Vet exakt vilket hår din dotter har, har kämpat med det 28 år
Mina tips:
Att ha leave-in produkter i är nästan ett måste. I brist på annat kan man ta pyttelite balsam. Alltid självtorka, aldrig aldrig hårtork. Handdukstorka, Krama i leave-in produkt i topparna på fuktigt hår, kamma/borsta, och krama fram lockarna sedan. Låt torka.
Mousse är perfekt, men det torkar ganska lätt ut håret och gör det sprött, plus att det inte håller mer än en dag sen måste man tvätta håret, så jag brukar bara köra det när man ska vara "fin" och få extra studs i lockarna.
Till vardags kör jag potion 7 från sebastian, lite dyrt men drygt och kanonbra. Ingen stadga, men det håller ihop lockarna och vårdar samtidigt. Bra om man vill tex ha hästsvans. Gör håret lent och det sitter i flera dagar utan att man behöver tvätta om för att få det snyggt.
Använd aldrig fettande produkter typ serumdroppar, blir bara sprött och fult.
En bra klippning är bästa medicinen, och att toppa med max 2 månaders mellanrum - annars blir slitna toppar till frizz. Att hålla håret axelkort (vilken innebär rätt långt egentligen) brukar bli bäst, med etappklippning så att inte de yttersta lockarna blir nedtyngda/slitna eller att man ser ut som en svamp. Urklippning får aldrig innebära 90-tals-urtunningssaxen utan måste klippas i större passager.
Sedan är det bekvämt att hitta någon snabb vardagsuppsättning som man passar i. Hästsvans kan krångla och bli som en rävsvans som står rakt ut utan bra produkter. Men själv passar jag ganska bra i flätor tex. Ibland gör jag kringlor, ibland en sned fläta som får ligga mot ena axeln. En tillflykt för de där dagarna när det bara inte vill
Och - man lär sig gilla möjligheterna lockigt hår ger. Men det tar några år av trial & error