• lilltass

råd om bidrag till bröllop

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss nästa år och börjar nu planera med budget och sånt. Min syster gifte sig för några år sedan och då betalade mina föräldrar 20000 på deras bröllop.

När jag och min kille berättade att vi skulle gifta sig var mina föräldrar snabba med att säga att jag självklart skulle få lika mycket penagar i bidrag av dom som min syster fick.

Problemet är nu med min killes föräldrar. Vi har berättat att vi ska gifta sig men de har inte sagt något om att hjälpa oss ekonomiskt. Det är inte så att vi räknar med att de ska betala men vi vill ju ändå veta om dom har tänkt att ge oss något bidrag. För vår planerings skull.

Min kille tycker det känns jobbigt att fråga och jag känner att jag absolut inte vill föra det på tal. Det känns ju fult också på nåt sätt.
    Jag vill bara veta och vet inte hur vi ska lägga fram det och om vi måste. Nån som kan ge nåt råd, vore gulligt!

Kramar

• Svar på tråden råd om bidrag till bröllop
  • friml

Vi är i samma situation som du lilltass och har valt att inte fråga min m2b's föräldrar som lever på sina ganska sparsamma pensioner. Däremot hade vi från början tänkt ha fest där maten och allt skulle fixas och då hade vi i så fall bett svärföräldrarna om hjälp med att ordna kött till ett bra pris, nu blir det inte så utan en bröllopsfest på en slottskrog istället.
    Vi räknar med att få betala allt själva och planerade vårt sparande efter det.
    Min syster gifte sig för några år sedan och då delade mina och min svågers föräldrar på hela kostnaden. Så mina föräldrar vill gärna stå för en del av kostnaderna nu när vi har pratat om våra planer och jag har sagt att visst vi tar tacksamt emot ett bidrag och inte mer än det belopp de stod för till min systers. Vi känner att vi har det bättre ställt än båda våra föräldrapar och har valt att lägga ganska mycket pengar på bröllopet och då känns det som att vi också får stå för kostnaderna.
    Så till lilltass, jag skulle inte fråga om pengar, fråga om de kan hjälpa till med vissa saker istället eller som någon tidigare sagt säg att ni önskar er ett ekonomiskt bidrag om de frågar!

• MysEtt

Min M2B föräldrar kommer bidra, med hur mycket vet vi inte. Detta eftersom dem bidrog till båda hans systrar bröllop. Detta har jag talat om för min föräldrar när vi pratade om finanseringen, eftersom jag ville att dem skulle veta detta. Räknar med det inte med att få pengar ifrån dem men i ett ärligt förhållande tycker att man berättar det, dels för att dem då själva har ett val och dels oxå för att dem vet det om någon skulle fråga.

Vi skulle också klara oss själva men varför tacka nej när någon erbjuder sig? Det gör man inte annars för det anses som ofint och det tycker jag att det gör nu med, däremot ligger det inga förplikelser i att ta emot pengar

• MrsMoreira

Jocelyn

Jag förstår vad du menar med att vilja stå på egna med osv osv. Men jag vet, precis som TS, att mina föräldrar mer än gärna vill hjälpa till och betala. De vet att vi då kan få slappna av och inte behöva tänka lika mycket på vad det kostar, även om vi självklart är väldigt kostnadsmedvetna ändå. Och de hade gjort detta oavsett vilken ekonomi vi har. De vill vara med i detta evenemang, och de kommer med idéer - MEN vi bestämmer hur det blir. Jag tycker inte att man behöver vara mindre självständig för att föräldrarna hjälper till (och jag vet att du inte skrev så, vill bara påpeka det)

• jocelyn

Har aldrig sagt att man inte kan vara självständig etc. för att man tar emot bidrag. Och jag tycker INTE det är fel om man är bekväm med det från alla parter.

För MIN del skulle det inte kännas bra. Det funkar helt enkelt inte för mig.
    Jag och min fästman har haft en lång diskussion om det här ikväll (han läser det mesta härinne faktiskt!) och de bidrag vi kan tänka oss kan komma som erbjudanden från våra resp. föräldrar är troligen sådant som rör kläderna, men inte en större del av finansieringen.

