• kottens

Hur blev Ni friade till?

Jag är sugen på lite romantik, kan ni inte berätta hur ni blev friade till? Eller hur ni friade själva?
    Ps. om ni inte tycker det var så romantiskt, skriv ändå! :)

• Svar på tråden Hur blev Ni friade till?
  • madlin

Min sambo friade till mig uppe i stugan, i fjällen. Det var världens snöoväder så vi kunde inte göra så mycket utan blev sittandes inne. Egentligen hade vi tänkt att traska upp till en fjälltopp och fikat men så blev det ju inte.

Det blev en jättefin middag som han lagade, ostbricka med vin. Sen låg vi i sängen och tog de lugnt, pratade och så. Efter en lång tyst stund så reser han sig på knä och tar min hand och friar.

Blev jättepaff!!

Egentligen var det tänkt att han skulle smuggla ner mousserat i väskan när vi skulle gå upp på fjälltoppen, men nu satte vädret stopp för hans idé att fria där uppe.

Ovädret fortsatte i flera dagar, så vi myste inomhus tills vi tröttnade på vara instängda. Packade och åkte så sakteliga hemåt igen.

• rosesarered

Den 16 februari i år var jag iväg och hälsade på min mamma. Under kvällen ringde min sambo ovanligt många gånger och skulle kolla var jag befann mig.

När jag väl komr hem så var det helt mörkt i lägenheten förutom några värmeljus som lyste upp hallen och så en liten lapp på golvet som uppmanade mig att komma in i vardagsrummet.

När jag kom in i vardagsrummet stod han där klädd i kostym och jag gick fram till honom och han gick ner på knä och frågade. Sedan drack vi skumpa och åt middag och myste hela kvällen.
    Det lustigaste var att han hade haft samma låt på repeat hela kvällen eftersom han ville att den skulle spelas när jag kom in. La knappt märke till att det var musik. Och så hatar han att ha kostym på sig

• Fröken Kumla

Min sambo friade den 7 juli i år. Han hade planerat allt in i minsta detalj utan min kännedom i nån månad.

Men nu ville det sig inte bättre än att jag mådde uruselt pga graviditeten, var i vecka 8 då. Han tänkte låta bli och vänta med frieriet tills jag mådde bättre så vi kunde gå ut och fira på restaurang efteråt som han planerat att vi skulle göra.

På lördagkvällen åkte han iväg med min lillasyster till affären för att köpa fruktsoppa åt mig så att jag kunde få i mig någon näring iallafall. Jag satt kvar hemma i soffan med hinken i famnen och bara önskade ett slut på eländet (illamåendet alltså).

När de väl kommer hem kommer han fram till mig i soffan och pussar mig på pannan samtidigt som han drar fingrarna genom mitt fettiga hår.

- Jag har något viktigt att säga. *ställer sig på knä framför soffan*
    - Neej, fanns det fruktsoppa?! Jag som är så sugen på fruktsoppa?
    - Glöm fruktsoppan ett tag? Gumman, du vet väl om att jag älskar dig över allting annat?
    - Mhmm? *liten och ynklig*
    - Jag vill inte leva mitt liv utan dig & kan inte se mig tillbringa en dag utan dig vid min sida.
    - Naawh?
    - Älskling? [tystnad] Vill du gifta dig med mig?!
    - Joo? Det kan jag väl. *tittar försynt på Johan och trevar efter hinken*

Han räcker fram en kruka med rosor och ber om ursäkt för att blomaffären inte var öppen. ?Jag hade planerat allt det här ordentligt men eftersom du inte mådde så bra tänkte jag vänta med det, men jag kunde inte. Vi får ta vår helkväll ute med restaurang och göra om allt på ?rätt sätt? när du känner dig bättre och fira ordentligt då istället. Även om omgivningen och tillfället inte är den bästa och dagen mest troligt inte är som du föreställt dig, så vill jag att du ska veta att jag menar allvar. Gift dig med mig, älskling!?

Det var verkligen inte vad jag alltid drömt om att det skulle vara, men det var helt underbart ändå. Illamåendet till trots! :D

• bambi1

Jag blev friad till i lördags! *är sååå lycklig*

Jag har väntat lääänge på frieriet och pikat min älskling i ca ett halvår... jag har varit ganska otålig!

Vi var på en underbar medelhavskryssning i början av sommaren och jag väntade mig ett frieri då, men det uteblev.. så jag blev besviken!

Men nu i helgen så åkte vi på weekend resa till Göteborg och skulle ha "lyxweekend" med 4-rätterssupé och bo på lyxhotell och allt... vilket vi har gjort nån gång förut.. så jag vågade inte hoppas för mycket. Men Göteborg är lite speciellt för vi träffade för första gången på riktigt på Liseberg (vi träffades via nätet för ca 7 år sen). Så vi gick på Liseberg på dagen i löradgs, men inget hände.

