• Anonym

Slippa mens på bröllopsdagen?!?

Hej! Jag undrar om någon vet hur det funkar om man vill skjuta upp sin mens och inte ha den på bröllopsdagen. Jag äter inte p-piller. Vad finns det för alternativ? Kan man endast skjuta upp den med hjälp av p-piller?
    /Anonym idag

• Svar på tråden Slippa mens på bröllopsdagen?!?
  • millface

Jag har skjutit upp mensen många gånger med hjälp av p-piller vid t ex semester och det har fungerat jättebra.

En annan fråga: Jag har ätit mina i 10 år.
    Vi vill försöka få barn på bröllopsnatten.
    När ska jag sluta med tabletterna?

• Helena B

Millface- jag skulle ha slutat redan nu med pillrena om jag var du, inte för att jag vet så mycket om hur det ska funka rent vetenskapligt men ju snabbare man slutar desto bättre måste det väl vara? Fast om det faller sig så att du har mens på stora dagen så blir det ju ändå inga barn :)
    Jag vill själv försöka få ett barn till då, men jag äter inte p-piller så jag hoppas verkligen att jag slipper eländet på bröllopsdagen/natten!

• Snusmumriken

Detta låter kanske lite lustigt men jag fick "P-piller för katter" utskrivna av min gynekolog för att skjuta upp mensen under en resa till Malaysia några år sedan. Jag var väldigt ung då och åt inte P-piller men ville ändå slippa mensen under resan. Både jag och min mamma (som var med på samma resa) körde denna metod och det fungerade jättebra! Dom är betydligt svagare än vanliga P-piller och fungerar inte som preventivmedel!

• Helene

fråga gynekologen, själv har jag en gång fått nått som heter gestapuran tror jag att det hette, en vännina till mig har också fått det en gång och hon fick oregelbunden mens efter det, vet inte om det berodde på tabletterna men hör efter vilka bieffekter du kan få av tabletter.

• annaca

Har funderat i banorna att sluta med pillren redan nu, men vill absolut inte råka ha "röda faran" på bröllopsdagen, eller än mindre på "minibröllopsresan". Känner mig alltid så svullen och osexig och ofräsch under den veckan. Och osexig är ju det minsta man vill var just då! Ha mens på bröllopsnatten, nej fy 17! Även om det kanske inte "blir nån höjdare", så vill man ju iaf *kunna*! ;)

• Irpan

De tabletter Snusmumriken nämner - "p-piller för katter" heter just Gestapuran som Helene skrev om. Har själv ingen erfarenhet av dem men de funkade på min kisse! Vet att min mor åt en tablett m det namnet, innehåller väl hormoner eller så, tydligen finns olika sorter!

• Helene

Jasså har jag käkat p-piller för katter...ja det var nått nytt!! funkade gjorde dom i alla fall på mig :)!!

• Ulrica

Jag kommer också att ha mens på bröllopsdagen. Har kontaktat min läkare så jag kommer att få ett recept på något som skjuter upp mensen. Bättre så, fast jag hör också till er som helst av allt skulle ha ägglossning på bröllopsnatten. Tänk vilken känsla det sku vara att ännu mera få bevisa sin kärlek till varandra och skapa ett kärleksbarn på själva bröllopsnatten. Nåja, vi måste försöka efteråt så snabbt det går

Lycka till med era bröllop!

• Anonym

För dig som undrade så är Primolut Nor och Gestapuran piller som skjuter upp mensen. Fick receptet via telefon på vårdcentralen (Mvc). Sa bara att jag vill skjuta upp mensen och då föreslog hon Primolut Nor. Det fungerade, men det var inte så kul eftersom jag fick så mycket finnar. De försvann dock så fort jag ätit klart.

• Anonym

Jag har följt alla era råd med stort intresse eftersom min mens enligt planerna skulle kommit på bröllopsdagen och sedan förstört hela "smekveckan". Nu har det löst sig för mig på ett helt annat sätt, jag är nämligen gravid! Så nu har jag plötsligt fått problem med klännningen istället, som redan hänger i garderoben. Angenämt problem visserligen.
    Men jag lovar, att nå´n mens kommer jag inte att ha på dagen D!