Alla måste ju få göra som de vill, det enda jag har försökt göra är att _förklara_ hur vi tänker och känner eftersom det varit mycket frågor i den här tråden.

• 070609

Min mamma betaldade min brudklädsel - det vill säga hon sydde min klänning samt betalde underkläder och skor. JAg berättade detta för min far för att han skulle vet i förväg. De är skilda sedan över 20 år tillbaka. Vi valde dock att inte säga något om detta till man mans föräldrar då det inte har det lika gott ställt som mina föräldrar.
    Vi hade för övrigt bara familjen med på vigsel och en middagsbjudning efteråt.
    Lycka till!

• Anna_Sol

Min svärmor bidrar med en peng, och jag önskar verkligen att min mamma också gör det. Men jag är dock ganska säker på att det inte kommer hända. Hon är absolut välbetald och har väldigt god ekonomi men hon är helt enkelt för snål för att ge mig ett nickel.

Det känns extra tråkigt då jag vet att min pappa skulle ha bidragit med pengar, men han är död så han kan inte det.

Jag kommer absolut ha ett "bröllopskonto" åt mina barn den dagen de vill gifta sig. Det är kul att kunna göra precis det man vill utan att behöva tänka på varje krona.

Men för att svara på din fråga, jag tycker ni ska vänta. Vill din m2b's föräkdrar bidra så säger de ju till, och se då pengarna som en bonus som några andra skrivit!

• Bakelse

Jocelyn,
    jag håller verkligen med dig! Jag kan bara inte komma mig för att säga "NU ska vi ha ett hejdundrans kalas - kan ni vara vänliga att betala för det??"

• Anneleigh

Jocelyn & Bakelse

Jag håller med er båda.

Som vuxen betalar man väl för sina egna saker och fester själv?!? Och har man inte råd då kan man helt enkelt inte göra det man hade tänkt.
    jag och min blivande man betalar allt på egen hand och ingen av oss skulle ens tänka tanken att be våra föräldrar om bidrag. Dom har sina liv och vi våra. Dom betalar för sina saker och vi för våra.

• lilltass

Jag tycker egentligen inte att det handlar om att vara vuxen och faktiskt kunna betala själv. Det handlar snarare om en av de viktigaste dagarna i ens liv och som förälder unnar man väl sina barn det bästa de kan få. Om det är någon gång jag skulle ta emot en sådan summa av mina föräldrar så är det just till mitt bröllop.

Det vill ju ge mig det bästa i livet och de känner mig och vet hur jag har tänkt mitt bröllop. Sedan förstår de nog att vi inte skulle kunna fixa det själva eftersom vi är studenter. Då känns det inte konstigt för mig att de bidrar till att förverkliga en dröm som inte kunnat bli verklighet förrän om flera år om det inte vore för deras hjälp.

Jag ser inget problem i att ta hjälp som erbjuds. Folk verkar ha för mycket stolthet för att kunna ta emot. Men jag säger att jag hellre gör det i denna situation än att hålla på en princip.

• ~Norpan78~

När vi berättade att v skulle gifta oss sa mina föräldrar direkt att de skulle ta 1/3 av kostnaden. De har sagt det till mig tigigare också, att när den dagen kommer så hjälper vi så klart till. Jag ser inget fel med att de vill hjälpa till och det gör de helt frivilligt.

Vi visste inte hur vi skulle göra med mina svärföräldrar men bestämde oss för att berätta detta så att inte de skulle bli besvikna efter bröllopet. Så min M2B sa det till sin mamma mer som information och hon utbrister lite sarkastiskt: och det tycker ni att vi också ska göra eller?

Det var ju inte det vi var ute efter utan ville bara inte att någon skulle bli sårad efteråt om det kom fram. Jag skulle bli väldigt glad om de i stället för pengar kunde hjälpa till lite med alla förberedelser istället men de har inte sagt något annat än att hon är bekymrad för vad hon ska ha på sig. Jag får tyvärr en känsla av att hon inte vill att jag gifter mig med henns son. Är ledsen över detta och vill ju att hon ska vara delaktig i allt.

Så TS jag kan egentligen inte ge dig råd men jag skulle om vi var i denna sits igen ändå välja att berätta för svärföräldrarna så att inte de känner sig svikna efteråt.

Svar på tråden råd om bidrag till bröllop