• Koalasara

Vem bör/ska tacka för maten?

Har hört att någon bör tacka för maten, oavsett vem som har betalt den, var man är och vem som har gjort maten. Enligt iallafall gammal vett och etikett bör det vara brudgummens far som gör det, eftersom han har brudens mor till bordet, som tydligen oavsett betraktas som värdinna.

Är detta gamla regler eller gäller det fortfarande? Hur gör ni? Vad har ni varit med om? Att ta in serveringspersonalen och tacka dem, är visst inte alls samma sak som att tacka för maten.

Tankar om detta? Erfarenheter?

• Svar på tråden Vem bör/ska tacka för maten?
  •  Miss Cee

Det är brudgummens far som ska tacka för maten, dvs tacka värdparet (brudparet/brudens föräldrar) för festen.

Tacka personalen gör man generellt inte.

Det enda bröllop som INTE haft detta som jag varit på är vårt.

• Skalaren

Jag har fått lära mig att äldst vid bordet tackar för maten. Så var det vid vårt bröllop. Det var våra toastmasters som givit uppgiften till den älste i sällskapet. Personligen kan jag vara lite tveksam till såna måsten. På alla bröllop jag varit på förutom vårt eget, har ingen specifikt hållit ett tacktal för maten. Det beror på hur korrekt man vill vara. Förmodligen vet de flesta av gästerna inte om det och saknar det inte.

Jag har däremot inte hört att just brudens mor räknas som värdinna vid bröllop. Men så kanske det är.

• Sister of the Night

Men hur 17 funkar det om det är brudgummens låt säga morfar som betalat allt då? Då blir det ju lite vridet att stå och tacka brudens mor.

Bara en tanke sådär...

• Strumpan.

På vårat bröllop så tackade toastmastern våra föräldrar för maten (dom betalade den). Det var min bror som var toastmaster och han har varit det på 5 andra bröllop och han sa att dom gjorde så på alla bröllop han hade varit på.

Inte vet jag,det verkade bra iallafall.

• Höstbrud-07

Det kan ju vara båda föräldrarna som är värdpar och då kan ju inte brudgummens pappa tacka för maten. Så är det i vårt fall och vi funderar på att be den ende i den äldsta generationen som kommer, min morfar, att tacka för maten.

•  Miss Cee

Man brukar inte vara så övertydlig med vem man tackar utan mer...

" Jag vill för min egen och alla gästers vägnar tacka för att vi fick vara med här idag. Kvällen har varit underbart trevlig och jag är säker på att den inte är slut än på länge. Ett stort tack, och skål för brudparet"

"Men på bröllop är det traditionell brudgummens pappa. På övriga fester är det den som har värdinnan till bordet och på bröllopet är det just brudgummens far som har det. Äldsta gästen har _aldrig_ en given anledning att tacka för maten, det är helt fel. det är alltid den som har värdinnan till bordet.

Om det är oklart vem som anses vara värdinna eller om den som har henne till bordet är "Talrädd" så kan toastmastern vidtala annan lämplig person att framför gästernas tack. Eller i sista hand så gör toastmastern det själv.

• bröllops häxan

Man tackar den som betalat. Förr i tiden så var det vanligast brudens föräldrar. Men i dag betalar ju brudpar ofta själv festen så då ser det ju lite konstigt ut om man tackar fel person :)

Vårat bröllop betalades av bådas sida, plus min mans bror. Då tackade toastmadamen för den goda/trevliga middagen. MEn inte riktat till en speciell person.

•  Miss Cee

Tacktalet är ju inte till för att upplysa gästerna om vem som hållit i plånboken.. ;)

* Jag vill tacka brudparet för 33% av den goda maten, och brudens föräldrar och brudgummens föräldrar för resterande 67% av maten. det var jättegott! Brudens mor har betalat klänningen så vi gäster är alla väldigt tacksamma att inte Cissi behövde gå naken. Tack igen!*

• Snart dax!

Miss Cee:
    Fnissar, men det skulle vara ganska kul att se gästernas reaktioner på ett sånt tack :D

• Sister of the Night

Miss Cee

:D :D :D

• A:s wife

haha, den var rolig!

på vårt bröllop tog min svärmor på sig uppgiften att tacka för maten, då hon hade min far/värden till bordet. men jag minns inte om hon tackade de som betalat eller bara generellt.
    hon bakade in det i sitt "brudgummens mor-tal" och gjorde det på ett snyggt sätt =)

• Lilla Li

Vi kommer inte utse någon till att tacka för maten. Tar någon på sig att göra det - trevligt. Vi ser det inte som ett måste. Särskilt dumt tycker jag det blir när vi själva betalar för alltihop och då ska utse någon som tackar oss för middagen...

• Soon to be ... Mrs C

inte ns tänk på det, men vi kommer själva hålla ett litet tacktal i slutet på middagen. vi får tacka oss själva för maten då..

• Raspberry

Så här står det i Ribbings spalt i DN "Tacktal hålls av den man som har värdinnan till bordet. Det hålls under eller direkt efter desserten. Talet bör vara kort och vänligt, helst bara ett par minuter. Tacket ska gälla den utomordentliga måltiden utan preciseringar av kryddning eller stekyta, utan generellt om maten. Tacka inte för hela kvällen redan vid middagen men gärna för att det är så trevligt att få vara just hos detta goda värdpar och i det förnämliga sällskapet medgäster"

Eftersom värdparet traditionellt varit brudens föräldrar när det var kutym att de betalade bröllopet skickade jag en fråga till MR om hur man gör när det är brudparet själva som är värdpar. Detta svar fick jag:

"Tacktalet ska inte hållas av toastmaster utan av en nära släkting, kanske ni har era föräldrar med på bröllopet, eller syskon? Någon som är nära er och som får veta långt i förväg att han eller hon får äran att tacktala.
    Det är ju ni, brudparet, som bjuder och som ska få tacket, och därför är alla era gäster och ska tacka er, inklusive alltså era närmaste anhöriga."

Svar på tråden Vem bör/ska tacka för maten?