• Flinga

Hjärnsläpp: Vad är en morbrors fru?

Ska skriva festprogrammen, med en presentationslista på alla gästerna. Och det står precis still i huvudet. Ska skriva hur alla är relaterade till oss, men hur fasen skriver man att någon är ens morbrors fru, eller för den delen ens fasters man?

Det kan ju aldrig bli en "riktig" moster, för egentligen är det skumt om mostrar och morbröder är gifta med varandra. Ju.

Och man kan inte skriva ingift moster för då blir det samma problem. Liiite mindre incestuöst, men inte mycket.

Det här är kanske en hur dum fråga som helst, men jag ska gifta mig om två veckor och jag har just nu inte hjärnkapacitet till att sitta här och vara intelligent.

Vad skriver man? Att bara skriva morbrors fru känns ju lite trist och nästan tillfälligt. Som om de vore omgifta, men de har ju alltid varit gifta med varandra, sett ur min synvinkel.

• Svar på tråden Hjärnsläpp: Vad är en morbrors fru?
  • brud 11/11

jag hade skrivit moster!
    Inget fel med det.. man säger ju min moster o morbror även om den ena e ingift!

• Kaptenskan

Hon är nog en moster eller morbrors fru. Jag kallar mina morbröders fruar för mostrar. Kan du inte skriva på morbrodern att han är bror till din mamma och på frun att hon är gift med morbrodern?

• Flinga

Problemet är att jag en gång kallade min farbrors fru för "faster" och då opponerade hon sig. Och man borde ju vara konsekvent oavsett vad man skriver.

• Firestarter

Inte mycket till hjälp detta men säger man inte moster!?
    Hihi.. kan du inte skriva tant. :) Inte så kul kanske men lite ändå! hihi....:)

• Flinga

Firestarter: Det finns ju ett bra danskt ord för detta som är just "tante". Men jag vill inte ha stryk på min egen bröllopsdag.

• janson77

Ingift moster brukar vi säga

• Dallas

Jag hade också skrivit moster. Varför krångla till det? Jag är själv "Faster" fastän det inte är mitt brorsbarn. Jag är stolt över att kallas faster, inte vill jag kallas ingift faster eller ännu värre: plastfaster

• Stefans fästmö

"Och man kan inte skriva ingift moster för då blir det samma problem. Liiite mindre incestuöst, men inte mycket."

Nä, det blir ju inte incentuöst! Ingift moster, då fattar man ju att hon är gift med din morbror! Det skulle jag skriva, om jag inte ville skriva morbror o moster. Eller så skriver du "gift med" på de som är ingifta, o de som är "äkta" släkt skriver du morbror, faster osv.

• okt2006

Vi skrev "morbrors fru". Vad är det för fel med det?

• Firestarter

Flinga;
    Skriv tant på den "faster" som opponerade sig mot faster, hihi... se om hon blir gladare för det. :D

Kom just på att jag har samma problem. Kommer nog skriva Tex gift eller sambo mer nr23(morbror) och sen nåt kul.. då fattar man ju i allefall...eller??

Svar på tråden Hjärnsläpp: Vad är en morbrors fru?