• Dalabrud-07

Vattenfast mascara?

Min frisör som ska sminka mig inför bröllopet bad mig köpa en egen mascara. En vattenfast. Jag har aldrig använt vattenfast och känner mig helt vilsen....
    Den ska alltså vara vattenfast, den får inte "kaka av sig" och lägga sig under ögonen, den får också gärna förlänga och göra fransarna tjockare.
    Har ni några bra exempel?

• Svar på tråden Vattenfast mascara?
  • Pomodoro

Men saa mycket kommer man val inte att grata att man behover ha vattenfast mascara!
    Aven om man faller en tar eller tva sa gnuggar man val sig inte i ogonen. Eller?
    I vilket fall sa tror jag att det basta ar att testa mascaran du skall anvanda nagra ganger innan sa du marker om den t ex flagnar...

• c_t

Pomodoro

Man behöver inte storgråta, det finns andra anledningar till varför man använder vattenfast mascara.

Jag blir lätt tårögd ( även att det rinner vid blåst osv ) och det lägger sig kring fransarna och förstör formen på dom.
    Därför föredrar jag vattenfast.

• viktualia

Och jag har vattenfast mascara för att jag svettas så lätt och så mycket just i ansiktet.

• thalia82

jag gråter, så är det bara. Men oftast när jag blir överaskad, bröllopet vet jag ju om, så jag hoppas verkligen att jag slipper stå vid altaret och sakta förvandlas till en tvättbjörn...

• jocelyn

Funderar på att prova Blinc mascara. Tycker det verkar smart...konceptet alltså. Man ska nog testa sig fram lite innan dagen D, man vill ju gärna slippa tvättbjörnsöverraskningar!

• maljor

Tycker att MaxFactor har superbra mascaror. Dock har de slutat med min favorit (hittills) More Lashes så nu ska jag till att prova Lash Lift som oxå ska vara kanon.

Använder jag nått annat än vattenfast så är jag svart runt ögonen sen, oavsett vad jag göra.

• Dalabrud-07

Tack för alla tips!
    Ska kika lite på lite olika märken i helgen, hoppas jag hittar någon som passar. Men det gäller nog att prova i god tid innan så man vet hur den funkar, och om den funkar

• Dalabrud-07

Fler tips, någon?
    Ska iallafall inhandla en Max Factor i helgen och prova lite, få se om den funkar .

• Limegrön

Jag har provat mängder med vattenfasta mascaror och upptäckt att de inte står emot tårar! Ett stort problem då jag haft problem med rinniga ögon och pollenallergi. Jag har provat både billiga och dyra märken i ca 15 år... Revlon, Max factor, Cover girl, estee lauder, loreal osv

Men inte förrän nu - när jag börjat hänga på BT, har jag hittat den perfekta mascaran -tack ni som tipsade om den
    Jag pratar om den omdiskuterade Kanebo 38 grader!
    Men som jag har förstått så finns det två sorter - en lång och en kort. Och det är den korta som är så bra. Visst ser det läskigt ut när man tar bort den, men har man bara rikligt med varmt vatten så behöver man inte gnugga för att ta bort den. Jag har haft den i regn och pollen-tårar, och ingenting får den att lossna eller flaga. Den går inte heller bort med olje-remover... Dessutom tycker jag att den ger bra längd. Vill man ha den tjockare så ha flera lager, och låt torka emellan. (Jag ÄLSKAR borsten också)

Jag har även köpt eyelinern, den sitter bra, men den går bort med vanlig remover.

Men, TS, prova mascaran innan, du kanske inte alls gillar den som jag gör...

Jag är bara så lycklig att jag äntligen har hittat något som är perfekt för mig!!!

• Rosviol

Max Factor Auqa lash- Kanon. Har använt mig av samma mascara i flera år, jobbar som seglarinstruktör på sommrarna och mascaran sitter där hela dagen. Rinnande ögon eller "gråt", mascaran sitter fast. MYCKET MYCKET prisvärd under 100kr.
    (men blev nyfiken på Max factors nya produkter, hmm, kanske ska prova. Kanebo 38 grader fungerade inte alls på mig, gillade borsten och hur fransarna såg ut presic när man lagt på mascaran, men sen höll den inte alls. Jag är också en sådan som gråter lätt) Badar till och med med min mascara och den sitter fast, bara man gnuggar ögonen utan baddar under ögonen så fortsätter den att sitta fast.

• Troll-P

Har fastnat för Lancomes mascaror!

