• BFN

Förrättsförslag önskas!

Vi hade tänkt göra förrätterna själva för att spara lite på slantarna. Nu har vi dock fått total idétorka. Jag skulle behöva tips och idéer på bra och goda förrätter som man kan förbereda innan till 50 - 60 personer.

• Svar på tråden Förrättsförslag önskas!
  • Bröllopstokiig

Hej Pallas Athena!

Vi har också funderat på kantarellsoppa. Har ni något tips på hur man varmhåller den tills man ska servera...? Annars tycker jag att det är en superbra förrätt.

Lycka till

• Hjärtat

Tulda,

Du kan hälla upp soppan på termosar, det har jag hört ska vara helt suveränt.

Hjärtat

• jessicapessica

Varför inte lax? Lax på toast med örtkryddad creme fraiche, rödlök och citron? Gott och lätt att göra till många

• Pallas Athena

Tulda:
    Japp, termosar är kanonbra, eller också micro. Det fungerar utmärkt. Den kan också stå och puttra på spisen ett tag utan att skadas (så om du har serveringspersonal kanske de kan hålla koll på den tills ni ska äta..)
    Lycka till, ni med!

• carina2

Hej!
    Vi tänker ha skagenröra i tunnbrödskorgar med sallad.

• evanisse

Blir det inte varmt med soppa på ett sommarbröllop?
    Annars älskar jag soppa!!

• Jema

Vad sägs om en förrätt bestående av; melon, skinka och någon annan god frukt?!
    Man kan ju dekorera tallriken lite snygg och det är lätt att förbereda innan samt att det passar till ett sommarbröllop om man nu ska ha det.

Lycka till!
    Jema

• Pallas Athena

Jag tror inte det blir någon fara med att det blir varmt med soppa.. De flesta har ju _varm_rätt efter förrätten, och man äter väl varm mat ibland på sommaren också? I alla fall jag äter lika mycket soppa på sommaren som på vintern, det är ju så gott att man inte kan vara utan! Men visst kan jag hålla med om att det kanske är lättare med kall förrätt, så den kan stå framme ett tag och vänta på gästerna.. (Å andra sidan finns det ett talesätt som säger att maten aldrig ska vänta på gästerna, utan gästerna på maten!)
    Det är helt och hållet en smaksak (och kanske budgetsak :) )

• Vårbrud

Hej BFN
    ...varför inte göra en caesarsallad? läckert med varmt kycklingbröst mmm....behöver inte vara särskilt avancerat men ser läckert ut att servera om man lägger upp det på ett snyggt sätt.

• Tjolanta

Lite tips som vi fick från en cateringfirma...:)

* Canapé skagen (räkor, dill och majonäs toppat med kaviar)
    * Limegravad lax
    * Räkcoctail med rosenbröd och smör
    * Silltallrik ( 3 sorters sill, lax, ägghalva med caviar & bröd)
    * Färskrökt lax med fänkålsallad
    * Hummercoctail med tryffelolja och citrondressing, kuvertbröd
    * anjovispaté med röd kaviar på stekt bröd
    * kallrökt skinka med mozzarella och oliver
    * grekisk sallad med fetaost

Kanske nått att bita i ....mums fillibabba :D

• Tulda

Hej igen!

Tack för tipsen, servera i termosar...varför inte! Vet ni förresten om man kan laga i förväg och frysa ner???

Eva Nisse! Vi kommer att gifta oss på hösten och då känns kantarellsoppa helt rätt... I allafall, vilka bra tips man får här, många är ju bra alternativ, tur att man inte bestämt sig för menyn än!

• Johanna = en lat kock

Jo förresten om ni behöver recept på någon av mina ideer är det bara att säga till... orkade inte skriva in alla... //Johanna

• Februaribrud

Ytterligar några förslag:

- Löjromstårta: kavringsbotten, skaldjursröra och så löjrom på toppen.
    - Parmalindad sparris med hyvlad parmesan.
    - Laxtartar
    - Tunt skivad tjälknöl/rostbiff/viltkött med pepparrotskräm.
    - Carpaccio
    - Tunnbrödskorg med skaldjursfyllning
    - "Sillamad" på grovt bröd
    - Tre sorters lax (kallrökt, gravad, paté) med tre sorters såser

Soppa hade jag nog personligen passat mig för. Jag hade varit superrädd för att stänka soppa på min vita klänning...

• beckafisk

Såg en förrätt i Amelia brud som verkar vara ganska lätt och fin:

Hjärtformad formfranska med lavendelhonung som gratineras i ugn och läggs på salladsbädd med körsbärstomater med vinegrette.

• Milla :o)

Hejsan!
    Vi kommer att ha "hjärt-tema"
    Så vi börjar med hjärtan urtagna ur formfranska, på den nubbesill, vår "älsklingsrätt"! Nå't att garnera med och till har vi öl och snaps!

• Fru Sandström

Vi körde också hjärttemat och hade således toast skagen till förrätt. Brödet stansades ut med ett pepparkakshjärta och så lades fyllningen på brödet med diverse dekoration (sallad, tomat m.m)
    Till förrätten drack vi det vita vinet: Kretikos.

Svar på tråden Förrättsförslag önskas!