• Charla

Celluliter

Nog för att jag vet att alla modebilder retuscheras MASSOR - och att tjejerna på bilderna således inte ser ut så i verkligheten... Jag funderar ändå ibland hur "riktiga" tjejer ser ut. Tycker att det är så många som ser snygga ut på badstranden, i gymmet etc?

Är det tex bara jag som har celluliter?!

• Svar på tråden Celluliter
  • miffolina

Charla, tackar tackar!
    Var typ tvungen att gå och kolla rumpan för att kontrollera förenekelsefaktorn, och näpp, ingenting där! Skumt! :?8)

• Misha**

Ni har helt rätt tjejer!

Celluliter säger ingenting om huruvida man är tjock eller inte. Inte heller om man lever ett hälsosamt liv med mkt träning och nyttig mat eller är en soffpotatis. Spinkisen kan ha hur mkt gropar som helst medan den mulliga är helt slät..ja ni fattar poängen;)

Varför vissa får celluliter medan andra inte vet ingen. (lite ledtrådar finns dock i mina inlägg ovan) Däremot vet man att viktnedgång och massage kan hjälpa.

Som alla vet fungerar inte punktförbränning. Tyvär är det även så att om man har en tendens att lägga på sig extra fett på ex. rumpa eller låt är det också där kroppen kommer ta fett sist vid en viktnedgång:( Så har man stor rumpa och smal överkropp, kan man få en mindre rumpa men jätte jätte jätte smal överkropp vid viktminskning. Skitjobbigt för många. Att sen försöka gå ner i vikt så mycket att celluliterna försvinner helt kan vara direkt skadligt för hälsan.

Och ett litet förtydligande till det c_t skrev tidigare i tråden: Det spelar ingen roll VAD man äter vid en viktnedgång, så länge man får i sig mindre energi än man gör av med. Det är alltså inte sockret, hamburgaren eller fettet i sig som direkt omvandlas till fett, utan energiöverskottet. Man hade fått precis lika mycket fett av samma energimängd morötter! Vill dessutom poängtera att fett är viktigt i alla typer av hälsosamma dieter och inget man ska vara rädd för. Så länge man väljer rätt sorter och i rätt mängder.

Om man vill leva hälsosamt och må bra får man tyvär räkna med att en del av celluliterna alltid kommer finnas där. Men hellre det än bli ett levande skellett- eller hur?;)

• c_t

Det där var ju inte riktigt sant. Det spelar visst roll vad man äter vid en viktnedgång.
    Ja det stämmer att man ska äta mindre än vad man gör av med men äter man enbart socker som omvandlas det till fett och du dina ådror korkas igen... på sikt.

• Misha**

Mkt intressant påstående. källa på det c_t?

• Misha**

c_t: Jag vet inte om du själv förstod vad du skrev nu. Alla typer av kolhydrater kan omvandlas till kroppsfett. Fruktos orsakar lätt de novo lipogenes vilket kan ske genom fruktosmetabolism i levern och därmed kan även socker lagras som kroppsfett utan problem, eftersom det består 50% fruktos. Det var kanske det du menade?

MEN: det är alltid den totala energimängden som avgör! Över en längre tidsperiod är alltid faktorn bakom ökad mängd kroppsfett en kroniskt positiv energibalans medierad av en dålig kontroll av energiintaget och/eller en för låg energiförbrukning. Ökad fettinlagring åstadkommes i huvudsak från exogent fett och i en mer begränsad omfattning från andra substrat som transformeras till kroppsfett, i huvudsak kolhydrat (de novo lipogenes). Både akut och kroniskt överintag av kolhydrat leder till de novo lipogenes; när glykogendepåerna och levern inte kan hålla mer kolhydrat, men intaget är fortsatt, omvandlas även kolhydrat till kroppsfett. I synnerhet vid ett tillstånd av insulinresistens. Även akut förhöjda insulinnivåer i kombination med fulla glykogendepåer och inaktivitet (t ex sänggående) är ett säkert sätt att effektivt åstadkomma de novo lipogenes.
    *pust*
    Kan länka massa artiklar om ni är intresserade. Annars tror jag att jag lägger ner här.

Det enda jag egentligen ville säga var: ät mer än du gör av med, oavsett källa = fettinlagring.

• Misha**

Men självklart är det ju lättare att hålla en negativ energibalans om man undviker raffinerat socker. Socker tillför inget näringsmässigt, inget annat annat än "tomma kalorier" och är väldigt lätt att äta för mycket av.

• c_t

Du kan gå in på www.viktklubb.se och läsa om vad du bör äta vid viktnedgång och hur olika ämnen påverkar din kropp.

