• H&N

VAd hade ni gjort!!

Hej alla jag behöver lite tips. För det första så är jag kille och har lyckats klura ut när min sambo skall bli tagen. Dock verkar det som den personen som håller i möhippan inte har varit i kontakt med alla våra kompisar. De är nämligen bara 7 pers som skall med men kompisgänget består av 21 tjejer. Det verkar som om hon inte har frågat alla utan bara de hon har träffat tidigare. VAd hade ni gjort kan ju lätt bli sura miner och sånt.

Hör gärna av er det är nämligen snart dax är inte så många veckor kvar.

• Svar på tråden VAd hade ni gjort!!
  • Superpuman

Lägg dig inte i är mitt råd. Det är fritt fram för de övriga i kompisgänget att ordna en egen hippa.

• Lady o Lufsen

...själv tycker jag att det är milsvid skillnad på att "Lägga sig i" och "Bry sig om"...

• Marskatt

Håller med Lady o Lufsen!

• Damen i röd hatt

Be din M2B att kolla med möhippefixaren. Han kan lägga sig i på ett annat sätt i förhållande till vad du kan. På samam sätt kan du kolla med bestman så att alla som ska borde vara med på svensexan också är det.

• U+M

Damen i röd hatt - TS är en M2B som funderar på att lägga sig i möhippeplanerna

Jag tycker också att du kan fråga, bara du gör det på ett snällt sätt och inte ett anklagande sätt...

• Marskatt

Damen i röd hatt
    Men det är ju M2B som frågar...

• viktualia

H&N - inför makens svensexa ringde en av hans kompisar till mig på jobbet. Sedan pågick en intensiv mailväxling som handlade om datum är de "fick" kidnappa maken. Åtminstone vi lever ett liv där vi har mycket saker planerade och spontana kidnappningar skulle kunna förstöra mer än de roar.

Svensexegängets första datumförslag var lördagen helgen innan bröllopet... *shit* Den dagen var FULLBOKAD med diverse förberedelser och tack gode gud för att de insåg att de skulle lyssna på mig och ta en annan dag.

Så jag tycker VERKLIGEN att man ska lägga sig i och då främst kring saker som verkligen betyder något. I mitt fall handlade det mycket om datum, i ditt fall handlar det om att din gravida blivande fru ska få en dag som även hon UPPSKATTAR!!

• FruÖlandstok

Tycker också man kan lägga sig i.. Min M2Bs närmaste vänner ringde mig igår å frågade om det fick låna honom dagen innan bröllopet!

Ja jag vet det låter värre än vad det är.. det handlade mest om att låna honom på dagen å typ åka gokart eller nått sånt..

Men han var själv mån om att fråga vilka som var bjuda så han kunde ringa runt.. jag tycker helt klart man kan lägga sig i.. ofta vet man ju själv som respektive vilka kompisar som man bör fråga.. medan det kanske inte alltid är så lätt för den som ordnar hippan/svensexan

• Ester W

Jag gjorde precis som H&N, skickade listan med inbjudna till tärnan och bestmannen. Jag hade min möhippa förra lördagen och det var 14 av mina kompisar som var med, så jag kan säga att det lönade sig att skicka listan till tärnan. Hoppas min blivande man har samma tur

• Susanne, Lund

Var står det att hon är gravid???? :)

• Susanne, Lund

Jag måste ha missat nåt. :)

• Marskatt

Jag undrar om han inte skrev om det i en annan tråd om det inte var i den här... funderar...

• Susanne, Lund

Ja, så måste det nog va :)

• viktualia

Susanne, Lund och Marskatt - japp, TS startade en annan tråd på lite samma tema och jag var lite snurrig när jag svarade så det råkade hamna info i den här som var från den andra. Ni gissade helt rätt alltså!

• fåttettryck-ochblivithennesman

Jag tycker absolut att m2b kan lägga sig i möhippan!
    Det gjorde jag och tipsade om en idé jag hade vilket hon som samordnade möhippan tyckte var en jättebra idé (men av andra skäl blev den inte genomförd).

Egentligen borde jag kanske lagt mig i lite mer från början och tagit ansvar för att tärnan fick listan över bjudna tjejer - nu var det i stället bruden som skickade den listan eftersom hon ändå "tipsat" tärnan om att det lämpligen var hon som skulle anordna.

Min fru (numera ;) ) blev också uppringd av den som drog igång svensexan, som ville ha listan över killar.
    Detta tror jag dock var en fint eftersom han var toastmaster och redan hade fått listan över bjudna. Min sambo hade inte ens skickat listan när jag blev överraskad nästa dag av en svensexebluff ;)
    (Hon hade inte ens hunnit skicka listan än - men jag tror han ringde bara för att inte ens sambon då skulle misstänka att något skulle hända redan nästa dag)

Men för att återgå till frågan:
    förutom ett tillfälle att "fira av" bruden/brudgummen utan den blivande (ett slags ceremoni för att det är sista tiden som ogift och man därefter "alltid" kommer ses med sin blivande...), så ser jag möhippa och svensexa som ett sätt för gästerna att träffas litet innan också. Deltagarna kan t.o.m. tillhöra olika kompisgäng.
    Eller så är det någon som inte ingår i något av gästernas kompisgäng (kusin/barndomsvän etc) - ska vederbörande då inte få vara med?
    Jag har tidigare även uttryckt och fått medhåll att även sådana som redan tackat nej är välkomna.

Jag tycker alltså att du inte behöver skämmas för att ta kontakt.
    Det kan vara så något så enkelt att hon helt enkelt inte haft kontaktuppgifter till de andra och inte vågat chansa.

I slutändan är det upp till henne men hon borde inte bli sur för att du frågar.

Annars har jag hört talas om flera möhippor för en och samma brud också, ifall hon nu tycker att det räcker med det lilla gänget på möhippan hon ordnar. Det kan du tipsa någon annan om i så fall ;) Snacka om överraskning då!

Svar på tråden VAd hade ni gjort!!