• daria

Tråkiga känslor

Jag har skrivit här förut om vår förlovning som aldrig verkar bli av. Den har fortfarande inte hänt...

Det som skrämmer mig är mina negativa tankar som börjar ta över. Just nu vill jag inte ens förlova mig längre, känner mig dissad och arg. Vilket gör att jag inte anstränger mig ett dugg för förhållandet.

Det är jättesvårt för mig att höra om par som varit tillsammans kortare tid än oss, men ändå "kommit längre" i sina förhållanden än vad vi har. För mig är det "bevis" för att det här förhållandet är skräp och inget att satsa på.

Som exempel kan tas min kompis, som varit tillsammans med sin kille i mindre än tre år och gifta i ett år. Eller min pojkväns lillebror (!) som bara varit tillsammans med sin flickvän i ett år och de är redan förlovade och har gemensam bostadsrätt och allting. Jag är såklart jätteglad för deras skull, men samtidigt äter avundsjukan nästan upp mig inifrån. Det är så jobbigt och jag hatar mig själv för att jag är så barnslig.

Vi har varit tillsammans i över sex år och nu börjar jag tänka att om det här var äkta kärlek skulle vi varit gifta eller förlovade för länge sen. Just nu känns det som om jag inte orkar mer, även om vi skulle gifta oss om några år, skulle jag alltid vara bitter över att det tog sån tid.

Har börjat bete mig avvisande mot killen och funderar allvarligt på att flytta isär. Jag tänker jämt på det här och det känns som om jag inte duger för honom. Vad gör man åt såna känslor? Hur hindrar man dem från att ta över? Jag vill ju verkligen vara tillsammans med honom.

• Svar på tråden Tråkiga känslor
  • Marlean

Personligen har jag en kille som BARA pratar förlovning när vi bråkar, har sagt till honom att jag inte i h-vete kommer förlova mig någon gång bara för att vi bråkat. Det är något som ska ske när det är BRA i förhållandet. Han börjar nog fatta det lite nu, men han tar nog upp det när vi bråkar för han VET att jag hänger på denna sidan och hur viktigt det är för mig så han är väl rädd för att mista mig eller något. Vi har också mycket gått i samma tramp, men det har blivit bättre nu. Nu är vi mer på samma våglängd. Jag har berättat "som i förbigående" om vad som verkligen är viktigt för mig. Och vad jag igentligen vill. Jag tror det är enormt viktigt i slutändan. Killar är ju inga tankeläsare.

• Abra

Själv har jag varit tillsammans med min pojkvän i 4 år, och vi har först nu köpt en gemensam stor lägenhet att bo i. Innan bodde vi hos varandra i våra respektive 1:or, och har i 2,5 år bott i hans 1:a. känns skönt att äntligen ha köpt iaf en GEMENSAM och större lägenhet - att steg på vägen mot en mer "djupare" relation. Jag skulle gärna vilja förlova mej, men ekonomin har inte tillåtit det för oss än. ang. frieri så är det inget jag väntar på precis, jag är liksom ingen sån "gammeldags romantiker" utan tycker mer man ska "va överens" - mej spelar det ingen roll. och det är liksom inte min killes stil att liksom gå ner på knä och fria... skulle bara kännas lite tramsigt och skrattretande för oss båda tror jag.

Vi vill ha barn med varandra i framtiden - när jag fått fast jobb helst. Är liksom mkt praktiska grejer som styr- plus att jag vill känna att jag verkligen vill och är mogen för det - och att vår relation känns såpass stabil, trygg och harmonisk som jag vill för att bilda familj.

Själv känner jag ingen "stress" för att andra "rusat fortare" än oss, för det handlar ju om kärlek och är ingen tävling. Plus att vi alla är individer. Att jämföra sej med andra par säger ingenting om hur mkt man älskar varandra, för de "yttre bevisen" är inga högre bevis för mer "äkta" kärlek eg.

((Kram))

• Snart_FruL

TS jag förstår att du tycker det är jobbigt och att det känns som att ert förhållande står still.

Men jag tror ändå att det första du behöver för din egen skull är att sluta fundera på vad andra gör. Och varför skulle ett förhållande där man inte förlovat sig eller gift sig vara mindre värt än nåt annat. Det finns massor av människor som lever i livslånga samborelationer, är deras kärlek mindre värd bara för att de inte valt att gifta sig? Bland de som gifter sig fort lär också finnas de som skiljer sig fort. Hur mycket var den relationen värd?

