• Johans­2B
    Äldre 15 May 14:00
    35830 visningar
    38 svar
    38
    35830

    Munsår/Herpes, funkar plåster???

    Hjälp! Vi gifter oss på lördag och jag känner nu att jag håller på och får ett munsår precis på överläppen. Det brukar komma av solen eller av att jag är stressad...

    Håller just nu på och smörjer med en salva jag köpt i Danmark (Geavir) som är jättebra. Men jag vill ju verkligen inte att det skall synas på lördag. Är det någon som har testat apotekets plåster som skall dölja och läka? Funkar det? Eller vad skall jag göra?

    Tror säkert att fotografen kan retuchera bort det på sina bilder, men alla andra kort...

  • Svar på tråden Munsår/Herpes, funkar plåster???
  • Skalar­en
    Äldre 15 May 15:55
    #0

    Tyvärr så hjälper väl inte tabletterna heller om man redan fått blåsor. Min man äter Valtrex och det gäller verkligen att ta första tabletten så fort det börjar sticka i läppen. Har man fått riktiga blåsor är det lite sent tyvärr.

  • Johans­2B
    Äldre 15 May 15:56
    #0

    c_t

    Ringe igen och påpekade det onödiga i att skriva ut ett recept på en receptfri salva...och nu kunde de skriva ut den på telefon, tabletten Valtrex som jag vill ha alltså.

    Så nu hoppas jag innerligt att det är den som ligger och väntar på mig när jag åker dit om 30 minuter.

    Håll tummarna! (känner mig jättetetig, men det känns trist att ta en massa kort med munsår på...)

  • c_t
    Äldre 15 May 15:56
    #0

    Beror på vilka tabletter man äter, mina hjälper även om jag fått blåsor.

  • c_t
    Äldre 15 May 15:58
    #0

    Well done!

    Ät dosen som du ska, pilla inte på blåsorna och använd plåstret under dom här dagarna så ndviker du att pilla av misstag.

  • Johans­2B
    Äldre 15 May 15:59
    #0

    Jag chansar gärna och tar tabletter även om jag fått blåsor redan. Det började imorses.

    Tänkte även testa med l-lycin som någon tipsade om längre upp i tråden.

    Bättre förmycket än förlite är min filosofi just nu.

  • Casami­ento
    Äldre 15 May 16:04
    #0

    Yes. Bra att du fick tabletterna. Valtrex hjälper visst också även om munsåret redan satt igång. Känns det väldigt aggressivt kan man öka dosen (ta t.ex 3 ggr dagligen) och det har garanterat torkat ihop tills på lördag. (Äter massor med valtrex själv.)

  • c_t
    Äldre 15 May 16:06
    #0

    Jag äter Aciklovir (tror att det stavas så) 5 ggr dagen när jag fått herpesutbrott.

  • Casami­ento
    Äldre 15 May 16:09
    #0

    c_t

    aciklovir är ok men valtrex är ännu bättre (men tyvärr mycket dyrare också)

  • c_t
    Äldre 15 May 16:12
    #0

    Min läkare sa att det är samma ämnen i tabletterna och därför spelade det inte så stor roll vad jag åt, det viktigaste var resultatet.

  • Casami­ento
    Äldre 15 May 16:15
    #0

    Valtrex har valaciklovir som är en mer effektiv förädling av aciklovir men om det billigare aciklovir funkar för dig så är det ju prima. För mig funkar Valtrex överlägset bättre. Ibland räcker en enda tablett för att avbryta munsåret.

  • Skalar­en
    Äldre 15 May 16:19
    #0

    Den aktiva substansen i Valtrex är en prodrug som spjälkas till acyklovir i levern. Så den slutliga aktiva substansen är den samma. Valacyklovir som finns i Valtrex har ungefär dubbelt så hög absorbionsgrad som acyklovir, så det blir alltså effektivt vid lägre koncentration. Det är väl därför man måste äta acyklovir fem gånger per dag, medan man äter Valacyclovir två gånger per dag. Det slutliga resultatet borde bli samma. Jag vet att tidigare var Zovirax tabletter mycket dyrare än Valtrex, men det kan ju ha ändrats.

  • c_t
    Äldre 15 May 16:20
    #0

    Hmmm då ska jag be om det nästa gång jag ska till farbror doktorn. Allt som avbryter blåsutveckligen är värt att ha hemma. Jag hatar verkligen herpes.

  • gnilla
    Äldre 15 May 16:51
    #0

    JAAAA - apotekets plåster funkar verkligen! Använd dem som instruktionerna säger - det funkar klockrent + att det inte SYNS lika mycket!!!

  • Johans­2B
    Äldre 15 May 17:55
    #0

    Nu har jag fått hämtat mitt recept. Fick Zovirax. Började ta första tabletten redan på apoteket. Skall ta en tablett var 4:e timme jag är vaken.

    Köpte även l-lycin....

    Så nu jäklar skall här bekämpas munsår!

  • Höstbr­ud-07
    Äldre 16 May 21:06
    #0

    För mig har verkligen dessa tabletter (aciclovir) gjort livet annorlunda. Jag har dem i princip alltid med mig och tar vid minsta pirrning (nästan) i läppen och numera har jag väldigt sällan några större munsår, helt underbart. Förr kunde det bli otroligt fult, framför allt innan jag lärde mig att absolut inte pilla eller röra över huvud taget. Så jag rekommenderar dem starkt till alla med munsår. Däremot är jag skeptisk mot salvor, jag tror mer på att låta såret torka ut självt än att vätska ner det med salvor.

  • Äldre 9 May 10:57
    #36

    Mediciner mot herpes. Finns här: http://medicineronlin.net

  • Äldre 28 Oct 17:58
    #37
    Mitt bästa råd är att använda kosttillskottet l-lysin. Ät 1-2 piller varje dag som förebyggande.
    Någon som har erfarenhet av produkten ViruLite? Det ser väldigt spännande ut. Jag har läst lite om detta: pharmadoc.se/virulite/ 
  • Äldre 29 Oct 16:14
    #38

    Jag har använt Aciklovir mot munherpes och tyckte det fungerade bra, så det kan jag rekommendera!

Svar på tråden Munsår/Herpes, funkar plåster???