• Mie L

Tyvärr
    Det är nog så att de önskningarna inte går att kombinera.
    Det blir till att välja.
    Men om du planerar att sluta så gör det nu och "upptäck" hur din mens beter sig.
    Den är inte riktigt lika dan...
    Det kanske är så att du inte alls har mens den dan då.

• miss L

Primolut Nor-hur mår man?
    Undrar om ni som provat har klarat er utan svullen mage etc som kan komma i samband med mens. Vill gärna veta. Ska till dr idag tänkte få ett recept så jag har möjligheten att skjuta på den.Men jag vill inte bli svullen och ha små mensvärkar. Slipper man alltihopa så är det ju kanon...
    Tacksam för svar miss L

• ms G

Jag har provat Primolut Nor innan jag började med p-piller, det fungerade jättebra och jag hade inga biverkningar. Är man rädd för dessa (värk, finnar mm), varför inte köra kuren i anslutning till tidigare menstruation, så att man slipper både tabletter och mens på sin bröllopsdag! Om det nu finns tid för lite mer långsiktig planering...

• E.l.i.n

PRIMOLUT®-NOR
    Tabletter 5 mg

Användarinformation
    Observera att läkaren kan ha ordinerat läkemedlet för annat användningsområde och/eller med en annan dosering än angiven i bipackssedeln. Följ alltid läkarens ordination och anvisningarna på etiketten på läkemedelsförpackningen.

Vad innehåller PRIMOLUT®-NOR?
    En tablett Primolut-Nor innehåller som verksamt ämne noretisteronacetat 5 mg. Dessutom innehåller Primolut-Nor overksamma ämnen som laktos monohydrat 68,4 mg, majsstärkelse, polyvidone 25 000, talk samt magnesiumstearat.

Hur verkar PRIMOLUT®-NOR?
    Noretisteronacetat är ett ämne som efterliknar det kvinnliga gulkroppshormonet (progesteron), som bildas i äggstockarna under den normala menstruationscykelns andra hälft.

Innehavare av försäljningstillstånd
    Schering AG
    D-133 42 Berlin
    Tel.+49-30 4681 1111

Information lämnas av
    Schering Nordiska AB
    Box 912
    175 29 Järfälla
    Tel. 08-728 42 00

Vad används PRIMOLUT®-NOR för?
    Primolut-Nor används för att korrigera blödningsmönstret i menstruationscykeln såsom stora blödningar, oregelbundna eller uteblivna blödningar (amenorré), för att skjuta upp menstruationen eller lindra besvär som kan uppträda före menstruationen s.k PMS -premenstruella besvär. Primolut-Nor används också i behandlingen av endometrios, dvs då livmoderslemhinna återfinns utanför livmodern.

Att tänka på innan och under tiden du använder PRIMOLUT®-NOR
    Innan du påbörjar behandlingen bör du genomgå en grundlig medicinsk och gynekologisk undersökning samt kontroll av brösten.
    Vaginal blödning av okänd orsak skall utredas innan behandlingen påbörjas.
    Graviditet skall uteslutas innan behandlingen påbörjas. Om en förväntad månatlig blödning uteblir måste graviditet uteslutas innan en ny behandlingsomgång påbörjas.
    Om du har eller har haft nedanstående sjukdomar bör du rådgöra med läkare innan behandlingen påbörjas:
    * ökad utsöndring av vissa blodfärgämnen (porfyri)
    * svåra störningar i leverns funktion
    * gulsot eller svår klåda under tidigare graviditet
    * herpes gestationis (en sällsynt hudsjukdom som uppträder under graviditet)
    Om något av följande symtom uppträder bör du sluta ta Primolut-Nor och genast kontakta läkare:
    * stark huvudvärk
    * synstörning
    * oväntad vaginalblödning

Graviditet
    Risk för fosterskadande effekter. Använd därför inte Primolut-Nor under graviditet annat än på bestämd ordination från läkare.

Amning
    Går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Primolut-Nor under amning.

Hur ska du använda PRIMOLUT®-NOR
    Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.
    Vid indikationen utebliven blödning under längre tid (amenorré) skall behandlingen kombineras med ett preparat innehållande ett östrogent hormon.
    Vid indikationen menstruationsförskjutning bör Primolut-Nor endast användas i de cykler man med säkerhet vet att en tidig graviditet inte föreligger. Behandlingen påbörjas senast 3 dagar före väntad menstruation med l tablett Primolut-Nor 5 mg 2 gånger dagligen. Behandlingstiden bör ej överskrida 14 dagar. Blödning inträffar 2-3 dagar efter sista tablettintaget.

