• BFN

Förrättsförslag önskas!

Vi hade tänkt göra förrätterna själva för att spara lite på slantarna. Nu har vi dock fått total idétorka. Jag skulle behöva tips och idéer på bra och goda förrätter som man kan förbereda innan till 50 - 60 personer.

• Svar på tråden Förrättsförslag önskas!
  • marian

Soppa kan man ju göra om man har en riktigt stor panna (förutsatt att den inte behöver mixas). Fisksoppa kan vara ett alternativ, tillaga fonden i förväg och när den värms upp lägger du i fisk & räkor.
    Annars finns ju alltid kalla soppor, som gazpacho.

Ett annat alternativ är gravad lax på tunnbröd. Det går alleles utmärkt att skiva laxen någon dag i förväg.

• Johanna = en lat kock

Förutom de vanliga med skagenröra

kan man tex göra cevice- räkor, vårlök, avocado/mango, gurka och chili marinerade i lime och lite olja (serveras i snygga glas med lite gott bröd

eller en lax mousse med sparris och apelsinvinägrett

eller blomkålspannacotta med sikrom och schalotten och citronvinägrett

eller sparrismousse med parmaskinka (kan torkas i ugn till krispiga chips) och vit balsamicoreduktion (elelr bara linda in sparris i parmaskinka)

eller tartar på rökt lax och kräftor med ingefära och cayennesås

eller kall grön ärtsoppa med röd caviar/sikrom/laxrom och en klick creme fraiche

Hoppas att det gett några ideer
    //Johanna

• Pallas Athena

Vi ska ha trattkantarellsoppa, till det behövs trattkantareller (plockas visserligen på hösten - men de finns att köpa också, billigt!), grädde eller créme fraiche och lök. (Plus lite kryddor)
    Till 70 pers har vi räknat med att det kostar ca 100 kr (då ska vi plocka kantarellerna själva, ca 2 liter, men ska man köpa dem går det kanske på 200-300 kr till).

• hoppsan

Man kan smörsteka kantareller (eller annan svamp) tillsammans med rödlök och sedan lägga detta på en grovbrödsmacka. Garnera med lite gräslök eller något annat grönt.

• hoppsan

Man kan smörsteka kantareller (eller annan svamp) tillsammans med rödlök och sedan lägga detta på en grovbrödsmacka. Garnera med lite gräslök eller något annat grönt.

• hoppsan

Ojsan blev visst två inlägg. Datorn är lite seg och jag lite otålig och det är ingen bra kombination.

• annaca

Pata Negra- eller Parmaskinka med hyvlad parmesanost på en toast med olivolja och en tunn skiva sötmelon...

• Kamomilla

Jag är väldigt förtjust i förrätter med löjrom eller kalixrom, rysk kaviar eller liknande. T ex blinier (boveteplättar ryskt tror jag) eller små rårakor med lyxigt pålägg. På båda dessa kan man ha rom, lite gräddfil, lök och färska örter. Helst kanske man inte ska använda typ svart kaviar à la Abbas som är färgad billig rom...

• Monica

Varför inte räk och havskräfts coctail, klassisk skagencanpe, gourmetcanape med löjrom. Kolla på cateringfirmornas hemsidor där kan du få massor av tips..
    Lycka till..

• septemberbrud nr2

Vi hade en kronärtskocksbotten med typ skagenröra på dekorerad med ett par kräftstjärtar. Till det rosenbröd. Att dricka hade vi ett vitt vin. Dunavar pinot Gris 2001 Jag tror att det kostade 44:- på systemet. Jättegott.
    Till huvudrätt: Kalvfile, potatisgratäng, rödvinssky. Vin: Rött Primicia 2000 rioja ca.55:-
    Efterrätt: Vaniljglass på hallonspegel, en väldigt lagom, enkel efterrätt eftersom det kom tårta senare. Dricka: Asti Cinzano.
    Nu fick du veta mer än du bad om, men det är svårt att låta bli attt berätta allt när vi var så nöjda. När jag var på systemet och skulle köpa drickat så frågade damen där vad vi skulle ha det till för mat och hon sa att det var jättebra val. Hon hade tydligen hand om att sätta ihop mat-dricka åt kunder. Så det känns roligt att kunna tipsa om det. Sen är ju klart allt en smaksak. Lycka till med era middagar(och bröllop förstås.

Svar på tråden Förrättsförslag önskas!