• Misha**

c_t: Hehe, vet inte om jag skulle ta aftonblaskan som en av mina trovärdigaste källor;) Fick inte ut så mycket alls av den sidan, måste man betalande kund först? Men men..huvudsaken är att man använder en metod som för viktminskning fungerar för en själv.

• c_t

Jag var ruskigt sarkastisk, sorry.

Det är faktiskt Karolinska Universitetssjukhuset som jag fått uppgifterna ifrån. Opererade mig där och behövde X antal timmar med en dietist och läkare.

• Misha**

c_t: Du får ursäkta om jag är lite trög.. är du fortfarande sarkastiskt? Eller menade du att din dietist sa att du kan gå upp i fettvikt trots en negativ energibalans om du lever på en diet som uteslutande utgörs av socker.. och att dina blodådror korkas igen..på sikt?

Jag tror att din dietiskt egentligen menade att fruktos inte kan lagras som muskelglykogen vilket innebär att den enbart kan lagras i levern och när levern är full blir det fruktos som inte får plats till kroppsfett. Eftersom socker består av 50% av fruktos kan den lätt omvandlas till fett. Sen hur mycket fett du lagrar beror ju givetvis på hur mycket du bränner. Ligger du på ett energiminus bränner du ju mer fett än du lagrar och går därmed ner i vikt. Punkt.

Här är en mycket intressant artikel som beskriver hela processen:
    www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/5

en till som beskriver fruktosens metabolism:
    www.indstate.edu/thcme/mwking/non-glucose-sugar-metabolism.html

(Notis för tidigare inlägg: de novo lipogenes = tillverkning av fett från grunden )

Läs gärna artiklar av Prof. Stephan Rössner, vårt lands kanske främste expert kring ämnesomsättningsfrågor

Fredrik Paulun är bra på beskriva hur det hela fungerar på ett enkelt sett för den inte alltför insatte. Det är dock viktigt att läsa hans senaste litteratur och inte det han skrev för fyra-fem år sedan eftersom mycket mycket forskning och många nya upptäckter har gjorts på fronten. Mycket "fakta" i Pauluns tidigare böcker är rent felaktiga.

Nej, nu ska jag sluta sabba det här tråden.. Är lite väl långt ifrån ämnet nu. Man ska akta sig för att skriva om sånt jag brinner för..har en tendens att bli väldigt väldigt jobbig då;) (Me=NÖRD!)

Kram på er:D

• c_t

Nej inte längre. Var inte meningen att vara det från början heller, har mens och blir lite grinig då
    Tack för länktipsen! Ska läsa igenom dom ordentligt.

• AnnaS23

Finns det verkligen inget man kan göra åt celluliter??? Jag tränar regelbundet och är inte överviktig men jag få bara mer och mer celluliter hela tiden. Kunde acceptera det i början då det bara var på lårens yttersidor men nu när det börjar vandra lite överallt så får jag PANIK rent ut sagt. Senaste året så har det ökat DRAMATISKT!
    Vad gör man?!?! Finns det inget man kan göra själv eller betala för, för att få det bättre?
    Mvh

• Lisa1

AnnaS23, jo, du kan göra LPG/Endermologie på salong. Är en djupgående massage som görs med en speciell maskin. Denna rekommenderas också av plastikkirurger för att behandla celluliter. Har förstått att man kan få rätt fina resultat med denna typ av behandling, men för det första är det dyrt (ca 400-600 kr per behandling om man köper behandlingarna som "paket", annars upp till 700 kr per behandling). Sedan så är inte resultatet beständigt, utan man får hålla på med behandlingarna så länge som man vill att resultatet skall hålla i sig.

För att få ett bra resultat rekommenderas en behandlingsperiod på ca 8-12 behandlingar totalt, där man gör 1-2 behandlingar i veckan (tar ca 1h per gång). När dessa veckor är över rekommederas det att man gör behandlingen ca 1 gång/månad för att bibehålla resultatet.

Så visst, det finns något man kan göra åt det. Men det kostar en rejäl slant och vill man behålla resultatet måste man forsätta behandla området - och betala... Ett alternativ är ju kirurgi men även där rekommenderar man att använda lite LPG/endermologie för att få ett bra resultat.

Vill du VERKLIGEN bli av med dessa, och är beredd att betala en rejäl slant för detta skulle jag vända mig till en plastikkirurg om jag var du. Det kan ju ses som lite drastiskt men är nog det enda som på sikt ger rejäla resultat, om det nu inte kost- och träningsrelaterat (låter inte som det eftersom du är normalvikt och håller igång, men som sagt, mer träning ger mer cirkulation vilket KAN minska celluliterna, men är ju olika i olika fall. Och tränar du redan mycket skall man inte begära att du skall spendera ÄNNU mer tid på träning!).

Svar på tråden Celluliter