ska jag få solrosor av min morbror.

    tack tack, kan behövas. längesen jag hade ett jobb nu. pluggat i två år och inte fått tag på några sommarjobb. :-P

  • thalia82

    Nu hoppas jag verkligen att inte fler tackar nej till bröllopet... Ok, alla har hittills haft riktigt bra skäl, men jag vill inte göra om bordsplaceringen igen!

    De första som tackade nej (innan de fått en formell inbjudan t o m) var bjudna på ett annat bröllop samma dag.
    Den andra som tackade nej bor utanför Sapporo i Japan. liiite lång resa, och lite dyr. Hennes jobb är tyvärr ganska dåligt betalt. Men hon pratade om att komma till Sverige och hälsa på när hennes vikariat gått ut senare i höst.
    M2B's mormor har blivit väldigt skruttig de senaste månaderna, så hon kommer inte. Hennes man gick bort i vintras, och sen dess har hon liksom tappat glöden helt.
    Sen tackade prästen nej, hans höstschema hade blivit mer fullpackat än han trott, så han ville passa på att umgås med familjen.
    Fick veta att min ena farbrors sambo jobbade natt, så han (sambon alltså, min farbror stannar kvar hela kvällen) kan bara vara med till kl 19.30 ungefär. Lite tråkigt, för jag tycker jättebra om honom.
    Sen lades min farmor in på sjukhus. Ännu en plats vid honnörsbordet försvann.
    Och igår kväll ringde farfar och pratade med pappa om att han kände att det skulle bli för mycket att gå på festen när farmor är så dålig. Han kanske kommer till kyrkan däremot, jag hoppas verkligen det.

    Den har vi m2b's 102-åriga farfar som vi inte vet om han kommer förrän kanske en timme innan allt drar igång. Men den förmånen har han med ålderns rätt.

  • thalia82

    Hela helgen var underbar! Kommer att lägga upp bilder senare.
    Mina förväntningar var skyhöga, och de överträffades lätt!´
    Nu kommer det att bli ett låååångt inlägg...

    Vi gick upp klockan sju för att hinna äta frukost och fixa innan vi skulle till frisyr- och sminkstället. Lite svårt att äta, men jag petade i mig yoghurt och bröd.
    Hade det jättetrevligt på beautycentret. Linda, som skulle fixat mig från början, upptäckte för någon vecka sen att hon var dubbelbokad, men en annan tjej skulle fixa mig. Och jag blev ännu mer nöjd nu än jag var vid konsultationen. Aldrig känt mig så vacker som när jag drog på mig klänningen med hår och smink i ordning.
    Efter att vi ätit lunch åkte vi till kyrkan. alla stod utanför, eftersom det var underbart väder. När alla gått in så åkte vi upp på parkeringen och steg ur bilen. sjukt nervös med såååå lycklig.
    Vigseln gick jättebra. jag snubblade inte, jag kom ihåg att säga ja och jag kunde löftet utantill. sångerna och bibelläsningen kändes så rätt! Killarna som sjöng I folkviseton var hur duktiga som helst!
    Efter svärmors sång började en gammal klasskompis till min man att spela nyckelharpa. en specialskriven march för oss. Så otroligt vackert! passade perfekt i vår lilla stenkyrka!
    Utanför blev vi kramade, fotograferade och gratulerade. Fotografen tog lite bilder på oss med och utan förädrar, präst och brudfölje innan vi åkte till wiks slott och blev fotade där.
    Föräldrarna åkte med resten av gästerna till bygdegården där snittar och fördrink serverades under tiden.
    När vi sen kom till Dalby så hann vi prata lite med några av gästerna, sen började middagen. Underbar mat och vackra sånger och tal från nära och kära. Lite allsånger emellanåt. Det var ett bra tempo. man hann prata med bordsgrannarna, men ändå hände det nåt nästan hela tiden kändes det som.
    Det visades en film från mösexan/svenhippan, där det oxå redovisades hur vi lyckats med uppdragen. Jättekul att se den! Vi fick med en kopia och massor av bilder hem.
    Tårtan var lika underbar som jag hoppats, och alla tyckte den var jättegod. Till och med min morfar som annars bara gillar gräddtårta i stort sätt tyckte om den.
    Killarna som sjungit i kyrkan skötte nu köket och serveringen, men gjorde några avbrott får sång oxå. både vackert och med massor av humor!
    Mot slutet av kvällen höll toastmaster/bestman ett otroligt bra tal! det var vackert, fullt av humor, känslor och personlighet. Han ropade in killarna från köket och sen sjöng de en serenad för mig (önskad av min man, eftersom han själv inte kan sjunga) och överlämnade en ros. Då var jag inte långt ifrån tårar kan jag säga! Lite generad, men på ett härligt sätt.
    Min man höll ett kort spontant tal och tackade alla som kommit, och sen var det min tur. ingen utom min bror och tärnorna visste att jag tänkt hålla ett litet tal. Började med att förklara att jag tyckte det kändes viktigare att tacka alla som varit med, än att följa traditionen att bruden ska sitta tyst och vara söt. tackade alla som hjälpt till, nämnde mina svärföräldrar och mina föräldrar lite extra. De är helt underbara alla fyra! Eftersom pappa inte ville hålla nåt tal till mig (han tycker det är skitjobbigt att prata inför folk, och jag kan ju inte tvinga honom.), så berättade jag om ett av mina tidigaste minnen, när han och jag satt på mattan i hallen hemma och han sjöng HasseåTages Goddag-goddag-visa för mig. :) Kiknar fortfarande av skratt när jag hör den.
    Och självklart tackade jag min drömprins, min gos, min man. :)
    Några tårar fälldes av några gäster och det kändes himla rätt att jag samlat mod!

