• Charla

Celluliter

Nog för att jag vet att alla modebilder retuscheras MASSOR - och att tjejerna på bilderna således inte ser ut så i verkligheten... Jag funderar ändå ibland hur "riktiga" tjejer ser ut. Tycker att det är så många som ser snygga ut på badstranden, i gymmet etc?

Är det tex bara jag som har celluliter?!

• Svar på tråden Celluliter
  • Charla

c_t

Grattis! Bra jobbat! :)

Skönt att höra att de faktiskt GÅR att bli av med! Jag tränade själv väldigt hårt sedan för ett par år sedan, åt exemplariskt, och hade inte särskilt mycket fett på kroppen. Men inte försvann de små otäckingarna för det! Eller så var det bara jag som var självkritisk som vanligt... ;)

• c_t

Ett bra tips är att massera området där man har celluliter, sen tror jag faktiskt att du är lite väl självkritisk

• Misha**

Detta svar fick jag av en mycket klok man;)

"Ingen vet helt klart vad celluliter är, men det tycks i mest drabba kvinnor i efterpubertal ålder och gärna i samband med hastig viktuppgång. En hypotes är att det har ett samband med ökade östrogennivåer och samtidig ökning i fettmassa (som i sig kan bero på ökad östrogenproduktion). Det verkar som det yttre collagenskal som omger fettcellen inte hinner växa med fettinnehållet i dem och samtidigt så gör, på något märkligt vis, östrogenet(?) att det styvnar. I grunden är det alltså ett fettrelaterat problem och behandlas bäst med lägre energiintag i kosten. Att sen inte "skalen" mjukgörs även om trycket i dem minskar finns ingen riktig bot på, men envis bindvävsmassage hjälper vissa ganska avsevärt. Nackdelarna är att det är dyrt (200-300/kr gången cirkus) och gör rejält ont."

Sammanfattningsvis: Visst är det fettrelaterat! Men tyvär förvinner promlemet sällan helt, trots batning, träning och massage. Då är det fettsugning som gäller! Om inte annat acceptera sin kropp..

• Misha**

Lite mer fakta om celluliter för den intresserade:

"In vitro and in vivo studies also demonstrated that women had a diffuse pattern of irregular and discontinuous connective tissue immediately below the dermis, but this same layer of connective tissue was smooth and continuous in men. This connective tissue layer was more irregular and discontinuous in affected versus unaffected individuals. No significant differences were noted in subcutaneous adipose tissue morphology, lipolytic responsiveness, or regional blood flow between affected and unaffected sites within individuals. There is a sexual dimorphism in the structural characteristics of subdermal connective tissue that predisposes women to develop the irregular extrusion of adipose tissue into the dermis, which characterizes cellulite. These gender-related differences are diffuse and not localized only to affected areas. There is no evidence of any primary role for adipose tissue physiology, blood flow, or biochemistry in the etiology of cellulite, although the connective tissue of the female thigh is structured to accentuate differences in small subdermal adipose tissue depots."

Plast Reconstr Surg. 1998 Jun;101(7):1934-9. An exploratory investigation of the morphology and biochemistry of cellulite.

Det är fettförlust som vanligt som gäller, men hör man till dom med ovan beskrivna oregelbundenheter, kommer dessa inte att försvinna samtidigt som fettförlusten och det lär bli svårt att helt bli kvitt problemet.

"The amount of fat in the body is determined by the individual's eating and exercise habits, but the distribution of fat in the body is determined by heredity. In most cases reduction of a particular part can be accomplished only as part of an overall weight-reduction program. Endermologie may temporarily improve the appearance of dimpled areas, but the procedure is time-consuming and expensive. Liposuction may permanently help in some cases."

"Cellulite" Removers, Stephen Barrett, M.D.

• Misha**

Viktiga frågor kräver riktiga svar:)

Hade tänkt göra ett långt utlägg om punktförbränning, banting och träning också men jag lämnar nog det tills senare;)

• jocelyn

Det är ju precis det som är grejen, du kan vara hur spinkig som helst och ändå ha celluliter. Det måste inte alls vara viktrelaterat.

• miffolina

Eller vara mullig, men ändå vara tajt som en trumma om rumpan. jag har då inte speciellt mycket celluliter. (Kanske lever i förnekelse?))

• Charla

Misha**

Jag diskuterar gärna träning, men punktförbränning och bantning kan vi väl lämna åt de stackars dårar som väljer att tro på sånt? :)

Jocelyn

Ja, visst är det så? Jag vet också en massa smala tjejer som är gropiga...

• Charla

Miffolina

Jag är den första att gratulera! :)

Svar på tråden Celluliter