• SagaTova

Hur bleka skonsamt?

Om man på ett skonsamt sätt vill bleka hårrötterna vad kan man göra då?
    Vill minnas att det fanns tidigare nått som skulle sprayas på och ha när man var ute i solen? Finns det och funkar det i så fall?

• Svar på tråden Hur bleka skonsamt?
  • rocketqueen

Blekning är inte skonsam, så det finns inte så mycket att göra. Blekningsspray är det minst skonsamma, likadant med t ex citron + sol i kombination, inte speciellt bra för håret.

• SagaTova

tack rocketqueen

Att det inte är skonsamt för håret att bleka det vet jag givetvis. Men de som sliter minst, om jag säger så då.

Du menar att det är värre med blekningsspray än att köpa slingmedel/anna blekning och bleka rötterna med det?

Och Citron+ sol, är det vanligas citroner eller vad? Har aldrig hört talas om det :-O

• SagaTova

någon mer som kan något om bleka hår och sånt?

• ninjan

såna där sprejer ska man inte använda, de FÖRSTÖR håret! Eller, det är klart man får använda om man vill, men jag skulle aldrig rekommendera det. Det skonsammaste sättet är en ljusarefärgning. Det är snällare mot håret än vad en blekning är. Sen har schwarzkopf kommit ut med en ny produktserie som heter Blond me ( finns bara på salong ). Finns massa olika blonda nyanser för färgning, och en blekning som är skonsammare än vanliga blekningar plus att den motverkar gula skiftningar! Det kanske vore nåt?

• MissPhoenix

Vad du än gör så använd INTE spray blond - det sabbar h¨året totalt inför kommande behandlingar!!! Det allra bästa är att göra det på en salong där dom bara bleker rötterna. Visst, det kanske kostar lite mer men då får du det professionellt gjort med bra produkter.
    Och alla kemiska behandlingar är oskonsamma - det är bara en fråga om vilket som är värst.

• rocketqueen

SagaTova, hur många nyanser vill du bleka upp det? Ibland räcker det med att man slingar i rötterna, då är det inte lika mycket hår som skadas. Om du gör det själv hemma, så använd en väldigt effektiv blekning så att du inte behöver ha produkten i så länge. Jane Hellens Ultrablond är en sådan.

Vill du motverka gula toner sedan, så använd ett silverschampo som tar bort det gula, finns från Matrix bland annat.

Precis, vanliga citroner. Effektivt om man vill ha slitet, tovigt hår med konstig färg.

• eb10

Man kan bleka med honung har jag hört. Honung utvecklar tydligen en svag väteperoxid-effekt efter några timmar..men hur man gör vet jag inte riktigt..googla!
    Sen finns det blekningar som bleker en-två nyanser och det är självklart skonsammare än ultrablonderingar, men det beror förståss på hur mkt du vill bleka det. (tex Vivas houngsblond-1 nyans och Moods solblond-2-3 nyanser)

• SagaTova

tack för alla svar.

Solklart förstår jag att det sliter på håret vad jag än bleker det med. Men de är ju bra att veta att citroner och bleksrpay är helt åt skogen.

Jag brukar bleka håret med schwarzkopf nr 811. Mitt hår blir lätt solblekt, och jag blir jätteblond ala Linda Lampenius när jag bleker det utan att det blir gult. Men sedan jag fick barnen så har mitt hår mörknat och blir askfärgat på vintern. Blektes massor förra sommaren, och så mörkutväxt så då har jag forsatt bleka det.

Det jag funderade på var om det fanns en skonsammare sätt helt enkelt.

Men färga håret blont, hur fungerar det?

• Operabrud

Jag har också askblont hår, och har blekt mitt hår oerhört många gånger för att få en vackrare blond färg. Jag tror att jag har testat de flesta produkter på marknaden. Resultatet blev ett oerhört slitet, trasigt hår som såg fruktansvärt ohälsosamt ut. Så fort utväxten började färgade jag igen och igen och igen. Sedan snart tre år sedan färgar jag det inte alls. Nu har håret vuxit fint på längden, blivit tjockare och glänser. Jag kommer aldrig att bleka det igen. Nu inser jag att den naturliga färgen och så mycket vackrare. Jag får idag så många komplimanger för mitt fina hår. Faktum är att jag inte gör någonting speciellt med det, bara låter det vara ifred. Mitt tips till dig TS är att var nöjd med din hårfärg, blonderingar kommer bara skada dig på sikt. Sedan ser det ofta så färgat ut. Lycka till!

• rocketqueen

SagaTova, inte menat att du inte vet att det sliter på håret med blekning! Tänkte bara skriva det eftersom det är många som tror att blekning fungerar som vilken annan färg som helst... Du har inte lust att slinga håret? Kan bli såå supersnyggt och ser riktigt naturligt ut om det görs rätt, med många tunna slingor. Det är skonsammare!

Svar på tråden Hur bleka skonsamt?