Jag använder just nu Lancome Flextencils. På mig funkar den för både regn, tårar, segling och sommarbad :) Använder bomull och Nivea Eyemakeup-remover för att ta av den.

Med fransböjare och Flextencils får jag längre och fylligare fransar med en naturlig look. Mascara och kajal är det enda jag använder till vardags och därför ska det både se naturligt ut, och synas. Om du förstår vad jag menar :) Tycker också om borsten.

Oavsett vilken mascara du väljer - prova innan!!! Tänk också på att mascaror blir gamla och då sitter de inte lika bra längre.

• HalmstadNilla

ojojoj.. Du kanske har fått detta tipset innan (jag läser inte igenom tråden)
    Jag kände som du för en vecka sen och fick tipset om Kanebo 38 (grader) C. Oj va nöjd jag är!
    Den kladdar inte det minsta, flagar inte... Man behöver inga starka meddel för att ta bort den utan 38 gradigt vatten och då smular den av... Jag har annars problemet att mascaran lägger sig runt ögonen när man tvättar bort den och jag har svårt att få rent "mellan" ögonfransarna men inte med denna..
    Kostar iofs 225 kr men jag hade nu efteråt gärna betalat det dubbla! Löv it!
    Finns att köpa på Kicks mm...
    Som sagt, Kanebo 38 grader C

• 30 juni 2007

Jag röstar fortfarnade på Kanebo 38C. Har aldrig haft problem med att den har smulat sig, förstår faktistk inte vad folk pratar om

Och som HalmstadNilla sa är den inte så svår att få bort som vissa andra vattefasta mascaror....dessuto separerar den ögonfransarna jättefint så det inte bara blir klumpar. Är riktigt nöjd med den!

• pickolina

Oavsett vilken man väljer så tycker jag att man ska prova sig fram långt före bröllopet, så man vet att mascaran ger ett bra resultat (vilket är extremt individuellt) och att den fungerar som den ska.

Själv avskyr jag kanebos 38¤. Den smular, geggar ihop fransarna totalt när jag gråter och ger väldigt fula fransar rent generellt.

Hoppa inte på mig nu för det är MINA erfarenheter av den. Alla har olika typer av fransar, olika smak och tycke om resultat och jag tror även att folk kan ha olika tårvätska och att det är därför vissa kladdar för en del med inte för andra. Osv...

Mina favoriter är Lancome Flextencils, Helena Rubinstein Vertiginous och MaxFactor Aqua Lash.

Lancomes vattenfasta har jag anv i typ 10år och jag har gjort ALLT och den är grym.

Glöm inte att skilja på tårfast och vattenfast! Det är vattenfast man ska ha om man vill att den ska klara floder av tårar, bad/dusch osv...

-Lycka till!

• pickolina

Jo, olja är klockrent att anv för att få bort vattenfast mascara. Löser upp mascaran utan några som helst bekymmer. Billigt är det oxå.. :)

• jessisca

pickolina:

olja som i typ matolja då eller?

• pickolina

jessisca - Ja precis. Vissa anv barnolja oxå. Annars kan du anv olivolja eller rapsolja om du har det hemma. Det enda man ska tänka på är att oljan ska vara kallpressad om man ska anv den till huden. Anv man olivolja så ska det vara virgin eller extra virgin.

Själv anv jag jojobaolja nu, för att den är torrare. Dvs mindre kladdig och lättare att få bort.. Så man slipper känna sig klibbig i ögonen efteråt. Men jag har även raps och oliv och dom fungerar bra dom med.

Olivolja har för övrigt gett mig babyfötter och babyhänder... :) Olja är billigt och bra till mycket!

Numera kommer allt fler hudvårds- och sminkmärken ut med olika oljor som sminkborttagning/ansiktsrengöring.. Just pga att olja är den mest effektiva sminkupplösaren som finns. Inte bara till mascara alltså.

• EPB

För dig som tänker testa Blinc så kan jag berätta att den funkar hyfsat till vardags, absolut vattenfast men med ett något magert resultat. Fransarna blir som spindelben! Om ni vill ha en vavoom vattenfast mascara (och vem vill inte?) så kan jag rekommendera Shiseidos, de gör bara vattenfasta mascaror (läs: experter på det...) och de sitter som berget och ger mycket frans för pengarna....

• Troll-P

Ett annat tips om man bara ska "fixa till" och har lite svart under ögonen är att ta lite vanlig ansiktskräm på en tops. Funkar kalas.

• Dalabrud-07

Ska och handla lite mascara i dag. Kan skriva mitt egna provresultat sen

Svar på tråden Vattenfast mascara?