• Kaysah

Placeringskort - söker inspiration

Jag funderade på att skriva namnen på stenar, men nu vill jag ha något annat eftersom stenar inte passar med resten.

Jag har blått/vitt/silver som färgtema och vill gärna ha några roliga bordsplaceringskort. Jag har inget emot att göra de själv

Hjälp?! Vad ska ni göra? Har ni något tips på en internet sida med sånt här pyssel?

• Svar på tråden Placeringskort - söker inspiration
  • Vici

Jag ska göra så att jag gör gipshjärtan som jag sprejar i våran färg och sen sticker ner ståltråd och fäster ett kort på personen som ska sitta just där. Om man inte vill ha hjärtan finns det många olika formar.

• Kaysah

Tack för tipset. Hur fäster du fotona i stråltråden?

• xantippa

Enkla vita placeringskort (finns i bokhandeln eller hos Panduro) med ett stämplat silverhjärta som ni sedan fäster på vinglasets kant med en liten miniklädnypa i silver eller blått (finns på Timari).

• Jonna

Hej Kaysah
    Vi skall ha små flaskor fyllda med något kryddat, men välsmakande! Runt själva flskhalsen binder vi bast och ett litet kort med namnet på. Jag tror att det kommer bli superbra! Lycka Till!!
    Kram Jonna

• Aggy

Jonna, berätta mer! Var får ni flaskorna ifrån? Idogt minibarsplundrande?

• Katten Jansson

Jag var på ett bröllop där de hade gjort ett gipshjärta och ristat in namnet (innan gipset stelnade) som placeringskort. Det blev fint och vi använder dem som handduks-skyltar nu!
    På ett annat bröllop hade de gjort en kombinerad servettring och placeringskort av renhorn - ambitiöst och vackert! (De hade graverat in namnet i renhornsbiten och borrat ett hål rakt igenom horns-biten där servetten var instucken).

• Veronica

Jag köper sidenband som jag har runt servetten och på ena fliken skriver jag namnet med en speciell textilfärg som jag köper på Panduro Hobby. Den finns i många färger och gör så att teksten blir lite upphöjd och får en lätt gummikonsistens... Svårt att förklara, men det blir otroligt häftigt!

• asiva

Här kommer några förslag:
    Servettring av pappersremsa med namn skrivet på.

Påse i tyll,japanpapper eller cellofan med litet kort med namnet skrivet som fästs i smalt sidenband, silversnodd eller papperssnöre.

Blåmusselskal med namnet i silverfärg.

Namnen gjorda av silverfärgad tråd.

Kort som knyts fast på stolarna med sidenband.

Namnen skrivna med glasfärg på glasen.

Namnen skrivna på ballonger som fästes i stolarna.

Geleljusmassa i glasburk med ex. sand i botten+silverhjärtan+ev silverglitter med namnet skrivet med glasfärg på burken.

• Helene

Om du bor i sthlm kan du gå in på Panduro så får du en massa tips.

Här på sköna hems sida finns det en massa tips. titta även på de andra olika "festerna" så finns det mer.

www.skonahem.se/main.asp

Ska du ha nått speciellt tema?

Om du gillar att pyssla kan du alltid som någon här ovan nämnde göra gips hjärtan och sen trycka ner ståltråd (finns färdiga korthållare att köpa på panduro) som bara är att trycka ner i gipset.
    Kan även göra nån figur/tex ett hjärta i cernit lera med samma teknik.

Annars att "frosta" en frukt med socker och sen knyta fast en lapp med namnet på.

Finns även att köpa glas/porslinsfärg där man kan skriva direkt på tallriken eller glaset.

Ställa en minichampagne flaska med en etikett eller en namnskylt fastknuten runt om..(inslagen i cellofan blir häftigt).

Om du har scanner och fotografier på gästerna kan man alltid skriva ut sånna i svart/vit eller färg och sedan plasta in med vanlig plastfilm och lägga på respektive plats.

Tipset som finns med på sköna hems "romantiskt middag" med att rulla ihop ett papper till en rulle skriva namnet ovanpå och sen sticka in rosor i sidorna har jag provat blev jätte fint.

att köpa papper i olika färger och klippa ut en annorlunda form och sen skriva namnet på..kan även klistra på olika saker som små tygrosor, paljetter eller vad man nu känner för eller göra ett tryck med en stämpel.(finns på panduro och timarii)

Vika ihop ett papper som placeringskort så att pappret blir stående (ser ungefär ut som en uppslagen bok) en speciell teknik, hör av dig om du vill veta mer om den.

Går även att köpa små "apparater" fungerar som en häftapparat där man kan stansa ut olika motiv så att det blir en häftig bord runt kortet.

Mer tips finns på tiimari:s hemsida se alla hjärtansdagkort och bröllopstema.

www.tiimari.se/hobbyinstruktioner/hobbyinstruktioner.php

Hoppas att du fått nåra tips som passar dig!! Lycka till.

• Malin W

Vi funderar på en chokladpralin med en tanpetare i, i toppen på tandpetaren sätter vi en lapp med gästens namn på... Som en flagga.
    Har hittat fina (och goda) chokladpraliner med lite lila stänk på i en chokladbutik långt upp på Drottninggatan i Stockholm.
    Kvinnan där sa att man även kunde beställa en specialare om man vill ha ngt speciellt i den och i en speciell färg.

Ska prova längre fram för att se hur det ser ut, tror det kan bli fint men framförallt gott

/Malino

Svar på tråden Placeringskort - söker inspiration