• Miranda_in_the_city

Ni som slutat med P-Piller!?

Jag tänker sluta med p-piller om en månad, har ätit mercilon i ca. 6 år.
    Ni som har slutat med p-piller, vad har ni för erfarenheter? Påverkades kroppen mycket?

Jag är lite nervös för hur kroppen kommer att påverkas... Innan jag började äta p-piller så hade jag lite finnar då och då, men inte så mycket att det var ett problem. Jag hade relativt smal kroppsbyggnad och det har jag även nu. Mensen var någorlunda regelbunden före, men jag hade nog mensvärk, vilket jag inte har haft då jag ätit p-piller.

Har ni gått upp i vikt, fått massor av finnar, fått humörsvängningar, mensvärk, oregelbunden mens? Hur länge tog det innan ni fick första mensen efter att ni slutade med pillren? Skriv gärna också vilket märke ni har ätit!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som slutat med P-Piller!?
  • pickolina

Bobou - Håller med tattar-Emma. Det kan mycket väl vara pga att du slutat med hormonerna. Det är tom väldigt troligt att det är så.. Men sådant brukar vanligtvis lägga sig med tiden. Vill du verkligen veta hur du mår och hur din kropp fungerar utan p-piller så skulle jag råda dig att ha ett lite längre uppehåll... Men om du skulle tröttna under tiden eller komma fram till att du vill börja igen så är det ju bara att göra det.

Jag tror dock att man måste ha ett längre uppehåll för att verkligen märka skillnaden. Det kan vara värt att ha lite tålamod med "övergångsfasen"..

Jag har hållt på och testat fram och tillbaka under X-antal år och det är vad som till slut gett mig svaren. Sedan när man börjar kan jag säga att det är olika oxå. Vid ett par tillfällen då jag börjat har jag mått så dåligt att jag slutat igen, medan jag dom andra gångerna inte märkt av något alls i princip. Trots att det varit samma p-pillersort. Så kroppen reagerar dessutom väldigt olika vid olika tillfällen... Det enda man kan göra är att testa sig fram.

• Anja 19 juli 2008

Jag gick tvärtom NER i vikt... Pillren sänkte min ämnesomsättning något katastrofalt. Slutade med pillrena i början av året och har sedan dess gått ner 13 kg utav de 25 som jag gått upp av pillren. HEMSKT.

Inga finnar, mår bara bra. har nu kopparspiral och har aldrig mått bättre! Ingen mensvärk, inga mellanblödningar, ingenting.

Fy vad jag avskyr hormonpreparat!

• Bobou

tattar-Emma, pickolina:

Tack för era svar, jag inser att jag blev lite hispig där ett tag... Ska helt klart vänta ett tag och se.

Intressant det du skrev pickolina om att du reagerat olika på samma p-piller vid olika tillfällen. Det fick mig att tänka på alla tjejer jag känner som testat i princip varje p-pillersort som finns, kanske de istället skulle ha provat fler gånger med samma? Undrar om barnmorskor vet om att det kan vara så.

• Miss (snart mrs) A

Åh, vilken bra tråd. Slutade med p-piller (efter att ha ätit i nästan 14 år med två tidigare uppehåll). Senaste 4 åren har jag ätit Yasmine men bytte till p-ring som jag använde i 6 månader.

När jag slutade gick jag upp en del i vikt och blev lite orolig eftersom jag trodde att det skulle vara tvärtom - men det kanske inte är helt onormalt, det verkar ju vara fler här som haft det problemet. Jag har fått lite fler finnar men de är fortfarande väldigt sällsynta så det gör inte så mycket. Men den positiva sidan är att jag överlag mår bättre, känner av min kropp på ett annat sätt och har mer sexlust - och så slipper man knapra piller varje dag - vilken befrielse

• Miranda_in_the_city

Ni som har ändrat i vikt efter att ni endera börjat eller slutat med p-piller: har era matvanor och andra vanor varit de samma och ni ändå har ändrat i vikt?