Sen klädde vi upp oss för supén på kvällen, m2b hade till och kostym på sig. Så vi sitter där och avnjuter vinet och har precis ätit förrätten och tittat på den vackra regnbågen som var utanför (för det hade ju regnat förstås). Och så tittar han på mig och frågar "Vill du gifta dig med mig?" och sträcker sig efter ringen... och eftersom jag hade tjatat om det så var jag tvungen att fråga "menar du verkligen det?" ... jag ville vara säker på att han verkligen ville och att det inte var för att jag hade tjatat! Men givetvis svarade jag "ja!".

Ni kan läsa mer (och se bilder på ringen) på min blogg: bambi.bloggagratis.se

• bambi1

P.S.
    Han sa föresten att han hade tänkt fria på Liseberg... men att det skulle nog ha känts lite fånigt att gå ner på knä mitt bland allt folk... och jag tycker att det blev helt perfekt som han gjorde! *världens lyckligaste*

• vanheden86

I söndags så var det 3 månader sen jag fick ett JA från min underbara tjej. Jag tog med henne upp till en vacker utsiktsplats så man såg ut över hela borås. när vi väl varit där en stund och snackat lite allmänt så gick jag ner på knä och förklarade min kärlek för henne. först blev hon lite chockad eftersom hon inte var beredd på det. Efter en stund så svarade hon " JA klart jag vill älskling" allt var så mysigt och romantiskt... Utsiktsplatser är att rekommendera haha..

• Humma 11/8

Jag kom hem, trött och sliten efter en lång dag på jobbet. Blev lagom glad när man sambo vill ta en tur ut med bilen och ännu gladare när han inte ville svara på var vi skulle...

Han körde ut mot Järvafältet, det var mörkt, kallt, mycket snö och fantastiskt vackert. Vi gick ut ur bilen och promenerade en bit, jag såg att det lös mitt ute i naturen och där hade han tänt marschaller i ett stort hjärta, vi satte oss ner på mujka sköna kuddar för att ha denna vinterpicknick och han bad mig packa upp. Jag sträcker ner handen i väskan, får upp en hjärtformad ask och han tittar på mig med en blick som jag aldrig fått innan.

Han förklarar sin kärlek, varför han älskar mig, varför han aldrig någonsin vill vara utan mig, varför han ser sig själv med mig resten av sitt liv och så friar han...

Århhhh... vi åkte hem och fortsatte natten men där lägger jag in en stor censur

• Tizzeltazz

även om vi träffats IRL så utvecklades vår relation mycket på nätet (datanördar ni vet :)) och en kväll som råkade vara vår 5 månaders dag (från kvällen vi insåg att den andra var intresserad oxå) så diskuterade vi plötsligt giftermål och det blev ganska konstigt eftersom han alltid varit helt emot giftermål och jag har varit anti mot hela grejen vilket dels kommer från hemsk förlovning i 17 års åldern och dels för brist av förståelse för hela grejen.
    så vi sitter där och chattar och väntar oss hela tiden att den andra ska spräcka bubblan och efter ett tag inser vi att den andra faktiskt oxå vill, på riktigt... :)

lite trist att inte få riktigt frieri så att säga men har blivit friad till många gånger sen dess (snart 1.5 år sen) av min älskling (både romatiska och vardagliga frierier) och dessutom trevligt att ha den där gemensamma aha! upplevelsen när vi insåg att vi båda var seriösa och ville :)

nu på 2 årsdagen tar vi på ringarna och på 3 årsdagen gifter vi oss, allt enligt planerna :)

• brud 070901

Jag blev "friad" till på Åland när vi var där o fiskade för ca ett år sedan... Han mumlade fram ett -*harkel* ja... det där med o gifta sig... *harkel igen* är det ..typ vill du, eller hmmm.. ja vad säger du!!!

så mitt super romantiska frieri uteblev kan man ju säga. Tur för honom att han gottgjorde det hela med en super romantisk förlovningsfest!

Kul dock att läsa om alla andras fantastiska frierier...

kram

• JuliaT

Vi bor i Kalifornien i USA (i Santa Cruz, nära San Fran) och skulle iväg på en mini-semester/spa-weekend upp till Napa Valley för att fira att vi varit ihop i 3 år. Så visst var det den "perfekta" resan för honom...

Vi kommer dit, checkar in på vårat superlyxiga hotell och bestämmer oss för att gå ut och äta middag. Vi går ner till lobbyn och ser att det är i stort sett helt tomt i restaurangen där, så vi bestämmer oss för att äta där i stället för att åka iväg (det började bli sent). Så vi blir placerade i en helt avskilld avdelning brevid den öppna spisen. Hur mysigt som helst!

Efter förrätten medan vi väntar på varmrätten frågar han:
    "Vill du gifta dig med mig?"

