• SagaTova

Hur bleka skonsamt?

Om man på ett skonsamt sätt vill bleka hårrötterna vad kan man göra då?
    Vill minnas att det fanns tidigare nått som skulle sprayas på och ha när man var ute i solen? Finns det och funkar det i så fall?

• Svar på tråden Hur bleka skonsamt?
  • Phidelie

Hej SagaTova!

Står det mellan ljusarefärgning och helblekning skulle jag välja ljusarefärg. Fast undra om det inte är en ljusarefärg du använder i dagsläget, en som ljusar upp rätt många steg.
    Nog finns det många produkter hos frissorna idag som sägs vara skonsamma men i grunden ska de göra samma sak, ta bort dina naturliga pigment..

Så summan av kardemumman: alla behandlingar sliter på håret, mer eller mindre. Vill du slita mindre på hårbotten; gör slingor.

Men viktigast av allt, använd bra produkter efteråt så det inte känns lika illa.

Ha en bra dag!

• pickolina

Varför inte anv en toning istället. Något som inte sliter lika mycket och inte ger en lika ful utväxt. Något som bara gör nyansen lite "finare" liksom..

• Trez76

Naturfrisörerna använder sig väl av "snälla" medel?

• SagaTova

Vad är naturfirsörerna? *nyfiken*

Jag färgade alltid håret rött när jag var yngre, ändå tills jag fick vårt första barn. Efter det slutade jag precis som Opera brud helt med att behandla håret, i några års tid gjorde jag inget mer än toppa det. Porblemet är bara att det bleks nått otorligt soliga sommrar och jag får en ordentligt mörk kant som utväxt, inte alls snyggt. Därav blekningen eller färgningen eller vad jag nu gör? Jag tror jag ändå är bakom flötet för jag förstår inte hur man kan färga/tona mörkare hår ljusare. Det jag gör blir ialla fall permanent, går inte att tvätta bort....

Kankse är slingor lösningen på problemet i slutändan. Får kanske pröva det. Annars måste jag efter var sommar färga håret samma färg som det naturligt är när det växer ut och jag vet inte om det är bättre. Förvirringen är stor.

Kanske ska jag börja färga det henna rött igen. Tack ialla fall för alla goda råd ni kommer med.

• rocketqueen

Ooh, hennarött... Det tycker jag är så snyggt!

• SagaTova

I love henna rött. hålla på och så luktar det hö också.

Skulle dock vilja ha det som naturlig hårfärg helst, och mjölkvit hy och se skir och ljuvlig ut. (behöver jag säga att det är väldigt lite över mig i övrigt som är skirt och ljuvligt, mer som en riktig argbigga då *S*)

• rocketqueen

Jag föredrar personligen när det inte är mjölkvit hy till, det ser så skirt och romantiskt ut och det är inte min kopp te... :D När jag blir 45 har jag bestämt att jag ska sadla om helt och bli kulturtant i långa, svepande färgglada kläder - och så förstås det hennaröda håret! Nu blev det visst OT...

• SagaTova

ja men det är ju jag som gjort tråden

Jag vill ju varar, eller nja kanske egentligen inte, men jag attrheras av de rödlätta ljushylta...även hos män.

Har gjort bort mig helt på ett flyg en gång, då jag gick an om hur attraktivt och snyggt jag tyckte rödhåriga män var. Min vännina blängde på mig och jag trode hon var less på mitt surr....tills jag kollar in den tredje passageraren till höger om mig. Jo mycket riktigt, en rödhårig kille.....jag bara hoppas att han inte trode att jag drev med honnom. för de kom verkligen från hjärtat.

• Stella78

Jag har blekt slingor i många år och har precis som Operabrud ett hår som nu inte alls är så fräscht. Är blond naturligt men har den senaste tiden blekt nya slingor så fort det blivit lite utväxt och nu är mitt hår minst sagt lite trött. Jag skulle gärna vilja sluta bleka men vad gör man för att det inte ska se helt tokigt ut tills det växer ut? Har långt hår och har provat mörkare slingor som blir fina i botten men "grå" eller för orange i topparna. Finns det någon skonsam toning? Trots att jag är blond naturligt så blir det så stor kontrast mellan topparna (som vid det här laget nästan är platinablonda) och rötterna.... suck.

• SagaTova

jag har klippt av mig mitt långa hår, och de är nu bara halvlångt. får precis ihop det på huvet till en toffs. Men det blev såååå nött förra sommaren. Vi var ute nästan dygnetrunt i stekande sol, badade osv. så jag blev så illa tvungen att klippa. men jag vill ju itne det ska bli så igen......Jag får börja ha solhatt eller hilka så får jag ha min vanliga färg.

• pickolina

Stella78 - Jag gjorde så här.. Jag hade platinablont hår och tonade det mellanblont. Blev skitbra. Sedan väntade jag tills det färgade växt ut så pass att jag kunde klippa bort det och nu är nästa projekt att spara ut håret lite.. Men äntligen har jag min naturliga hårfärg, första gången på tid och evighet.. :)

• pickolina

SagaTova - Anv produkter med solskydd. Finns i både schampo, balsam och stylingprodukter. Gegga in håret i typ balsam om du är och badar/solar. Jag brukar aldrig få sommarslitet hår.. :)

• stårbrud070728

Jag lägger mig i solen med pressed citron i håret. Blir ljust och fint, Narturligt solblekt.

Svar på tråden Hur bleka skonsamt?