• SvensBrud

Munsår!!!!

Nu håller jag på och få MUNSÅR!!!! Det är ju HELT SANSLÖST!!! Jag tror jag bryyyter ihop! Bröllop 4 aug. Någon fungerande huskur som någon vänlig själ kan bidra med???

• Svar på tråden Munsår!!!!
  • SvensBrud

Det är precis i början. Om man jämför med en blomma (!!!) så är det precis i förknoppningen.
    Och så tänker jag att jag borde agera direkt. Men jag har inte tid att åka in till Scheele-Apoteket nu. (Har plåster nånstans som jag så klart inte hittar nu och den pyttepyttelilla tuben Vectavir hittar jag ju inte heller så klart) Får ta mej till apoteket el hälsokosten imorgon bitti. Tack alla gulliga ni som ställer upp med tips och uppmuntran.

• Schatzi

Compeeds munsårsplåster är outstanding bäst till mina munsår! De syns knappt och dessutom fungerar det utmärkt att sminka över dem.

• silverdrake

för mig funkar det inte alls med musårsplåster, tycker de lossnar i kanterna så det blir gojsigt, och går absolut inte att sminka över. Vad gör ni som inte jag gör??

brukar köra på zovirax, tycker det är bättre, brukar inte bli så stort bara någon/några blåsor.. går över på lite mer än en vecka...

• Madeleene

silverdrake: Nästan gång du testar att använda plåster (tycker du ska ge det en chans till), så se till att göra rent med topz så det är torrt. Sedan när du ser att det börjar gega mycket så tar du ett nytt. Det är individuellt hur mycket geg det blir. Är det geg så läcker det bättre och blir inget ärr. Du kanske behöver göra rent och sätta på nytt plåster oftare. Man kan inte få bort alla kanter men det blir ju bättre. Mitt såg dem inte på bröllopet som jag var på här i våras.

• SadPsychoBitch

Jag tycker munsårsplåster funkar kanon!

Tycker, det är det som hjälper mest mot mina munsår, och gör så det läkar snabbast.

• Cameline

Med vectavir går munsåret bort på ca 5 dagar

• Cameline

Rengör såret med tops och lite vanlig tvål mellan insmörjningarna (ca 5 ggr /dag)

Vet hur det är, har själv munsår och gifter mig den 11:e aug..

Jag skulle bli såå ledsn om jag fick det då..

Men du kan ta det lungt, det hinner försvinna!

Styrkekram till dig!

• SvensBrud

Tack alla för så mycket support! Hittade efter mycket letande igår Compeed-asken och klämde dit ett plåster, efter rengöring och torkning, även med topz, och det satt på så himla bra och jag tänkte "yess". Nu på morgonen lossnar det i överkanten. Tror jag måste iväg och fixa nån salva.
    Cameline! Tur för dig att du har ditt 11 aug. Jag får trösta mig med att mitt inte poppade upp om en vecka.
    Skjuter man upp bröllop pga munsår? ;) Men det är ju sååå himla typiskt! Och inte får vi pussas heller! :(

• Madeleene

Sitter munsåret på ett aktivt ställe? Där du rör munnen mycket när du pratar? Hur länge hade munsårsplåstret varit på? Kan vara så att det har blivit gega som gjort att det har lossnat lite. Eller att det är ett aktivt område.. ex mungipan.

• Aftonbladet

Plåstren ska ju bara sitta på i 8-10 h, sen får man byta.

• Vill bli fru!

Hej, jag har använt Valtrextabletter mot munsår. De är mkt bra. Även om man inte skulle hinna ta dem innan munsåret kommer, så är det väldigt bra under läkningsprocessen o såret läker mkt fortare än annars.

• SvensBrud

Var får man tag på Valtrex-tabletter?

• SvensBrud

Nä, munsåret sitter längst ner på underläppen =ej aktivt ställe. Så det sitter på ett "bra" ställe. Jag hade på plåstret under natten. Såvida jag inte pratar i sömnen så var jag säkert helt tyst hela natten. Var säkert fukt som gjorde att det släppt. OK! Visste inte at man måste byta efter 8-10 tim. Trodde det skulle sitta på som typ skavsårsplåster. Så himla bra att få allehanda tips. Kanooon! Tackar! ;)

• söderö

Valtrextabletter är receptbelagda så du behöver få ett recept från en läkare. Jag gick till vårdcentralen sist jag hade munsår och bad om att få ett recept.

• SvensBrud

Aha. . .får ta det med läkare nästa gång. Thanks!

• 4/8

Kanske borde tilläggas att Valtrex ska tas vid de första symptomen, alltså inte när det håller på att blomma ut, då gör det ingen nytta. Vid första symptomen menas när du börjar känna av att munsåret är på väg men att det ännu inte syns så bra.

Svar på tråden Munsår!!!!