• fluff83

Vill men kan inte...

Hej!
    Behöver lite stöttande synpunkter i en fråga... Min sambo och jag gifter oss nu i höst har varit tillsammans i snart 4 år och det finns ingen jag hellre ser som far till mina barn... MEN jag har bara jobb tom siste september och även om jag skulle bli jätteglad över att bli gravid nu så är jag samtidigt livrädd, jag vill ju inte gå i 7 månader och inte ha job pga att ingen anställer en gravid. Ngn som har erfarenhet av att söka jobb och vara gravid? Jag e rädd för att väljas bort, trots kompetens.... snälla hjälp för jag vill såååå innerligt göra barn och det nu =)

• Svar på tråden Vill men kan inte...
  • jocelyn

Nej, du måste inte alls tala om att du är gravid. Och det här med att "vara schysst"...ehhh det kan ni väl vara sen när ni får jobbet...

• Fru Studstjej

Mitt råd är att vara uppriktig!! Undanhåll inte något sånt. När de väl upptäcker det så kan du riskera att inte få förlägning (om du har en sådan anställningsform) för att de känner att de inte kan lita på dig. Eller så kan det sluta ännu värre. Och en sådan historia har en tendens att förfölja en när nästa arbetsgivare undrar varför du slutade på ditt förra jobb osv. Jag skulle inte undanhålla någonting. Det kan sluta riktigt illa.

Lycka till, hur du än beslutar att göra =)

• jocelyn

"det kan sluta riktigt illa"...

Ehhh? Vad menar du med det? Vi har då aldrig hämnats på någon av våra anställda som skaffat barn. Varken kvinnor eller män.

• Maddisen

Om du undanhåller information är det lätt att misstänka att du har ännu mer att dölja när sanningen väl kryper fram. Därför är det absolut smartast att vara ärlig, det visar ju på en ärlig personlighet. Uppskattas säkert av majoriteten. Sen vet jag väl inte om man måste skaffa barn direkt för att man gifter sig, men det är väl en individuell fråga

• Fru Studstjej

jocelyn, det kan sluta illa på en massa olika sätt. Jag har sett några av dom. Det är klart att arbetsgivaren blir misstänksam och undrar vad man mer kan tänkas dölja. Uppriktighet lönar sig alltid i längden. Har varit med om att vissa som inte har varit ärliga inte har fått förlägning på anställning med motiveringen att arbetgivaren inte känner fullt förtroende för personen. Och det är helt förståerligt om man underhåller något så stort som att man är gravid.

Så det handlar inte om att "hämnas" som jocelyn nämner. Det handlar om att vara ett team och lita på varandra.

• fluff83

Det är inte så att jag är tvungen att skaffa barn bara för att jag gifter mig, är sugen bara och vill itne vara gravid på själva bröllopet så då kompromissade vi och sa att efter bröllopet får det bli när det blir, min m2b har fast jobb och allt så vi sitter inte i sjön, men man vill ju inte gå arbetslös hela graviditeten...

• jocelyn

Jag skulle aldrig diskriminera någon på det sättet i mitt yrke. Det får vi för det första inte enligt lagen och för det andra så funkar det inte ihop med mina egna värderingar.

Det är inte att ljuga/undanhålla info om man är extremt tidigt i graviditeten, alla vet ju att det finns ganska stora risker då.

Den som diskrimineras bör anmäla detta till DO.

• Frantic

OK här kommer ett inlägg från någon som försökt få barn i över 2 år. jag tycker att du skall sätta igång nu, jag vet inte hur gammal du är men saken är den att det finns ingen garanti att ni lyckas "planera" ett barn när ni tycker att det är lämpligt. Blir du på smällen på första försöket så skall du bara vara glad, jobb kommer och går. Blir du inte gravid på en gång så kan ni försöka vidare och du kan fortsätta jobba.

• Fru Studstjej

Ok, nu vill jag tillägga att mina inlägg ENDAST gäller då situationen ser ut så här: arbetssökande är gravid och den "osäkra persioden" (dvs då risken för missfall är större) är över. Självklart finns det lagar som ska förhindra diskrimineras men det finns ju folkvett också som måste styra. Undanhåller man att man väntar barn, vilka konsekvenser väntar då mig som arbetssökande/nyanställd? Det var något jag försökte lyfta fram med mina tidigare inlägg. Men är man i ett tidigt skede av graviditeten så ska man givetvis inte skrika ut på alla intervjuer att man är gravid.

• rocketqueen

Fru Studstjej, men varför ska man nämna något om barn som arbetssökande?

Svar på tråden Vill men kan inte...