• Flinga

Hjärnsläpp: Vad är en morbrors fru?

Ska skriva festprogrammen, med en presentationslista på alla gästerna. Och det står precis still i huvudet. Ska skriva hur alla är relaterade till oss, men hur fasen skriver man att någon är ens morbrors fru, eller för den delen ens fasters man?

Det kan ju aldrig bli en "riktig" moster, för egentligen är det skumt om mostrar och morbröder är gifta med varandra. Ju.

Och man kan inte skriva ingift moster för då blir det samma problem. Liiite mindre incestuöst, men inte mycket.

Det här är kanske en hur dum fråga som helst, men jag ska gifta mig om två veckor och jag har just nu inte hjärnkapacitet till att sitta här och vara intelligent.

Vad skriver man? Att bara skriva morbrors fru känns ju lite trist och nästan tillfälligt. Som om de vore omgifta, men de har ju alltid varit gifta med varandra, sett ur min synvinkel.

• Svar på tråden Hjärnsläpp: Vad är en morbrors fru?
  • Firestarter

fatta nån mitt sista?! hihi yrar

• Humma 11/8

Hennes "titel" blir ingift moster... det är inte mycket att göra något åt

• Firestarter

Jag håller på tant! ;)

• gota

Jag har alltid kallat mina ingifta mostrar och morbröder för moster ... och morbror... Men ibland har det blivit problem. Har en ingift morbror från Afrika ocn när jag säger att min morbror är från Afrika ser folk lite frågande ut och tittar på mig som är väldigt blond. Har alltid hävdat att de ingifta ska kallas morbror osv men är nu mer osäker. Blir nog ingift moster osv i alla fall eller så undvikar jag presentationer och låter folk presentera sig själva!

• PennyJenny

Varför inte bara skriva XX gift med YY. Alla beskrivningar måste väl inte vara i relation till brudparet? Om du inte vill skriva moster menar jag. Själv kalla jag inte mina mostar, fastrar, morbröder eller farbröders respektive för något annat än deras namn. Om jag måste redovisa hur jag känner dem så blir det min mosters man typ. Funkar alldeles utmärkt tycker jag.

• Fru0707

men vadå en moster är ju ALLTID ens mammas systar, mammas bror kallas morbror. Pappas systrar kallas faster och pappas bror kallas farbror.

Hur skulle man kunna kalla sin morbros fru för moster? Det blir ju som att han skulle va gift med sin syster..

Varför kan man inte skriva morbrors fru, det är ju det hon är?!

• Lainan

I vårt program varierade jag det så mycket som möjligt;
    - make till
    - delar boende med
    - morbror till
    - förlovad med
    - ihop med
    osv...

Så har du flera ingifta "släktingar" så kan du kanske skriva "gift med brudens morbror" "make till brudgummens faster" "ingift moster" osv, så blir det lite variation i texten.

• Flinga

Firestarter: Jag börjar bli böjd att hålla med dig.

• Snart_FruL

Jag har alltid sagt morbror till min äldsta mosters man. Men aldrig till min yngsta mosters man, honom har jag alltid bara tilltalat med hans förnamn.

Kan bero på att jag känt "morbror Leif" sen jag var barn, men att jag träffade min yngsta mosters man när jag var vuxen.

Tror inte att min m2bs systerdöttrar kommer kalla mig moster någonsin. Fast jag skulle inte protestera om de gjorde det.

• Lilla Li

I min familj har vi också alltid kallat morbrors fru för moster osv. Känns konstigt att göra något annat.

• Lilla Li

Men som svar på TS fråga. Vi skriver såhär:

Namn X
    Brudens moster

Namn Y
    Gift med Namn X

Då blir det inga missförstånd.

• Flinga

Vickan: Kram! Hoppas att livet leker. B-)

Alla: Tack för alla svar. Det blir nog "Brudens moster, gift med xxx"

Det vill säga moster med förtydligande.

• viktualia

Flinga - apselut!!! har ju varit gift ett halvår och är väldigt lycklig!

Det är snart dags för er va??

*saknar din roliga tråd "hur svårt kan det vara"*

• Firestarter

Flinga; Låter bra det! :D Lite roligt måste man ju få ha. ;)

Svar på tråden Hjärnsläpp: Vad är en morbrors fru?