Vem bör/ska tacka för maten?
Det är brudgummens far som ska tacka för maten, dvs tacka värdparet (brudparet/brudens föräldrar) för festen.
Tacka personalen gör man generellt inte.
Det enda bröllop som INTE haft detta som jag varit på är vårt.
Det är brudgummens far som ska tacka för maten, dvs tacka värdparet (brudparet/brudens föräldrar) för festen.
Tacka personalen gör man generellt inte.
Det enda bröllop som INTE haft detta som jag varit på är vårt.
Man brukar inte vara så övertydlig med vem man tackar utan mer...
" Jag vill för min egen och alla gästers vägnar tacka för att vi fick vara med här idag. Kvällen har varit underbart trevlig och jag är säker på att den inte är slut än på länge. Ett stort tack, och skål för brudparet"
"Men på bröllop är det traditionell brudgummens pappa. På övriga fester är det den som har värdinnan till bordet och på bröllopet är det just brudgummens far som har det. Äldsta gästen har _aldrig_ en given anledning att tacka för maten, det är helt fel. det är alltid den som har värdinnan till bordet.
Om det är oklart vem som anses vara värdinna eller om den som har henne till bordet är "Talrädd" så kan toastmastern vidtala annan lämplig person att framför gästernas tack. Eller i sista hand så gör toastmastern det själv.
Tacktalet är ju inte till för att upplysa gästerna om vem som hållit i plånboken.. ;)
* Jag vill tacka brudparet för 33% av den goda maten, och brudens föräldrar och brudgummens föräldrar för resterande 67% av maten. det var jättegott! Brudens mor har betalat klänningen så vi gäster är alla väldigt tacksamma att inte Cissi behövde gå naken. Tack igen!*