• Miranda_in_the_city

Ni som slutat med P-Piller!?

Jag tänker sluta med p-piller om en månad, har ätit mercilon i ca. 6 år.
    Ni som har slutat med p-piller, vad har ni för erfarenheter? Påverkades kroppen mycket?

Jag är lite nervös för hur kroppen kommer att påverkas... Innan jag började äta p-piller så hade jag lite finnar då och då, men inte så mycket att det var ett problem. Jag hade relativt smal kroppsbyggnad och det har jag även nu. Mensen var någorlunda regelbunden före, men jag hade nog mensvärk, vilket jag inte har haft då jag ätit p-piller.

Har ni gått upp i vikt, fått massor av finnar, fått humörsvängningar, mensvärk, oregelbunden mens? Hur länge tog det innan ni fick första mensen efter att ni slutade med pillren? Skriv gärna också vilket märke ni har ätit!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som slutat med P-Piller!?
  • La Paloma

Min erfarenhet säger att ev problem med tex viktökning, humörsvägningar mm försvinner när man slutar

• Pumpkin

Jag började med Trinovum 28 när jag var 15 år och slutade i maj förra året, nästan exakt 6 år efter att jag började. Innan jag började med p-piller hade GRYM mensvärk, RIKLIGA blödningar och ganska mycket problem med huden. När jag sen åt p-piller så krympte mina blödningar enormt mycket och jag hade väldigt "lätt" mensvärk och bra hy. Dock gick jag upp 20kg på ett år (var iofs underviktig innan) och min sexlust försvann allteftersom.

Förra året tyckte jag helt att det fick vara nog, så jag slutade helt enkelt. Första mensen kom ca 6-8 veckor efter stoppet och sen var den oregelbunden i kanske två "omgångar" men sen har den varit som en klocka. Visst har jag mensvärk, men bara dagen innan och första mensdagen, sen är det som vanligt igen. Blöder inte så mycket heller, i alla fall inte så mycket som jag gjorde innan p-piller. Finnar får jag väl nån då och då, men inte mycket. Vad gäller vikten så gick jag ner 7kg under tiden jag käkade p-piller men det fick jag verkligen KÄMPA för, men de 5kg jag gått ner efter stoppet har bara runnit av mig, det kallar jag trevlig bieffekt

På det hela taget är jag SÅ glad att jag slutade - jag älskar att vara kvinna och känna min kropp på riktigt!

• -Jonna-

När jag slutade med p-piller så fick jag jättemycket finnar! Både på ryggen och i ansiktet... Det höll i sig under hela mitt uppehåll på några månader, när jag började igen så försvann de!

Det tog cirka 6 månader innan min mens kom igång... Då hade jag ätit några olika märken - Mercilon åt jag i några år, sammanlagt hade jag ätit i över 10 år...

• mrsD

tänkte invadera tråden lite här..
    För jag har ätit p-piller, men har nu gått över till minipiller...
    Vad jag förstår har de inte funnits så länge, men tänkte höra om det är någon som ätit dem och sedan slutat, och hur det gick?

• Lena+Mattias=sant

Jag åt mercilon från jag var 17 tills jag var typ 25. I slutet hade min sexlust dalat till nästan inget. Såhär har förändringarna blivit tills nu ca två år senare

mer mens
    fler dagar mens
    mer mensvärk
    mer oregelbunden mens (4-5 veckor emellan)

mer sexlust
    mer variabel sexlust (massor vid ägglossning, typ ingen mellan ägglossning och mens)
    mindre finnar

• Miranda_in_the_city

Vad skönt att höra att många har haft bra erfarenheter! Jag har surfat runt på nätet och läst att många får just finnar på ryggen och så.
    Har ju ätit p-piller i 6 år nu, åt dem för att få så säkert skydd som möjligt, men nu vill jag inte längre äta de här pillren... vill inte heller ha en chock då jag slutar...

• A&R

Jag har ätit Mercilon i 9 år, men slutade förra sommaren. Mina p-piller påverkade mig genom att jag gick upp 10 kilo under första halvåret, och att min sexlust försvann mer och mer för varje år.
    Efter att ha slutat har jag gått ner i vikt, fått lite mer oregelbunden mens, i perioder har jag mycket finnar (känner mig som i puberteten igen), mer mensblödning och menssmärtor första dagen. Sexlusten är det tyvärr däremot fortfarande lite si och så med...
    På det hela taget tycker jag faktiskt att det varit värt allt att sluta.

• 2008-08-09

Jag ska sluta med mina p-piller om 1 månad drygt...känner mig jättenervös för att få tillbaka min rikliga mens, att få finnar, vikten m.m....

• ninjan

jag åt mercilon i ca 7 år. Det som hände när jag slutade var att jag fick fetare hy och mera finnar. det går längre tid mellan mensgångerna, men mensvärken är värre nu. Pms har jag också fått i större doser..
    När jag slutade tog det mer än 1 år innan jag fick mens. Tillslut gick jag på akupunktur och började äta "naturläkemedel" som akupunkturläkaren rekommenderade. Det dröjde två veckor så fick jag mens.

• mrs Ella

Jag märkte då ingen skillnad, förutom att jag blev gravid 6 veckor senare

Svar på tråden Ni som slutat med P-Piller!?