• daria

Tråkiga känslor

Jag har skrivit här förut om vår förlovning som aldrig verkar bli av. Den har fortfarande inte hänt...

Det som skrämmer mig är mina negativa tankar som börjar ta över. Just nu vill jag inte ens förlova mig längre, känner mig dissad och arg. Vilket gör att jag inte anstränger mig ett dugg för förhållandet.

Det är jättesvårt för mig att höra om par som varit tillsammans kortare tid än oss, men ändå "kommit längre" i sina förhållanden än vad vi har. För mig är det "bevis" för att det här förhållandet är skräp och inget att satsa på.

Som exempel kan tas min kompis, som varit tillsammans med sin kille i mindre än tre år och gifta i ett år. Eller min pojkväns lillebror (!) som bara varit tillsammans med sin flickvän i ett år och de är redan förlovade och har gemensam bostadsrätt och allting. Jag är såklart jätteglad för deras skull, men samtidigt äter avundsjukan nästan upp mig inifrån. Det är så jobbigt och jag hatar mig själv för att jag är så barnslig.

Vi har varit tillsammans i över sex år och nu börjar jag tänka att om det här var äkta kärlek skulle vi varit gifta eller förlovade för länge sen. Just nu känns det som om jag inte orkar mer, även om vi skulle gifta oss om några år, skulle jag alltid vara bitter över att det tog sån tid.

Har börjat bete mig avvisande mot killen och funderar allvarligt på att flytta isär. Jag tänker jämt på det här och det känns som om jag inte duger för honom. Vad gör man åt såna känslor? Hur hindrar man dem från att ta över? Jag vill ju verkligen vara tillsammans med honom.

• Svar på tråden Tråkiga känslor
  • Marlean

Kalla mig naiv men jag är en person som vill kunna ha porslins, silver och guldbröllop en dag, och ska man vänta 15-20 år på att ens bli gift är det bara att inse att man aldrig kommer att få se den dagen. Så jag har satt en inre gräns, antingen kommer jag iaf. vara förlovad innan nyår eller så får det vara.

• daria

Håller helt med dig Marlean! Nyår är min gräns också. Sen tänker jag se mig om efter en egen bostad. Har bott själv förr och det var kul! Livet innehåller andra saker än parförhållande.

• Abra

Marlean och Daria: Men älskar ni verkligen er sambo, eller är det känslan av att vara gift som är det viktigaste?

Kanske är era killar rädda för att ett giftemål ska försämra ert förhållande t.o.m., om de tycker att allt är bra som det är? Kanske de inte lägger in så mycket i just att vara gift? Kanske de tänker på den höga skilsmässostatistiken, och vill inte gifta sej med er och ev. "förstöra" nåt som redan är bra?...

Kanske, kanske... Vad vet väl jag? Vad vet väl ni?...

• Marlean

Abra visst älskar jag min sambo, men jag vill även ha en säker framtid. Det är inte giftermålet i sig som är det viktiga för mig utan det juridiska som jag inte vill vara utan om jag en gång ska skaffa barn med denna man.

Daria Vill du hålla kontakten så vi ser hur det går för oss båda? Själv har jag redan ställt mig i lägenhetsköer, mest i förebyggande syfte *för här är köerna mycket lååååååånga* bara för att jag ska ha någonstans att ta vägen om push goes to shove så att säga.

• Abra

Marlean: I mina ögon så låter det inte som din sambo är nån du eg. vill dela ditt liv med ö h t, det låter inte som du älskar honom eller ens är kär i han. Är han verkligen "mannen i ditt liv"??...

Kanske vill du bara ha en "ursäkt" för att göra slut pga att han inte är så sugen på att gifta sej?... Kanske du liksom "skyller" på det menar jag, för att ha en "legitim" anledning att göra slut?...

Ja, inte vet jag... det va bara lite tankar jag fick när jag läste vad du skrivit...

Men det viktigaste ör ju att va ärlig mot sej själv, och att man mår bra och kan stå för de val man gör här i livet.

Lycka till med allt, vad du nu tar dej för!

((Kram)

• Abra

"I mina ÖRON låter det som"... Kanske låter bättre än ÖGON, som jag skrev här ovan?... Fast iofs så "hör" jag dej ju inte, utan läser ju med ögonen...Hmm.... Hur blir det då eg.?....

*svammel*

• daria

Abra: varför skulle det vara en "ursäkt" för att göra slut? Du tycker allstå att det inte är ett legitimt skäl?!

Om vi säger såhär istället: du dejtar någon ett längre tag innan ni en dag diskuterar barn och familjebildning. Medan du inte kan tänka dig ett liv utan barn, säger han att han för länge sen bestämt sig för att barn inte är något för honom.

Tycker du nu att a)OK, då får jag vänja mig vid tanken på att det aldrig blir några barn för mig! eller b)Det tar slut förr eller senare, värderingarna skiljer sig åt alltför mycket.
    Om en kompis berättade samma sak om sitt förhållande, vilka råd skulle du ge?

För mig handlar det om grundläggande värderingar om livet som jag vägrar kompromissa om. Och varför skulle jag det?

• nenne78

fast jag håller ändå med abra, det handlar väl om att bli gift NU eller SEN och vill man inte dela sitt liv med honom utan ring så då är det ju inte mannen i ditt liv. Det går inte att jämföra med att få barn.

• Abra

daria: Jag instämmer med det som nenne78 skrev - va precis så jag menade.

((Kram))

• Marlean

Abra mannen i "mitt liv" som du kallar det kommer aldrig vara ihop med mig, så är det bara. Jag har accepterat det och gått vidare. Jag är lycklig med mannen jag har idag, men det innebär inte att jag inte vill ha en framtid också. Framtiden är något som går och går medans jag väntar på att han ska våga satsa på oss.

• Abra

Marlean: Tråkigt att du känner så... Men varför inte försöka leva i nuet och uppskatta det du har istället - för nuet är ju alltid det enda man har eg.? Framtiden vet man aldrig nåt om - det är inget man kan leva i - det är en illusion. Allt man alltid har är just nu.

Lever man för mycket i nån "illusion" om framtiden, och är rädd för att man kommer att gå miste om nåt - då är däremot risken stor att man aldrig är nöjd med det man ha - och "vips!" så är livet bara slut. Typ.

Man kan iaf aldrig va lycklig i framtiden - men alltid i nuet. Om man väljer det, och är tacksam och uppskattar det man har. Och då menar jag inte "bara" sin sambo, utan mer att man ö h t lever, har mat för dagen, vänner, familj/släkt i livet, vacker natur etc...

Blev lite "djupt", men det är så jag resonerar iaf...

((Kram))

Svar på tråden Tråkiga känslor