(Nu måste ni förstå att han knappt kunde någon svenska alls utan bara sakta lär sig. Han övade olika fraser jämt och ständigt, och denna var en av dem).

Varpå jag svarar:
    " Bra, det var rätt!" som jag brukar när han övar.
    "Vill du gifta dig med mig?" frågade han igen.
    "Yes, perfect. That's correct" säger jag som trodde att han kanske inte hade förstått att det var rätt första gången.
    "Vill du gifta dig med mig??????" kommer igen.
    Jag, chockad, säger:
    " Are you actually asking?"
    Han bara skrattar och säger JA!
    "JA" säger jag med en gång givetvis!!

Bägge skrattade länge och väl....

Men som det är nu så är det ju en rolig historia....

• misstrixie

Min sambo (fast då var han "bara" min pojkvän) friade när vi varit tillsammans i ganska så exakt tre veckor. Haha, gissa om folk i vår omgivning var skeptiska till en början...

Det var nyårsafton, vi var på en privat fest och lite innan tolvslaget gick alla ut på gatan för att titta på fyrverkerier och dricka champagne. Det smällde och sprakade överallt och snön virvlade... och plötsligt går han ner på knä och tar fram ringen. Jag minns faktiskt inte ens att han ställde frågan, gesten var ju ganska uppenbar! Och jag skrek "du är inte klok, du är inte klok... jaaaa!" Och det bästa av allt, i husen runt omkring stod en massa folk ute på sina balkonger och de såg förstås alltihop och applåderade och jublade. Det blev precis som något ur en romantisk film, helt overkligt och jättevackert.

Kan tillägga att det var mer än fyra och ett halvt år sedan och vi håller ihop ännu, så alla tvivlare har tystnat vid det här laget.

• prinsessan_

Vilka underbara frierier. Fortsätt! :D

Jag får multipla gåshudar här!

• brud 070901

misstrixie: Jag är avis på dig...
    Så hade jag önskat att mitt frieri blivit.

Fantastiskt *torkar en liten tår*

• Glamourbruden

Frieriet gick till såhär;

Dagen då jag fyllde år vaknade jag av att det regnade rosenblad från taket på mig. Jag har aldrig sett så mycket rosenblad i hela mitt liv och jag fattade inte att jag hade sett upphängningen kvällen innan, kanske för att jag var lite berusad.

Andrew hade sett min reaktion från dörröppningen och när alla bladen hade ramlat ned gled sovrumsdörren upp helt och han kommer in med ett leende från ena örat till det andra.

God morgon min sköna, hela dagen är en överraskning för dig sa han och kysste mig. Han fortsatte med; kom älskling jag har gjort frukost åt oss men först ska du öppna denna present. Han böjde sig ned och drog fram ett paket som låg gömt under sängen.

Jag älskar paket så jag slet upp papperet med stor förtjusning. Det var en underbar morgonrock i siden som var beige med beige mönster och mjuk härligt tyg på insidan.

Efter någon minut då jag tackat honom ordentligt klev vi upp och jag tog på mig morgonrocken. Vi gick ned till köket och ut på terrassen där han hade dukat upp en fantastisk frukost.

Frukosten bestod av;

Äggröra med bacon (som jag fullkomligt avgudar)
    Nybakat bröd med en massa härliga pålägg
    Nypressad apelsinjuice
    Jordgubbssmoothie
    Kaffe och the
    Vi avslutade med ett stort fruktfat med melon, päron, jordgubbar, kiwi mm

När frukosten var uppäten la vi oss vid poolen och solade och badade och det slank även ned en drink.

Strax innan lunch sa Andrew åt mig att jag skulle gå upp och duscha och göra mig i ordning för att vi skulle ut och flyga. Packa behövde jag inte bry mig om, det hade han redan fixat.

Jag gjorde som han sa, jag gick upp för att duscha och när jag kom in i sovrummet låg en jättefin limefärgad klänning på sängen med tillhörande skor. Klänningen satt som ljuten även skona, när jag var färdig gick jag ned igen och där stod min älskling redan färdig för att ge sig av till flygplatsen.

När han öppnade dörren på huset så stod det en svart limousine på uppfarten. Jag bara gapade av förvåning. Chauffören klev genast ut och öppnade bildörren åt oss. Vi klev in och sjönk ned i skinnklädsen, Andrew korkade upp en champagneflaska och vi drack ett varsitt glas på väg ut till flygplatsen.

Limousinen körde ända fram till planet, precis som i Pretty Woman. Andrev hade fått låna sin kollegas privatplan.

Jag var verkligen helt förstummad, vilken födelsedag tänkte jag!

Flygturen gick till Las Vegas och ombord på planet serverades en gudomlig kycklingsallad med bröd och vitt vin.

