• Saga 2003

Förrätt med lax o varmrätt m kyckling, förslag?

Vi funderar på att ha en förrätt med lax, och en varmrätt med kyckling, men vi söker nu olika smarriga förslag på sådana rätter. Är kyckling förresten tillräckligt "festligt"? Vi älskar kyckling och tycker personligen att det kan vara minst lika festligt som tex fläsk/oxfilé, men vad säger "reglerna"?
    Hoppas att Johanna=en lat kock finns med bland svaren!!
    /Saga

• Svar på tråden Förrätt med lax o varmrätt m kyckling, förslag?
  • serendipity

Kyckling tycker jag är super opch nog går det att få den festlig. Vi komemr nog satsa på kyckling för att vi har så många fåniga gäster som inte äter rött kött.

• Nike

Visst finns det mycket gott och festligt med kyckling. När gifter ni er på året så man kan årstidsanpassa. Återkommer med förslag.

• Anonym

Vi ska ha terrin på rökt lax, krabba och salladslök som serveras med sikromscremé. Till varmrätt blir det kycklingbröst fyllt med karljohansvamp, bigaroll på äpple och fänkål, serverat med portvinsky. Tycker också att kyckling är roligare än fläsk/oxfilé

• Freja

Vi kommer att ha gravad-lax-rullar med en röra inuti till förrätt. Rullarna kommer att knytas med ett band av mjukkokt purjolök (Johannakockens braiga förslag) och detta dekoreras sedan med ett par sparris tvärsöver laxrullen.

Till varmrätt ska vi ha antingen ripa eller tjäder (beroende på vad 2Bs släkting kan jaga flest av) tillsammans med rådjur och älg.
    Fågeln kommer antagligen att marineras och ugnsgrillas, men hur vet jag inte eftersom det inte är jag som kommer att göra det.

Hoppas på Johanna-kocken, hon är suverän i matsammanhang!

/Freja :)

• Wonderbaum

Rökt lax på en bädd av ruccola.
    Hyvla över tunna skivor av en bra parmesan.
    Blande chevre (getost) med kesella gourmet till en jämn smet. Lägg en liten klick på varje tallrik.
    Dekorera med tex körsbärstomater.
    Ringla över en fin olivolja precis innan servering.
    Detta är hur gott som helst, jag lovar!

• Wonderbaum

Rökt lax på en bädd av ruccola.
    Hyvla över tunna skivor av en bra parmesan.
    Blande chevre (getost) med kesella gourmet till en jämn smet. Lägg en liten klick på varje tallrik.
    Dekorera med tex körsbärstomater.
    Ringla över en fin olivolja precis innan servering.
    Detta är hur gott som helst, jag lovar!

• Augustibruden

Här kommer supertipset på förrätt lax:

Blanda Philadelphia-ost med finhackad rödlök, rivet äpple och lite wasabi eller pepparrot. Lägg laxskivorna lite omlott på plastfolie så att de bildar en fyrkant. Lägg ut ostmixen som en sträng i mitten och rulla ihop till en rulle. Lägg i kylskåpet för kylning. Tag bort plastfolien och skär i 2 cm tjocka skivor.

Supergott o enkelt!

//Augustibruden

• Larven

Kyckling är min favoriträtt!!! Fyll den med basilika pinjenötter och vitlök eller ost (mzzarella) bacon vitlök. Fast vitlök är kanske inte så bra på ett bröllop... hmmm Min erfarenhet är dock att pröva sig fram Lycka till.

• Saga 2003

Mmmm, det blir definitivt lax till förrätt och kyckling till varmrätt!!
    Vi gifter oss i juni!
    /Saga

• Susanne Gräslund

En annan supersmarrig variant på lax till förrätt är att blanda philadelphiaost med riven ingefära och rivet limeskal. Det breds sedan ut på skivor av kallrökt lax och rullas ihop. dessa kan sedan arrangeras på olika kul sätt. Ett är att lägg in några stavar gurka i mitten och binda om rullarna med gräslök och sedan ställa den upp. Sedan kan man garnera med ruccolablad runt eller paprikastänger i glada färger beroende på smak och tycke.
    Urgott.

mvh,
    Susanne

• Lima

Måste säga att det är ett kanonval du har gjort! Vi gifter oss i juli och har valt detta för att det är fräscht och sommrigt.

Förrätt: Tigerräkor och lax på spett serverade på salladsbädd med färsk kokos och pinjenötter. Serveras med två dippsåser, ingefära och sweet chilli.

Varmrätt: Sesampanerad kycklingfilé med sommrig nypotatis eller pastasallad.

Efterrätt: Liméparfait med blåbärssky.

Mums!

• Johanna = en lat kock

Jaa, här är jag! Får jag inte vara borta en enda dag?

Kyckling är väl en suverän varmrätt!

Här är några ideer men ska försöka komma på fler!

Citrusmarinerad kycklingfile med basilika/citrontimjan- och citron-sås och pasta/ risotto/ bakad potatis/ klyftpotatis eller vad ni vill ha till

parmalindad kycklingfile med balsamgräddsås, kokta primörer och stekt färskpotatis

mozzarellafylld kycklingfile med kirskålsrisotto och grillade primörer

laxförrätter som är goda finns ju i massor! här är några ideer:

en puck med (varmrökt)laxmousse serveras med ruccola och färsk lökcitronett

tartar på rökt/gravad lax och räkor/kräftor serveras med späd sallad och en sås på creme fraiche lime och ingefära

gravad/rökt lax med ruille (aioli med tomat och saffran)

sparrispannacotta med rökt/gravad lax (pannacottan görs enkelt med tex arlas färdiga soppa = 12-15 port)

//Johanna
    PS Får fundera lite till sen kanske det kommer mer ideer

• Saga 2003

Ååå, tack! Vad snälla alla är! Nu har vi verkligen bestämt oss för lax till förrätt och kyckling till efterrätt! Men vilken rätt av dem vet vi inte än!
    Johanna, du ska hålla dig online, annars får vi andra gå hungriga!! ;)
    /Saga

• Johanna = en lat kock

men, men, men, får jag inte ha ett liv???

//Johanna

• Anonym

Tycker BT ska anställa Johanna som "resident chef" så att hon får lite kompensation för alla tips och all hjälp hon kommer med...

• Bina

Skulle inte gått in på den här tråden... nu är jag HUNGRIG! ;D
    /B

• icca

Vi ska också ha kyckling som varmrätt. Smördegsinbakad kycklingfilé men västerbottensost, rotsakssymfoni och het slasa.

Kyckling är superbra för om man har vegetariener som gäster så gör man samma rätt men med quornfilé som smakar precis lika dant

• Johanna = en lat kock

*rodnar* ni är ju för gulliga!

//Johanna

Svar på tråden Förrätt med lax o varmrätt m kyckling, förslag?