• Daia Gräddnos

Önska sig penger till bröllopsresa som inte redan är planerad...

Vi kan inte ta med oss presenter (=pryler) från bröllopet (reser själva långt till festlokalen) och önsker oss inget speciellt, utan bidrag till en bröllopsresa.

Vi hinner inte planera någon resa just nu, så presentkort på resebyrå etc utgår.

Hur löser vi detta med att önska oss penger på ett snyggt sätt?

Just nu känns det som att vi bara måste uppge ett kontonummer till dom som tar hand om OSA, och at dessa videreförmedlar detta till gäster som fråger vad vi önskar oss...

Har forsökt söka i gamle tråder, men hittar inte nån med samma problem.

• Svar på tråden Önska sig penger till bröllopsresa som inte redan är planerad...
  • Azacia

Jag har samma problem, och funderar på att antingen ge kontonummer eller så på ett snyggt sätt få folk att ge 'cash' i kuvert på bröllopet att lägga i en låda eller nå't sån't!?!?!?

Ska följa den här tråden för att se om nå'n kommer på nå't...............

• mission impossible?

Någon la ut detta förslag på önskelista i en tråd här på BT:

"Den finaste present vi kan få är en fantastisk bröllopsdag som vi får dela med våra nära och kära! Men då seden säger att gästerna ska ge gåvor till brudparet så har vi slagit våra
    kloka huvuden ihop och kommit fram till en önskelista.

Vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med bröllopsgåva löser vips
    Vi har tänkt och funderat
    och vårt innehav av husgeråd studerat
    Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
    och allt annat man kan tänkas behöva i klasar
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera
    Vår högsta önskan är att på bröllopssemester resa
    men efter bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska glesa
    Vi skulle därför hellre mottaga
    ett litet bidrag till denna saga
    Vill du hjälpa oss att vårt bröllop extra förgylla
    sätt då in en slant så att vi vår önskan kan uppfylla
    Vi ber er således strunta i paketen,
    och istället ge oss möjligheten
    att åka på en resa till solens land
    där vi kan få vandra på stranden hand i hand.

För att undvika att presentpengar försvinner ger vi Er förslaget att Ni kan, om Ni vill, sätta in pengarna på vårt bankkonto på föreningssparbanken och på bröllopsfesten kan Ni sedan överlämna ett kort exempelvis där Ni kan skriva hur mycket ni har gett.

Clearingnummer: xxxx
    Kontonummer: xxxxxxxxxxx"

Sedan köpte vi en barnreseväska, som finns i leksaksnutiker. Den avr röd med ett stort hjärta på. Den väskan stod framme bredvid välkomstdrinken så att gästerna kunde lämna sitt kort där, eventuella pengar osv. Funkade jättebra"

Hoppas de hjälper och att den som skrivit denna önskelista inte tar illa upp!

• Zozo

Vi hade inte heller planerat var resa vid brôllopet, men folk lade sina olika bidrag som checkar, kontanter, kort och annat i en stor "brevlada" som vi hade framme.
    Har ni mycket folk eller är pa restaurang eller ngt sa ha ngn som är ansvarig fôr ladan bara, sa att den inte fôrsvinner..

• Zozo

Vi skrev pa var internetsajt där all extrainfo fanns att bästa presenten var att alla kom men att om de ända ville ge en present sa kunde de fa lägga en slant i hemliga ladan till var bröllopsresa.. eller nat i den stilen.

• Daia Gräddnos

Tack! Nån fler ideer?

• Daia Gräddnos

Som gäst i ett bröllop där brudparet önskade sig penger, ville ni föredra (prefer) att overföra penger till ett konto eller ge cash i ett kuvert i en låda?

• Zozo

Jag ger hellre pengarna pa ngt kul vis i en lada el dyl än sätter in dem pa ett konto.

• mission impossible?

Jag skulle nog föredra att sätta in pengarna på ett konto och sen skriva på ett kort hur mycket man bidragit med, som man i sin tur lägger i en låda under festen! På så sätt skulle jag som gäst känna mig känna mig säkrare på att de verkligen får pengarna eftersom jag läst i en tråd att någon under bröllopsfesten blev bestulen på pengarna de fått i gåva ..

• Tant Brud

Varför inte köpa en liten, liten resväska (säljs i leksaksaffärer) som en utvald person får ansvara för, där alla kan lägga sitt bidrag?

Tycker inte det känns så jättekul med ett speciellt konto.

• Daia Gräddnos

Hmmm, undrar vad våra gäster skulle tycka var det smidigaste och roligaste... Att nogon forsvinner med våra penger tror jag är lite troligt (om inte nån gäst gör det då, men då ser vi det ju...)

Svar på tråden Önska sig penger till bröllopsresa som inte redan är planerad...