• Janne

BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)

Finns det någon som har tips på BRA vin i Danmark/Tyskland som man även kan köpa på Systemet?
    Jag anser inte att JP och Black Tower är viner man dricker om man så får det gratis.
    Så... tips från vinkunniga emottages vördadsfullt.

• Svar på tråden BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)
  • Johanna = en lat kock

Hmm i bordershop tror jag att det i princip bara finns det som du kallar skräpviner Håller till stor del med, men jag gillar att dricka chardonnay som inte är så hårt ekad på sommaren, alla champange blanc du blanc är ju faktisk bara gjorda på chardonnay! (har du förresten testat Jacobs Creek pinot noir-chardonnay mousserande? Vi håller tummarna för att man kan gitta den i tyskland...) Vi kommer troligen att åka trelleborg-sassnitz eftersom det dels är billigare dels slipper man resan via danmark...

det som kan vara något att kolla är de stora varuhusen som tex Citi
    någon annan kanske vet om det finns någon sådan hemsida...

//Johanna (och Johan)

• syster yster

Har tyvärr inga tips att dela med mig av, men tänkte bara tala om att jag inte gillar "Gandia" som hoppsan rekommenderade (vi provade i och för sig bara en av druvorna, kommer inte ihåg vilken). Det vita vinet är jättegott, men det röda tycker jag är riktigt blaskigt. Vi provsmakade det inför bröllopet, men tog sedan ett annat.

• hoppsan

Bordershop har en speciell avdelning med finare viner men jag har inte varit där och tittat eller provat. Det finns en hel del viner som finns på Systembolaget förutom Gandia som jag nämnde. Bl.a. många Torres-viner, Canaletto (tror det är ett italienskt vin) men även andra som jag inte kan komma på på rak arm. Men givetvis finns det en del skräpviner som ni väljer att kalla det. Jag tycker dock JP är ett okej vin och ett mycket prisvärt vin. Men som med så mycket annat är smaken som baken (delad). Det bästa är ändå att åka ner själv och prova sig fram. För även om någon här (vinkännare till trots) rekommenderar vinet så är det ju inget som säger att just DU skulle gilla det.

• Jj?

Nu vet jag inte hur "fina" viner du menar med BRA viner. Kvalitet sitter ju inte bara i priset. *ler*

Som grundregel kan man säga att vi har bra viner till bra priser i Sverige. Vi har ett stort utbud och det är otroligt kunnig personal som jobbar på systemet. Däremot är utbudet lite sämre (nästan obefintligt) är på riktigt billiga bordsviner. De viner som säljs i Sverige börjar prismässigt runt femtiolappen. Motsvarande viner i tyskland kostar ungefär hälften. (I Tyskland kan du ju även köpa bordviner ännu billigare, i Spanien kan man få ett "skitvin" för en sju-åtta kronor.) När vinerna blir lite dyrare så blir prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland mindre. (Alkoholskatten är inte procentuell på priset) Därför SPARAR man inte lika mycket pengar på att åka ner om man vill handla dyrare viner.

JAg skulle inte rekommendera Bordershop om man vill ha bättre viner utan en riktig vinhandlare.

Ett alternativ är ju att man kollar upp ett antal vin man skulle kunna tänka sig på systemet i Sverige och sedan kollar om något av dem finns på lämplig affär i Tyskland.

Om du nu vill ha hjälp får du nog berätta vad du vill ha... *ler* Rött? Vitt? Druvor du tycker om? Vad för mat? Att du inte gillar Black Tower och JP säger inte speciellt mycket om vad du letar efter...

*kram*
    /J (Som gärna dricker en riktigt tung Rioja men inte har något emot ett glas JP till Spagettin på tisdagskvällen. Rätt vin vid rätt tillfälle!)

• Janne

Okej... så här är det.

Till förrätt är det redan ordnat. Öl och snaps.

Till mellanrätt behövs ett vin, vitt, passar till kantareller, melon och parmaskinka. Således ett ganska sött vin.

Till huvudrätt ett Alcace eller kanske ett Chablis. Vita således ;)

För att rekommendera ett bordsvin till pastan på tisdagen så passar Viña Maipo. Ett av de bättre Bag-in-box vinerna.

/Janne

• Jj?

Då är jag lost... *ler* Jag får blåsor i munnen av vita viner.

Men förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig. Vad ska ni äta till varmrätt?

*kram*

• Janne

Hela menyn ser ut som följer:

Förrätt
    Oliv- och soltorkade tomatergravad oxfilé och rosépeppargravd oxfilé
    Dryck: Flacon Export, Gammelnorrlands brännvin och pepparrotssnaps

Mellanrätt
    Kantareller, melon och parmaskinka
    Dryk: ?

Huvudrätt
    Kall inkokt lax med varm örtsås och nypotatis (bröllopet är i sommar).
    Dryck: ?

Efterrätt:
    Passionsfruktsorbet och päronsorbet
    Dryck: Calvados och Grand Marnier

• Stina 3/5

Om man ska köpa sprit i Ty tycker jag det är smidigast att ta en dagstur till Rostock eller Satzniz. Jag har varit i Rostock en gång det var bra.

Resan kostar ca 750 kr. Avgång vid 7:30 och hem vid 19:30. Resan tar ca 3 h.

Vi gick först lite i Rostock och sedan åkter vi till ett stort city och handlade.

• Johanna = en lat kock

men snälla Janne
    du sa att du inte ville ha Chardonnay?!!!!
    Vet du inte att Chablis är gjort enbart på just den druvan?

Örter kan var ett helvete att sätta vin till det beror helt på vilka örter... Sen beror det på hur man kokar in laxen är det mycket eller lite vinäger? eller rent av ättika? och hur är det med socker mycket eller kanske inget alls? Ni får nog helt enkelt prova er fram... teoretiskt kan man säkert hitta ett vin som borde vara perfekt... men som när man provar till maten kanske det inte är bra alls och tvärtom....

till rätten med melon beror det ju helt på vilken typ av melon och hur mognadsgraden är på den... men svamp brukar ju vara en snäll smakbrygga...kan tänka mej att någon av alla halvtorra tyska viner kan passa... vilket beror ju på melonen och tycke och smak...

ni ska inte ha nägot mindre alkoholstarkt alternativ till sorbeterna? Jag skulle inte känna smaken av sorbeten efter första droppen sprit....

//Johanna

• Froggie

Vi ska också åka till Tyskland och handla all alkohol - har köpt JP Chenet innan och tycker att det det är ett toppen vin - inte för "tungt" och inte för blaskigt - passar alla! Dessutom som Grodan Boll säger så är ju flaskan så snygg!!! Tack Cecilia2 för tipset om Scandlines websida - ska dit och kolla nu!!
    Vad rör stark sprit så tror jag att man får ta in (över gränsen Tyskland/Danmark) 1.5 liter var - så om man är 5 pers så har man ju 7.5 liter -ska väl räcka till en fest med 160 pers - eller????
    kramisar
    Froggie

Svar på tråden BRA vin i Tyskland/Danmark (Bordershop eller liknande ställe)