• 11augusti07

Fisk eller kött till huvudrätt

Vad tycker ni, fisk eller kött?

Jag har varit helt inne på att det ska vara kött, men börjar fundera lite på fisk nu.

Det är isf en fiskrätt som verkligen passar bäst till vitt vin. Blir det "trist" med vitt till både förrätt och varmrätt isf?

• Svar på tråden Fisk eller kött till huvudrätt
  • 11augusti07

Ja, kött känns ju väldigt "gångbart". Ala gillar det...

Fisk å andra sidan känns somrigt och inte lika tungt

• Damen i röd hatt

Instämmer med Miss Cee ovan. Klokt som alltid!

• lindza

Tänk på att det är NI som gifter er. Välj den maträtt NI vill ha. Ska man anpassa maten efter alla gäster så blir det nog ett himmla trixande. Visst är det många som kanske inte är så förtjusta i fisk, men är det det man vill ha så får dom väl gå hungriga...
    Fö så kommer vi ha hummersallad med mango, & chili dresssing som förrätt. Som Miss Cee sa "Har man fisk till huvudrätt blir det dumt med fisk/skaldjur till förrätt" (Miss Cee, inget illa menat) Men det är så vi vill ha det. Jag menar det finns inga skrivna regler utan gör vad ni känner för, det är ju erat bröllop. (gäller på så många saker som inte rör det här ämnet)

• Bruden Ringman

Vi provsmakade vår mat häromdagen. Det blir grillad marulk till varmrätt. Till den kommer vi servera ett rött vin. Kommer att bli kanon

• margaux

Vi kommer mest sannolikt ha både fisk och kött som "huvudrätt", dvs rätt 2 och 3.

• margaux

Li75a? Saffranssåsen är vitvinsbaserad va? Var noga med att smaka om den kombon går, för mig låter din rätt verkligen som en vitvinsrätt!

• anne på grönkulla

Utom vad man själv gillar så bör man ju tänka på att måltiden som helhet blir välkomponerad, dvs med smaker som inte konkurrerar för starkt, det ska inte bli för mättande som helhet, det ska funka med dryckerna till etc etc etc.

• lindza

margaux Tack för tipset men vi har pratat med "vinkunniga" och det var dom som rekomenderade ett rött vin pga saffranen. Personligen är jag inte så kunnig o hade nog också sagt vitt vin till den rätten men vi litar på dom vi pratat med...

• margaux

li75a. Jag ska verkligen inte ifrågasätta tipset ni har fått... Alla gör självklart som de vill! Men jag är sommelier och jobber med vin och mat till daglig. Mitt tips är att dubbelchecka! Vin och mat är till 90% teori men de sista procenten är alltid PROVA, PROVA då det är svårt at ta hänsyn till alla ingridienser och att man ibland kan få riktig obehagliga överraskningar.

• Courage

Instämmet i betydelsen av PROVANDET och den personliga preferensen, alltså vad man gillar. Jag vill helst ha vitt vin till saffran, och gärna med en restsötma i sig. Jag skulle kunna tänka mig att ha champagne genomgående till måltiden.

• margaux

Courage! Riesling är aldri fel... Har du annars provat Grüner Veltliner o saffran? Det hade jag provat till just denna rätten. Fast sen beror det ju på vad för slags rödvin de valt. Kan gå helt ok om det är ett fruktigt rött med lite tanniner... Och till Champagne, Ja tack!! Jag var på Champagne winemakers i Paris, 5 rätter med bara Champagne. Det enda som lämnade något att önska var desserten...

• lindza

margaux...Jag sitter på jobbet nu men det finns möjligen inte en chans att jag skulle kunna maila vår meny till dig och få ett utlåtande ang viner till den. Kan ju också skriva där vilka viner vi fått tips på så kan jag få din kommentar om det. Tar absolut inte dina inlägg som något negativit, tvärt om. Om du inte vill lägga ut din mail här så kan du kanske maila mig. lindasson3@hotmail.com

• margaux

Hej li75a!!
    Självklart kan jag se på er meny! Bara roligt!
    Maila mig på trinity_100_@hotmail.com
    så fixar jag, jag lägger dock inte ut min jobbadress då anonymiteten skulle vara som bortblåst...
    Jag jobber idag med import av vin men bor i Norge så det blir hur som helst inte reklam för mina produkter. Vi hörs på hotmail!

Svar på tråden Fisk eller kött till huvudrätt