När vi landade så stod det en limousine även här och väntade på oss. Bilfärden varade i ca 30-40 min och limousinen stannade utanför hotell Bellagio. Älsklingen hade bokat penthouse suite. Det är nog det mest otroliga jag har sett i hela mitt liv, vi hade varsitt badrum och i mitt var det en bubbelpool.

När vi hade installerat oss var det dags för massage, Andrew hade bokat hela kitet för oss + att jag fick pedikyr, manikyr, make up och de fixade håret på mig. Under denna stund serverades vi champagne och frukt. Jag kände mig verkligen som en drottning.

När vi var färdiga gick vi upp till rummet för att byta till kvällens kläder. När jag kom in i mitt badrum hängde det en vacker hellång svart klänning där, denna gån med tillhörande underkläder och skor. Jag bytte snabbt om för att få gå ut och visa älsklingen hur vacker jag var.

Det går verkligen inte att beskriva känslorna jag hade, jag började få ont i kindmusklerna då jag hade haft ett konstant leende sedan jag klev upp.

Jag gick ut till Andrew när jag var färdig och han blev helt tyst och bara stirrade på mig och hans ögon blev helt blanka. Du är det vackraste jag någonsin sett sa han och då började mina tårar rinna. Jag kände mig verkligen som världens vackraste tjej. Andrew drog upp ett diamanthalsband med tillhörande armband ur sin frack och satte på mig.

Efter någon minut hade tårarna slutat rinna och Andrew la armen om mig och vi gick ut i Las Vegas nattliv, Wow! säger jag bara.

Vi gick till hotell Paris där han hade dukat bord. Vi började med varsin drink, jag tog en Cosmopolitan & Andrew tog en GT. Till förrätt åt vi räkor, varmrätt grillat kött med bakpotatis och grönsaker till det drack vi rött vin. Efterrätten bestod av choklad till mig och sorbet till Andrew. Lagom till efterrätten gick jag på toaletten och när jag kom tillbaka hade efterrätten kommit och det låg även ett platt paket på bordet.

I paketet låg något jag hade önskat mig länge en biljett till Celine Dion så i december ska vi tillbaka till Las Vegas. Efter presentöppningen högg vi in på efterrätten och den var sagolik god, jag älskar choklad.

När vi hade ätit upp reste Andrew sig och kom fram till mig, han ville att jag också skulle resa på mig så helt plötsligt stod vi mitt emot varandra. Min älsklig började berätta ur mycket bättre hans liv hade blivit sedan vi hade träffats och han ville absolut inte leva utan mig?han gjorde en paus och gick ned på knä och sa?vill du göra mig till världens lyckligaste man och bli min fru? Tårarna sprutade men jag lyckades ändå få fram ett klart och tydligt ja.

Ringen han trädde på mitt finger var en Ole Lynggaard ring, precis en sådan som jag ville ha.

Efter frieriet gick vi till en närliggande bar och där blev jag överraskad igen. Några av våra gemensamma vänner stod redo med champagneflaskan. Vi skålade och dansade till långt in på småtimmarna.

När vi var tillbaka på hotellet och hade lagt oss hade jag enormt svårt att somna men det var väl inte så konstigt i och för sig, jag hade ju varit med om en otrolig dag som jag aldrig någonsin kommer att glömma.

mvh Glamourbruden

• Novemberbrud07

Min M2B friade till mig i New York City förra sommaren.

Jag hade väl pratat lite om att jag ville ha en ring men M2B tyckte att det skulle ske senare - det var för tidigt nu! Jag var helt säker på att han inte var redo alls!

Var i NYC på semester, bott i USA o älskar NYC. Var på den ganska nyöppnade utkiksplatsen (vacraste av de som finns) på Rockefeller Center (top of the rock).

Jättefint väder och fin utsikt. Min M2b böjar prata om hur mycket han tycker om mig och så och jag fattade först ingenting utan trodde bara han ar allmänt kramig.

Så jag kollar runt och han tar upp en ask med våra ringar och frågar om jag vill gifta mig med honom. Jag var verkligen totalt "blown away". Han hade kameran redo för att föreviga min reaktion och jag ser ut som en fåne på de bilderna, chockad med leende till öronen.
    Naturligtvis sa jag JA!!! :D:D:D:D

Min M2B är en person som inte tycker om att planera för mycket saker...det blir som det blir är hans motto tror jag, haha! Så därför var det en extra stor överraskning.

Han hade valt ut ringarna själv - perfekta, precis sådan som jag själv hade valt. Han hade lånat pengarna från sin mamma (hon var den enda som visste om det) för att jag inte skulle se att det fattades pengar.
    Han hade satt in annons i lokaltidningen o fixat allt....lycklig!!!

Nu väntas det bröllop i November - också det hemligt och utomlands...nu Mauritius!

Svar på tråden Hur blev Ni friade till?