• Miranda_in_the_city

Ni som slutat med P-Piller!?

Jag tänker sluta med p-piller om en månad, har ätit mercilon i ca. 6 år.
    Ni som har slutat med p-piller, vad har ni för erfarenheter? Påverkades kroppen mycket?

Jag är lite nervös för hur kroppen kommer att påverkas... Innan jag började äta p-piller så hade jag lite finnar då och då, men inte så mycket att det var ett problem. Jag hade relativt smal kroppsbyggnad och det har jag även nu. Mensen var någorlunda regelbunden före, men jag hade nog mensvärk, vilket jag inte har haft då jag ätit p-piller.

Har ni gått upp i vikt, fått massor av finnar, fått humörsvängningar, mensvärk, oregelbunden mens? Hur länge tog det innan ni fick första mensen efter att ni slutade med pillren? Skriv gärna också vilket märke ni har ätit!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som slutat med P-Piller!?
  • chihiro

för mig kändes det som en uppenbarelse ;) Lite som Jaha är det så här man ska må egentligen. Vad det gäller mens och viktökning kan jag inte hjälpa till så mycket eftersom jag ganska omgående blev planerat gravid.

• Meddelande borttaget
  • Silverlyran

Jag hade ätit p-piller i 8 år när jag slutade i december. Senaste åren hade jag Yasmin. När jag slutade gick jag upp i vikt snabbt och ganska mycket (säkert 7-8 kilo) och jag fick massor av finnar på ryggen och lite i ansiktet. Mensen kom efter en månad och blev ganska regelbunden direkt. Men det var värt allt det där för nu ska vi ha en liten bäbis i januari :)

• tattar-Emma

Är sedan sex år tillbaka k*t, glad och tacksam :D

Mensvärken kom faktiskt inte tillbaka. Nån finne ibland kan lag jeva med.

• -Jonna-

Givetvis så är valet enkelt om det står mellan mer sexlust + psykiskt välmående och att slippa finnar.

(Även om jag fick MÅNGA finnar på ryggen och i nacken - stora jäklar...Och i ansiktet...)

Det tar ju ett tag för kroppen att ställa om sig på den nya hormondosen, den är ju van vid p-pillrena! Det går säkert över efter ett tag!

• rosesarered

Jag åt cilest innan jag slutade för två år sedan. Innan cilest åt jag diane.
    Hade bra tur då mensen kom igång i stort sett genast och har varit regelbundna sedan dess.
    Huden har varit okej, kanske något mera finnar men men..
    Enligt min sambo och andra närstående är jag numera mkt mera balanserad i humöret och gladare! Min sambo har "förbjudit" mig att börja äta p-piller igen;)
    Ångrar inte en sekund att jag slutade.
    Det enda negativa är att jag får lite pms-symptom dagarna innan mens vilket jag inte fick medans jag åt p-piller.

• Bobou

Ååh, nu blir jag nervös när jag läser allt ni skriver! Jag slutade med p-piller för tre veckor sedan, efter att ha tagit dem i 7½ år. En stor del av anledningen till att jag slutade är att jag hört så många/läst så många på BT som sagt att de trodde att de inte mådde dåligt av sina p-piller - tills de slutade... Så jag blev nyfiken på hur jag skulle känna det om jag slutade, och när pillrena tog slut samtidigt som jag skulle vara ifrån sambon i ett par månader så brydde jag mig helt enkelt inte om att skaffa nya.

Hittills kan jag inte påstå att jag märkt någon större skillnad, men jag har ju inte ens haft första mensen än. Det jag nu kommer att tänka på är att jag faktiskt fått en stor finne på ryggen och två på ena överarmen, men som jag inte satt i samband med pillrena förrän nu. Kan det vara pga att jag slutat med p-piller?

Grejen är att jag aldrig haft finnar på ryggen eller armen förut. Kan det vara så att jag fått dem för att kroppen är lite obalanserad just nu och att jag inte får fler senare? För efterson jag inte märkt någon annan skillnad hittills skulle det faktiskt _inte_ vara värt det för mig om finnar är den enda förändringen. Oroar mig också för vikten, men jag hoppas att jag inte går upp iaf eftersom det är vad som hände när jag började.

Det jag hoppas på är att bli mer balanserad och inte så höst- och vårdeppig som jag brukar. Men för att märka de skillnaderna måste jag ju vänta jättelänge!

• pickolina

mrsD - Minipiller har funnits länge.. Minipiller innehåller inget östrogen utan enbart gestagen. Tyvärr är det just gestagenet som ger flest biverkningar. Vilket preventivmedel som fungerar för vem är omöjligt att svara på då det är så individuellt. Jag har hört och läst så mycket negativa och positiva saker om både kombinerade p-piller och minipiller (inkl p-stav, hormonspiral osv). Ett tips är att söka här på forumet och även googla.

• pickolina

Gällande att sluta med p-piller..

Det är ju omöjligt att svara på då det är extremt individuellt.

Men man ska nog vara beredd på att tråkiga biverkningar kan uppstå. Dom behöver inte komma omedelbart utan kan komma långt efter man slutat (1-12 månader).. Vilket jag tror är vanligast dessutom, för direkt efter man slutat så fortsätter kroppen på rutin. Därför är det störst chans för tex PCOS-patienter att bli gravida strax efter dom slutat med p-piller. Sedan kan biverkningarna hålla i allt från några månader till flera år... Det är såååå individuellt.

För egen del så går jag alltid upp i vikt när jag slutar + att jag alltid får problemhy som aldrig verkar ge med sig. Så det slutar alltid med att jag börjar igen... Men som sagt, det är bara MIN erfarenhet. Det enda man kan göra är att testa själv, för andras erfarenheter kan bara ge info men aldrig någon indikation för hur det kommer gå för en själv.

• tattar-Emma

Bobou

Det kan mycket väl hända att huden konstrar lite först och vänjer sig sen. Hur det blir för just dig vet man ju inte, bara att vänta och se!

Om jag var som du skulle jag vänta ett par månader iaf, då hinner du se hur det går med huden och depressionerna. Blir det ingen förbättring eller rentav sämre kan du ju börja igen.

Svar på tråden Ni som slutat med P-Piller!?