• Janne

BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)

Finns det någon som har tips på BRA vin i Danmark/Tyskland som man även kan köpa på Systemet?
    Jag anser inte att JP och Black Tower är viner man dricker om man så får det gratis.
    Så... tips från vinkunniga emottages vördadsfullt.

• Svar på tråden BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)
  • Stina 3/5

Froggie,

vill inte vara neggo med 7.5 liter till 160 pers tror jag inte på.

Det är 4,6 cl per man. En liten drink per man och sedan är spriten slut.

• Johanna = en lat kock

Froggie...
    Janne gillar ju inte JP...

Sen behöver ni nog minst 12 liter sprit... (dvs 7 cl per skalle = 1-2 drinkar per person) men eftersom det är trist när det tar slut så skulle jag gardera med 10 cl per person= 16liter... såvida ni inte har en väldig massa ungar och/ eller nykterister med på festen... (räkna med ca 10 cl per vuxen då har ni nog så att det räcker)

hur har ni tänkt få plats med vin och sprit om ni åker fem pers i bilen?

sen har jag iallafall fattat det som att man kan transitplombera spriten så att man slipper betala tull eller hålla sig till danmarks låga regler...

//Johanna

• Froggie

Ojdå, ja hur ska vi få plats???? ska iochförsig ha en minibuss men det kanske blir trångt iallafall....
    hmmm, ja vi får väl stanna till i Danmark och köpa mer stark sprit...oj vad det blir MYCKET att tänka på!!
    Froggie

• Johanna = en lat kock

Froggie
    Hoppas att det löser sig! det vore ju trist om spriten tog slut innan halva festen var över...

Lycka till!

//Johanna

• Froggie

johanna - tack för tipset om hur mycket man räknar (cl/pers)!!!

froggie

• Froggie

Till Cecilia2 - var finns de vita vinen på Scandlines websida?? hittar dem inte....
    J

• Becs

Tack Johanna!!

Tack för att du "satte dit" Janne - på ett alldeles jättesnällt och ofarligt och rart sätt talade du om vad alla vi andra tänkte - att det är tråkigt med "Jannar" som gärna vill verka som experter på andras bekostnad. Att det är ok att gilla JP (och inte veta att Chablis kommer från Chardonnaydruvan). Du är en raring!

• Janne

Johanna!

Du syns vara en kvinna som har koll på läget vad gäller smaker och kunskaper om mat och tillhörande drycker! :)
    En Chablis är ju förvisso en Chadonnay men en betydligt trevligare variant än traditionella dito.

Det vi är ute efter är något som är lättare och passar till våra rätter.

Angående laxen kommer receptet från Rickard Nilsson på Kattegatt Gastrononi så det brukar röra sig om höga och framstående smaker så det får inte vara något som man somnar av. Jag och den blivande har pratat om viner och kommit fram till en lättare, torrare variant.

Angånde melonhistorien så fick vi detta i Schweiz i somras med ett Schweiziskt vin till. Sådana viner är ganska söta varför jag har denna smak i munner när jag tänker på receptet. Annars håller jag med dig om att ett torrare vin skulle passa.

Angående efterrätten så är spritvalet gjort på grundval av våra spritpreferenser där jag är, nästan löjligt, förtjust i Calvados.

Tack igen för dina bra och insiktfulla råd!

/Janne

• Janne

Froggie...

De vita finns på samma sida om de röda under en länk som heter hvidvin.

/Jan

• Ink

Chablis är väl lagrad på stålfat och inte på de ekfat som många andra, det ger ett mindre 'smörigt' vin som du uttryckte det Janne.

Rekommenderar att du lånar Michael Jamais Vin & gastronomi och kollar lite. Jag använder ofta den boken.

Lycka till!

• Johanna = en lat kock

Becs!
    Jag var inte ute efter att "sätta dit" Janne!
    Det är ju ganska vanligt att folk inte vet vad det är för druvor i de olika vinerna i europas vindistrikt... Här används ju distriktet ofta istället för druvan som "referens" på ettiketten...
    Och det där med JP... Jag anser att det är i kombination med mat som ska fungera inte på en vinprovning! Till viss mat är JP jättegod och till annan mat värdelös men det är likadant med viner för femhundra spänn flaskan!

Janne!
    Jag måste säja att det verkar som ni har en mycket bra och genomtänkt meny!
    om receptet på laxen kommer från kattegatt borde det ju gå att ta reda på vad de har satt för vin till rätten och hitta något som liknar det så mycket som möjligt... De borde ju ha provat sig fram till bästa kombinationen!
    Sen var det ju melonen... där beror det ju väldigt mycket på hur mogen melon man får tag på och vilken sort... Om den är lagom mogen med en mjuk honungssötma är det säkert supergott med ett lite sötare vin! men om man bara hittar meloner som har lite av den omogna syran (och bitterheten(!)) kvar så kan det nog bli lite kvalmigt med ett för sött vin... eftersom det är svamp till gör det rätten lite mer förlåtande eftersom den funkar som en bra brygga mellan vin och mat....

Sen finns det ju även en del "nya världen" chardonnay som har legat på rostfria tankar

//Johanna

Svar på tråden BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)