Mitt råd är att du börjar fundera på hur er relation är om man bortser ifrån att han inte har friat ännu. Är han bra för dig på andra plan? Är han omtänksam? Kärleksfull? etc... bara du kan veta vilka egenskaper som är viktiga för dig?

Sen kan du ju aldrig tvinga någon att fria eller gifta sig. Känner du att det är så viktigt för dig att bli någons fästmö och sedan fru, och att det är viktigare än att fortsätta er relation. Gör då som dr. Phil rekommenderar och gör slut. Förklara varför, att ni har olika värderingar och om du känner för det så kan du ju alltid lägga till att när han känner sig redo att binda sig så kan han ju söka upp dig. Om du då är ledig så kanske det kan bli nåt.

Detta är dr. Phils råd. Och kan väl kanske fungera även här. Då tar du ansvar för ditt liv och låter honom ta ansvar för sitt.

Du kan ju aldrig tvinga honom att fria som sagt, men du kanske inte heller ska tvinga dig att stanna i en relation som du upplever inte leder någonvart. Att bli bitter är i vilket fall som helst något man bör undvika. Bittra och avundsjuka människor är inte speciellt attraktiva.

• Emma-Klara

Jag känner verkligen igen mig.

Till er som ger rådet att inte fästa så stor vikt vid att få en ring på fingret, utan fokusera på att vara lycklig för att man är tillsammans med den man verkligen vill vara med, skulle jag vilja säga att det i och för sig är ett bra råd, men det skjuter lite bredvid målet så att säga.

Det känns nästan som en antydning att man är fånig och bara vill uppnå en romantisk dröm om en ring. Så upplever inte jag det. Jag känner att jag vill gifta mig för att ta relationen vidare, bilda familj och för att slutgiltigen ta det viktiga beslutet att leva ihop resten av livet - jag känner mig mogen för det både för mig som person och i vår relation.

Problemet att han inte riktigt kommit till samma punkt är ju inte att jag inte får den där åtråvärda ringen så snabbt som jag skulle önska, utan att jag befarar att han inte känner samma sak för vår relation som jag. Det känns som en sorg för mig. Ibland kan jag tänka att om han hade de där 'rätta' känslorna för mig så skulle han vilja samma sak som jag. Någon gång när jag varit ledsen har jag tom sagt honom att han kommer att vilja gifta sig en dag, och då kommer han att förstå vad jag pratat om, men det kommer antagligen inte vara med mig, för då borde det redan hänt.

Men, tja, det är upp och ner som med allt. Egentligen har vi en väldigt stabil relation. Ibland har jag en betydligt nyktrare syn på det hela; han är två år yngre än mig, hans kompisar har inte börjat binda sig, osv. Jag märker att varje gång någon bekant till oss förlovat sig, gift sig eller fått barn, så liksom reflekterar han över det - oj, är vi i den fasen i livet, liksom... Så för varje sådan händelse tror jag att det kommer närmare, trots allt...

Det finns på sätt och vis två sätt att se på det; å ena sidan vill jag att han ska uppfyllas av romantiska känslor och rusa iväg och köpa ringar, å andra sidan är det ett viktigt beslut som motsägelsefulls nog kanske inte ska fattas när man svävar runt på rosa små moln, utan när man mer nyktert kan se på saken och känna att man är mogen för detta livslånga beslut.

Det är inte heller så att jag bara suttit och väntat på ett storslaget frieri (vilket inte alls är nödvändigt); jag har faktiskt friat själv. Resultatet av det frieriet blev ett 'ja', men sedan sa han att han verkligen villa göra det själv, så det gick jag såklart med på, vilket resulterade i den här fåniga väntan... Jag trodde att det skulle ske ganska snart (vi har faktiskt tittat på ringar, och båda tyckte att det var väldigt mysigt...), men nu ett drygt halvår senare har inget hänt. När jag då tog upp det med honom så kröp det fram att han inte känt sig redo för det när jag frågade. Det känns superfånigt att få reda på det efter ett halvår när man (i all fall tidvis) gått och väntat... Det viktigaste för mig i en relation är att man är ärlig, och det vet jag att han tycker också. Jag kan i och för sig ha förståelse för att han ville förhala istället för att säga 'nej', om han känner att han antaligen kommer att vilja göra det i framtiden (vilket jag nog tror att han känner, faktiskt).

Nu känner jag, precis som ni andra i min situation i tråden, att det inte är så kul. Idéen på förlovning känns inte så lockande längre, för vi har pratat om det så mycket. Nu börjar jag känna att jag hellre hade förlovat mig rätt mycket tidigare i förhållandet. Nu har vi varit tillsammans i 3 år, bott ihop i 2,5 år, har precis köpt en lägenhet ihop som är tillräckligt stor att ha en bebis i och har pratat om att plocka ut spiralen om ett år. Att efter allt detta tillsammans med alla gånger jag sagt att jag vill binda mig, få ett frieri (som jag dessutom blivit lovad och fått gå och vänta på) skulle inte kännas så romantiskt tror jag...

