• isema

"Mörk kostym" -klänning

Jag och min sambo är bjudna på bröllop och på inbjudan står "mörk kostym". Jag är inte riktigt säker på vad det innebär för mig!
    Jag har precis köpt en klänning som är silvergrå/glansig och slutar precis ovanför knäna.
    Kan någon snälla ge sin kommentar om detta är en ok "mörk kostym"-klänning? Eller måste jag ge mig ut på jakt efter en ny?

Klänningen ser ut så här:
    indiska.com/system/search/product.asp

• Svar på tråden "Mörk kostym" -klänning
  • Clobberella

Jag tycker den ser jättefin ut, men lite vit som någon sa.
    Om den är mindre vit än på bilden är det ju ok, kanske kan du han nån färgglad sjal eller jacka till för att det inte ska riskera att bli för vitt?

• viktualia

isema

satsa på snyggt halsband, snygg sjal/kavaj, stiliga skor och en snygg aftonväska så funkar klänningen sen!

• Tinga

På vårt bröllop hade vi mörk kostym somklädkod, och alla kvinnorna hade långa klänningar. Jag vill bara tala om det, så att du inte känner dig "felklädd" om alla andra har lång klänning. Min erfarenhet även från andra bröllop är att kvinnor till säkert 95% väljer lång klänning vid den här klädkoden.

• isema

Klänningen är i viskos och polyester så det finns risk att det blir varm!

• Storasystern

Vi hade också mörk kostym som klädkod på vårt bröllop och mer än hälften av gästerna hade kort klänning (i oktober). Så kör hårt!

• ¤Flickan¤

Jag har varit på ett bröllop som hade klädkoden mörk kostym och nästan alla tjejer hade långklänning och de som hade lite kortare hade i klänningar som gick nedanför knäna..

Har du inga andra vänner som ska till bröllopet.. då kan du ju höra va de ska ha på sig så du inte står ensam med en kort klänning.
    Lycka till!

• jagärsåkär

För mig är den där klänningen "kavaj-nivå". Den är verkligen superfin men mörk kostym passar den tyvärr inte till, oavsett accessoarer. Till mörk kostym ska du ha lång klänning. Ända tillfället det är ok med kort klänning är just till kavaj, och då säger regeln att tyget inte får vara "vardagligt". Alltså kan man ha lång klänning till kavaj om det är av enklare sort.

Men mörk kostym tillåter inte kort klänning oavsett tyg... Men om du vill ha expertutlåtande, maila DN´s etikettexpert Magdalena Ribbing. Hon svarar alltid om några få timmar! Och hon har stenkoll. Du hittar hennes mail på DN.se

• NillaNilla

Klart att du kan ha den där klänningen om det är mörk kostym! Enda gången man måste ha lång klänning är om det är högtidsdräkt. Det säger Magdalena Ribbing också: "Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång."
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=52310

• Balinda

klart du kan ha den. man kan ha lång eller kort klänning till mörk kostym.
    den var jättefin.

• sandybrud

Jag tyckte att den var superfin... Den ska du ha!

• Raspberry

Jag tycker nog att den såg lite kort och framför allt baraxlad ut för att passa till klädkoden mörk kostym.

Till mörk kostym skall det väl traditionellt vara en klänning som är antingen till knäna (men snarare nedanför än ovanför) eller vadlång (alltså inte ner till golvet). Sen är ju baraxlat egentligen förbehållet klädseln högtidsdräkt.

Viskos och polyester vet jag inte heller om det blir riktigt rätt. Det är väl lite beroende på hur hög procent polyester det är i tyget men det ser nog ofta inte tillräckligt elegant ut för just mörk kostym.

Nu kanske jag låter som värsta petiga bitchen men du frågade och jag ger mina synpunkter, sen får du naturligtvis göra hur du vill. Hade du varit gäst på mitt (mörk kostym)bröllop hade jag inte dömt dig eller tittat snett på dig ändå

• meb

Nu tycker jag du ska kolla igenom denna tråden. Då upptäcker du att alla som använt källor till sina kommentarer menar att det är okej med kort klänning.

• isema

Jag tackar så hjärtligt för alla svar som jag har fått. Nu känns det helt ok att ha den redan inköpta klänningen!

• Snart Fru Seefeldt

Mycket fin klanning men jag tycker den ar for kort.

vi har ocksa mork kostym pa vart brollop och jag hade nog ansett att alla klanningar som slutar ovanfor knana ar for kort.

Lycka till, a

• sandybrud

Jag såg klänningen idag på indiskan, den är verkligen jättefin... Jag är ganska bestämd när det gäller gästernas kläder på vårt bröllop, men den hade absolut varit mer än ok. En snygg festblåsa, modell kort enligt min mening...

• *Love is in the air*

Jag var på ett "mörk kostym-bröllop" förra sommaren, (ska även själv ha den klädkoden till vårat eget bröllop nu den 11 aug.)
    Hur som helst.. Din klänning ser jättefin ut. Frågan är bara om den eventuellt är för kort? Man behöver inte ha långklänning, men den bör gå ner till knäna iaf. Osså något att ha över axlarna i kyrkan.

Svar på tråden "Mörk kostym" -klänning