Vad händer om du tagit för stor dos?
    Om du fått i dig för stor mängd läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformations-centralen tel. 112.

Vilka biverkningar kan PRIMOLUT®-NOR ge?
    Den vanligaste biverkningarna ( hos fler än 1 patient av 100 patienter) är oväntade blödningar, menstruationssmärtor samt viktökning. Mindre vanliga biverkningar (hos färre än 1 patient av 100 men hos fler än 1 patient av 1000) är huvudvärk, illamående, bröstspänningar, nedstämdhet, minskad sexuell lust samt acne och fet hy. Hormonella substanser av den typ som finns i Primolut-Nor kan i sällsynta fall, ge godartade och i ännu sällsyntare fall elakartade levertumörer, vilket i enstaka fall har lett till blödningar i bukhålan. Läkare skall därför kontaktas om det uppträder ovanliga och ihållande smärtor i övre delen av buken.
    Hos mindre än 1 patient av 1000 förekommer svullnad på grund av vätskeansamling.

Hur ska PRIMOLUT®-NOR förvaras?
    Skall förvaras oåtkomligt för barn. Används före utgångsdatum som finns på förpackingen.

Senaste revision. 1996-11-13

• Fries

Jag vill bara säga grattis till anonym och är det långt till ni ska bröllopet? Man går oftast upp i slutet av graviditeten.

Ännu en gång grattis och ha det så bra på er stora dag.

• Anonym

Jag har räknat ut att jag kommer att ha mens på bröllopet, men kommer att försöka åtgärda det på ett annat sätt. Vi har nämligen bestämt att vi ska försöka bli gravida före. Lyckas det så är det ju bara himla roligt. Lyckas det inte är det heller ingen fara på taket, för jag har ganska "lindrig" mens s.a.s.

Men ni kan väl hålla tummarna för oss.

• Anonym

Jag skulle inte heller ha något emot att bli gravid på bröllopsnatten.

Jag slutade med p-piller för ett halvår sedan och mensen går än så länge som en klocka. Jag har några dagar längre utan mens och några färre dagar med mens. Ingen mensvärk och blöder inte så mycket.

Mensen är planerad att sluta dagen eller dagarna före bröllopet, men man vet ju inte när man inte har samma koll som då man äter p-piller. Skulle jag ha mens på den stora dagen är det förhoppningsvis i slutet.

Jag vågar inte chansa att bli gravid när jag har ägglossning, vad blir det... ca 3 veckor före bröllopet. Blir jag det och jag vet om att jag är gravid, vill jag nog inte skåla i champange och vin. Och dricker jag inte kommer folk att undra (det är inte likt mig) och jag har ingen lust att berätta en sådan sak när det är så pass nytt. Är jag för hönsig? Och som jag har förstått det är det många som mår illa under första delen av graviditeten och det hade ju förstås inte varit så roligt att må illa på bröllopsdagen.

• Nynnar

Bara en brasklapp... det är inte säkert att det fungherar med gestapuran!!! Jag har försökt flera gånger och det kommer mens ändå!! Min mamma och systrar är likadana. så kanske kan vara värt att testa i förväg så man inte blir besviken.

• annaca

Egentligen säger läkaran att man inte behöver oroa sig för att dricka lite vin vid precis ny graviditet - det dröjer ett bra tag innan fostrts och moderns blodomlopp verkligen "sitter ihop"... kommer inte ihåg hur länge med första 3 veckorna var lungt iaf.

• China

Jag har precis fått Primolut Nor utskrivet för att kunna flytta på mensen som annars kommer precis lagom till bröllopet. Hade tänkt följa era råd om att flytta på mensen innan för att slippa ev. biverkningar som finnar och annat, det vill man ju inte råka ut för just då. Men nu sa min läkare till mig att det bästa är att flytta den mens som det gäller, eftersom man ändå kan få tillbaka blödningarna på "rätt tid" annars. Så nu vet jag inte alls vad som är bäst...
    Någon som har erfarenhet?

Svar på tråden Slippa mens på bröllopsdagen?!?