• 11augusti07

Fisk eller kött till huvudrätt

Vad tycker ni, fisk eller kött?

Jag har varit helt inne på att det ska vara kött, men börjar fundera lite på fisk nu.

Det är isf en fiskrätt som verkligen passar bäst till vitt vin. Blir det "trist" med vitt till både förrätt och varmrätt isf?

• Svar på tråden Fisk eller kött till huvudrätt
  • jocelyn

Går det inte att ha rött också? Alltså så att man kan välja...
    Personligen dricker jag inte vitt vin alls utan föredrar rött även till fisk.

Vi kommer troligen ha kötträtt då m2b älskar kött, själv är jag ok med det mesta förutom oxe, det tycker jag är hemskt äckligt.

(Jag är lite udda, jag vet)

•  Miss Cee

Det beror helt på vilken fiskrätt eller vilken kötträtt skulle jag säga. Finns massor med underbara fiskrätter så för den sakens skull..

Har man fisk till huvudrätt blir det dumt med fisk/skaldjur till förrätt, så då krävs det nästan sallad/soppa/annat som är vegetariskt eller med kött till förrätt. Och vinet måste ju passa till den mat man har. Men det är inget fel att ha vitt vin 2 rätter i rad, så länge vinet funkar till maten :)

• 11augusti07

Jag föredrar rött till nästan allt :)

Men just den fiskrätten vi isf ska ha passar verkligen bäst med vitt.

Det lutar nog åt kött ändå till varmrätt, mkt pga vinet.

• lindza

Vi ska ha fisk, vinångad Gösfile. Kommer servera rött vin till den då vi ska ha saffranvinssås. Saffran är ju ingen vinvän direkt men det passar bättre med rött än vit iaf. Vi kommer servera vitt vin till förrätten.

Personligen tycker jag att man inte blir lika stopp mätt på fisk som på kött.

• 11augusti07

li75a - håller med om det där med mättnaden. Det var delvis det, och somarvärmen, som fick mig att börja snegla på fiskalternativ.

Gud vad svårt det är :(

• Kaffemoster

Jag har varit på ett bröllop där det serverades lax med en kall sås. Jättegott!

• Bruden Ringman

Vi kommer att ha fisk till varmrätt. Har inte funderat så mycket på vinet ännu. Men till förrätt kommer vi ha en västerbottenpaj och till den blir det vitt. Bestämmer vi oss för vitt till varmrätten byter vi bara sort för att variera lite och för att få användning av alla glas .

Tycker att fisk känns som ett bra alternativ för vår del, dels pga vegetarianer som finns på vårt bröllop, men även för att alla har nog grillat kött hela sommaren och sedan blir man ju inte så mätt och "dåsig" på samma sätt av fisk.

• rocketqueen

Tycker kött om ni inte vill ha vegetariskt, det är så många som inte gillar den speciella fisksmaken.

• jocelyn

Åhhh! Jag vill också ha gös! Kanske man kan ha 2 huvudrätter? :D

• rocketqueen

Mmm....två huvudrätter...

Svar på tråden Fisk eller kött till huvudrätt