• Mrs*N* 18/8

såå ledsen

Åååå jag e så himla ledsen, fick fortkörningsböter idag på 2800 kronor!
    Så jäkla onödiga pengar att betala =(

Visst jag får skylla mig själv för det va ju jag som körde för fort men ledsen blir man ändå. Man behöver ju alla pengarna man kan skrapa ihop till bröllopet som kostar en mindre förmögenhet

Jaja behövde bara skriva av mig lite

• Svar på tråden såå ledsen
  • Nessan

BeaBea82 - trist för dig med fortkörningsböterna. Synd att du inte körde bara en km/h saktare. Då hade det "bara" kostat dig 2400:- istället, eftersom gräsen för nästa bötesnivå går just vid 16 km/h över tillåten hastighet.

• Nessan

N&N -oj, smitning från trafikolycka! Att den som körde på dig bara törs göra nåt sånt, särskilt om han/hon jobbar för ett åkeri. Man blir ju av med körkortet (=dennes inkomstkälla) för smitning!

Skönt iaf att du klarade dig oskadd!

• Vernalis

Instämmer med Zozo men vill bara skriva till alla som kör för fort:

Att man själv känner att man har kontroll över bilen även i höga hastigheter och att väglaget är bra gör ju inte att andra trafikanter känner detsamma. Trafikregler finns för att bilister, gångtrafikanter och cyklister ska bli mer förutsägbara i trafiken och om man rubbar på den balansen är det lättare att olyckor inträffar. Fortköraren utgör en ökad risk, inte bara för sig själv utan för andra som utsätts för ökad oförutsägbarhet. ...och vi vet väl alla vad som händer med bromssträckor ju högre hastighet bilen färdas i?

• rocketqueen

Saken är väl den att detta är ett öppet forum och det betyder också att man ibland får uttrycka sin åsikt, även när den inte överensstämmer med andras eller TS trådstartsmening...

När någon erkänner ett brott såhär så tycker jag inte att det är fel att inte klappa dem på axeln, och jag tycker heller inte att det är konstigt att folk ifrågasätter.

Jag tycker absolut inte synd om folk som får böter för att de kör för fort, får man som förare böter beror det allra, allra oftast på en själv och ingen annan.

TS, tråkigt att du körde för fort men du får väl se det som en lärdom och tänka att ingen olycka hände ju faktiskt, och du är inte en sämre människa bara för att du fick böter för en fortkörning! Bara man lär sig något av det.

Sedan tycker jag att det är att ta i när man benämner andra som "griniga kärringar [som] hacka[r]", bara för att någon har en avvikande åsikt betyder inte det att personen i fråga hoppar på en eller är "grinig".

• Fröken Malm

Vernalis,
    jag förstår vad du menar. Tycker ändå att köra för fort på motorväg är mer ok än att köra för fort på 30- eller 50-väg.

• Brud 070707

Fröken Malm:

Det är därför som det är billigare att köra 20km/h för fort på motorvägen i jämförelse med att köra 20 km/h för fort på en 30-väg.

Mvh
    Polisen

• Fröken Malm

Brud 070707,
    Ok, har faktiskt aldrig stoppats för fortkörning i Sverige *peppar peppar*. Men när jag bodde i USA blev jag stoppad fem gånger. Fick böter på $143 en gång. De andra fyra gångerna lyckades jag prata mig ur situationen. Flörtade lite med polisen och pratade med lite svensk accent... Om polisen nu var så dum att han gick på det, så är det ju hans huvudvärk....hehe!

• Soofia

Hej!

Men Gud att folk direkt ska gå till attack, som om ni som tycker att det var rätt åt Bea aldrig har kört för fort, eller för nära bilen framför (vilket är i sig farligare än att köra 16 km för fort)

Klart att det känns surt Bea. Tycker också att det är för mycket pengar jämfört med vad du gjorde(vägrar okcså bli påhoppad)Kan bara skicka kramar till dig!

• Skalaren

Självklart finns det grader av allt. Tror att de flesta håller med om att det är sämre att åka fort utanför en skola på en 30 väg, jämfört med att gasa på lite ute på motorvägen. Men Vernalis har faktiskt en bra poäng tycker jag. Det är väldigt lätt att åka fort i dagens moderna bilar, men jag tror faktiskt att många har sämre kontroll på sin bil än vad man förstår själv. Även på en motorväg kan det uppstå oväntade hinder och chansen att man hinner bromsa tillräckligt minskar ju med en ökad hastighet. Vajerräckena som finns utmed många motorvägar idag är dimensionerade för en hastighet runt 110, så kör man fortare ökar risken att man ska åka igenom vajerräcket vid en olycka. Tidsvinsten vid ökad hastighet är desutom ofta försumbar. Tror alla som gått på körskola fått räkna på det någon gång. Man måste åka väldigt långt och väldigt fort för att den ökade hastigheten ska leda till någon relevant tidsvinst.

Kör själv ofta för fort, speciellt på väg till jobbet. Men det gör inte att jag tycker att det är försvarbart. Skulle också tycka att det var trist att få böter för fortkörning. Mest för att jag själv egentligen tycker att det sällan finns bra anledningar att köra för fort.

• Fröken Malm

När vi åker till stugan på helgerna åker vi på E20 och där kör folk hur illa som helst! Det är landsväg med 90 km som hastighetsbegränsning och kameror utsatta på vissa sträckor.

Jag kan tycka att fartkameror är bra på många sätt för att folk verkligen sänker hastigheten. Men för vissa betyder det att hålla 90 precis vid kamerorna för att sen blåsa på i 140, tvinga ut andra bilar i vägrenen och köra om med mötande trafik för att sen tvärnita ner i 90 eftersom det kommer en ny kamera! Nej, fram för fler vägar med mittvajer och tvåfiligt i omgångar. Då har man i alla fall chans att köra om på ett säkert sätt!

Svar på tråden såå ledsen