    Flera av gästerna hade vid det laget droppat av. Klockan började bli mycket och många hade långt att åka. Själva var vi kvar tills alla gäster åkt. Vi hade så himla kul! Killarna i köket sjöng och hade sig när de diskade, vi pratade med våra föräldrar om kvällen och hur kul allt varit. Frammåt ett var vi iaf framme i gimo herrgård där vi skulle tillbringa bröllopsnatten. rummet var skitläckert! helt klart herrgårdsstil, men ändå modernt. Sängen var enorm! Vi kröp ner i jacuzzin och myste, jag plockade ut hårnålarna (46 stycken) som börjat lossna och bara njöt.

    Alla jag pratat med efteråt tyckte det var jättetrevligt, lagom informellt, men ändå en fin middag.
    Nu ramlade det precis ner ett prev genom brevinkastet med fotografen som avsändare. det känns att det ligger en CD i... Att det gick så fort! hade väntat mig att de skulle komma om ett par veckor! Jag vill se bilderna nu på en gång, men väntar tills i eftermiddag när min man kommit hem. Känns underbart att kunna säga "min man"!

    Bilder kommer senare som sagt. Väntar på att gästerna ska skicka några till oss. :)

    /fru Lundqvist

  • thalia82

    Hur gick det för er andra som gifte er i helgen? Grattis förresten!

  • thalia82

    Tack, lillfraggel! Det var helt fantastiskt! Jag vill göra om det!

    Blivande fru - jag skrev det i en annan tråd oxå, men Grattis! Visst känns det underbart! Jättefina bilder!

  • thalia82

    Lillfraggel:

    Då är jag på väg ombord på ett flygplan mot italien.
    För mig är det lite körigt nu de kommande två veckorna. jobbar på intagningsprov till en utbildning och skriver jobbansökningar. sen ska jag vara bortrest (bröllopsresa, längtar sjukt mycket!) i 2½ vecka. Mitten av november funkar bättre för mig... :S

    Men annars kan ni som kan ta en fika nu, så hänger jag på senare om det blir nån mer gång.

  • thalia82

    Äntligen är det min tur skrev 2007-10-02 19:12:05 följande:


    Nä jag e också kvar. Det är bara så jä...la mycke jobb just nu. Tänk om man slapp det o kunde planera bröllop hela dagarna.Lite mer har jag fått planerat. Håller på med trycksaker. Va till ett tryckeri o kollade vad det skulle kosta med att fixa middagsprogram mm. INTE BILLIGT.... Vi tänkte göra lite reälare med look-a-like bilder på alla gäster o skriva lite om dom o så. Då blir det lite mer som ett häfte. Inbjudningskort är snart färdigplanerade i huvudet så jag ska shoppa lite saker snart. Ska till Sthlm o jobba på tors o tänkte gå in på Matton o se vad de har när jag ändå är där. Shoppat en del grjjer som jag fyndat på rea. Typ bordsdekorationer mm. Ni då?
    Nä, saker kostar rätt mycket tyvärr... Många små poster som tillsammans blir en mindre förmögenhet.

    Ska börja med tackkorten så småningom är det tänkt. Vi ska bara snacka med killen som ska fixa framkallningar, så vi får korten snart. bra med kontakter... Min man käner en kille som jobbar i fotolabb, så han kunde ge oss bra rabatt sa han.
    Och så ska man klura ut vad som ska skrivas. inte lätt om man vill vara småpersonlig, men ändå göra det lätt för sig. Att sätta sig och skriva 50 tackkort för hand är knappast nåt jag längtar efter... inte med min handstil.
Svar på tråden Träffas och fika?