Jag började äta p-piller då jag råkade min man (för 6 år sedan) och före det motionerade jag och åt hälsosamt. Jag gick upp en del i vikt under de första 3-4 åren, men jag har aldrig trott att det berodde på p-pillren, eftersom jag började äta mindre hälsosamt och större mängd... dessutom motionerade jag inte alls lika mycket utan det var mysiga hemmakvällar som gällde... så jag gick upp sakta men säkert, tills vi skaffade hund o började motionera dagligen samt äta mycket hälsosammare! Nu väger jag samma som jag vägde innan jag råkade min man, och jag hoppas verkligen att jag inte går upp i vikt då jag slutar äta p-piller! Tror ni att även om man fortfarande äter hälsosamt o motionerar, kan plötsligt gå upp en massa i vikt?
    Ni som har sett viktförändringar, fick ni t.ex. ett enormt sug efter choklad? Jag får alltid sånt sug efter choklad november-februari, samt runt mens!

• Pumpkin

Miranda_in_the_city: Jag ändrade ingenting på mat- och träningsvanor varken när jag började eller när jag slutade, ändå gick jag upp 18kg när jag började och ner 5-6kg när jag slutade. Plus en del däremellan som sagt.

• Miss (snart mrs) A

Jag ändrade ingenting, hade till och med börjat träna lite smått några månader innan. Men jag kanske ska tillägga att viktökningen endast är några kilo men eftersom jag aldrig pendlar i vikt kändes det extra mycket när kläderna plötsligt började spänna. Men nu är semestern slut och träningen ska återupptas. Jag ska ju gifta mig nästa vår och då vill jag ju vara o normalshape igen

• tattar-Emma

När man äter p-piller tror kroppen att man är med barn. Så det är inte så konstigt att öka lite i vikt, bli trött, ojämnare i humöret osv.

• pickolina

Bobou - Ja det är ett lite lustigt fenomen.. Jag började och slutade flera gånger med både Trimiron och Yasmin. Det var lika med båda.. Så min kropp reagerar definitivt olika beroende på när jag börjar.. Och jag kan tänka mig att det är så för många andra oxå.

• pickolina

Fast det där med att man får ett mer ojämnt humör och att man går upp i vikt (när man äter hormoner)..

Ja det är vanliga biverkningar, men det är oxå väldigt vanligt att det blir precis tvärtom. Många äter hormoner för att få ett jämnare humör, minska PMS osv..

Och många går tvärtom upp när dom slutar med hormoner. För en del kan det nog vara själva omställningen som ger en viktökning, tex för dom som går upp både när dom börjar och när dom slutar. Men vissa går enbart upp när dom slutar...

Det är ju så olika det där.

• Pumpkin

Ja, det är nog väldigt olika det där med hur man reagerar. Jag fick ett mycket jämnare humör när jag började äta p-piller, vilket jag dock såg som nånting negativt så småningom. Det kändes mest som att jag var likgiltig till det mesta och hade närmare till depp än till lycka. Inga toppar och dalar alltså, bara lågt, lågt och lågt. Inte så kul

Nu när jag inte äter p-piller längre så har jag ett jäkla humör, speciellt vid PMS - men det är jag glad för

• Anja 19 juli 2008

Och jag är tvärtom...

Skitlabil med hormonerna (åt minipiller exlutena), mådde skit, gick upp som f..n i vikt, över 15 kg på mkt kort tid, en enorm aptit, håglåshet (utan att märka det).

När jag slutade så tog det ett tag och sen återvände livet.

Jag mår inte alls dåligt psykiskt när jag är gravid, då blir jag inte ett dugg deppig av hormonerna. Bara lite mer lättrörd och gråtig i perioder, utan att egentligen må dåligt.

Men fy f..n så uselt jag mådde med piller. Aldrig mer. Tack och lov för spiral :)

Har nu ett helt jämnt humör och mår toppen.

Tänk att det är så olika :) Tur är väl det!

• Bobou

Undrar när min mens ska bli vettig egentligen? Har inte fått mens sedan jag slutade med pillret, nu 48 dagar sedan... (Och som sagt, är utomlands och träffar inte sambon, så jag är _inte_ med barn...)

• Pumpkin

Det skulle jag vilja säga är helt normalt, när jag slutade tog det nog två månader innan mensen kom och det var först ca 1 år efter som min kropp hade hittat rytmen igen. Dock hade jag regelbunden mens även under det året, men med världens längsta cykel - typ 6-7 veckor mellan varje gång

Bobou skrev 2007-09-17 13:45:10 följande:
    Undrar när min mens ska bli vettig egentligen? Har inte fått mens sedan jag slutade med pillret, nu 48 dagar sedan... (Och som sagt, är utomlands och träffar inte sambon, så jag är _inte_ med barn...)
Svar på tråden Ni som slutat med P-Piller!?