Däremot vill jag fortfarande gifta mig. Det känns viktigt och stort. Som det ser ut nu går jag nog hellre direkt på det, kanske med en väldigt kort förlovning innan när vi spikat bröllopsdatum. Och det blir nog ett gemensamt beslut snarare än ett frieri, skulle jag tippa, men det spelar ingen roll. Det som känns viktigt är att jag är övertygad om att han vill lika mycket som jag.

Så jag avvaktar...
    Allt kommer att ordna sig till det bästa för oss alla! Que sera, sera!

• Abra

Emma-Klara: Förstår dej så väl, och känner igen mej i dina tankar. Skillnaden är att min sambo är 4 år äldre än jag, och inte yngre. Men det viktigaste för mej är inte det "rosaskimrande romantiska" utan att vi verkligen vill förlova oss båda två, av kärlek (såklart), och att vi båda gör det med en tro på och önskan om att vi vill leva med varandra resten av våra liv, och skaffa barn ihop. Jag vill iaf förlova mej innan vi skaffar barn - känns liksom mer "tryggt och äkta" då, inbillar jag mej.

((Kram))

• Emma-Klara

Abra,

Det förstår jag mycket väl!

Själva har jag deklarerat högt och ljudligt att jag vill gifta mig innan eventuella barn dyker upp För barn verkar han ganska sugen på...

Inte för att det nödvändigtvis behöver vara så, men jag tycker det känns viktigt att vi bestämt oss för att leva ihop hela livet innan vi skaffar knoddar - där kan vi ju snacka livslångt åtagande

• nenne78

min mans föräldrar är inte gifta, och inte heller hans föräldrars syskon. Dock har de många barn... Men det var en anledning till att han inte tyckte att det var så viktigt att vara gift, eftersom det bevisligen fungerade bra ändå. Men efter att vi gifte oss nu i höstas har han sagt att han aldrig skulle vilja ha det ogjort, att det är den bästa dagen i hans (vårt )liv, men att han inte förstod att det skulle kännas så häftigt innan. Samma kan ju vara om ingen i bekantskapskretsen har börjat gifta sig/förlova sig/skaffa barn.
    Men som sagt, jag fick ju vänta p12 år innan han kom på att det inte skulle vara så farligt...

Detta kanske inte hjälper TS ett dugg...

Jag har verklligen varit i samma situation som er, och börja inte tvivla på hans kärlek p g a detta! Jag gjorde det också och vi hade en klassisk 7-årskris där vi var på väg åt olika håll (mest en test från min sida för att se om han ville följas åt eller köra sitt race - ensam. Då fick han bestämma sig, med mig eller utan. Klen tröst - sen tog det bar 5 år till. Herregud, det här blir ju bara värre och värre... HAHA!

OK, I'm not helping!

Jada jada jada... Förlåt
    , men nu har jag skrivit så långt och orkar inte sudda... Hoppas ni förstår att jag menar väl.

• Ploppan76

Jag och min numera man var tillsammans i 14år innan vi bestämde oss för giftermål. Att vi väntade så länge berodde helt o hållet på honom, han var inte redo! När han väl bestämde sig var han super glad och planeringen var jätte kul tillsammans. Jag känner mig nöjd med att inte ha stressat honom.

• daria

Oj, jag hade nästan glömt bort det här inlägget!
    Kul att det kom fler inlägg.
    Det har gått upp och ner med det här, men allt blev mycket bättre sen jag bestämde mig för att bara ge upp. Faktiskt. Jag orkar inte öda tid på att älta det här längre. Om förhållandet är rätt så gifter man sig. Basta. För mig finns inga alternativ, jag tror på äktenskapet. Ett livslångt samboförhållande är inte ett skvatt värt för mig, så stäm mig!

Kanske är han inte den rätta, men man kan ju ha kul under tiden. Istället ägnar jag mig med liv och lust åt mina hobbies istället; fotar, broderar, syr och gör tvålar! Jag behöver bara en paus från att tänka på det här...

• Abra

daria: Vad menar du?? Har du gjort slut med din sambo, eller tänker du att ahn eg. inte är "den rätta" för dej - förstår inte riktigt vad du menar?... Vill du förklara?...

((Kram))

Svar på tråden Tråkiga känslor