• evelina.

vad har du för klädstorlek?

skulle vara intressant att veta vad ni har för byst och midjemått och vad ni brukar köpa för storlek på kläder (t.ex. på h&m). detta för att se lite hur väl måtten brukar stämma med storlekarna så att säga. och om dom flesta med liknande mått köper samma storlek eller om det skiljer mycket.

• Svar på tråden vad har du för klädstorlek?
  • pickolina

Soofia - Kanske är dom t-shirts du köper på Boomerang i herrstrl eller sydda i en stor modell?

Man måste ju alltid ta hänsyn till modell och material när man väljer strl. En t-shirt i en och samma strl kan ju självklart variera väldigt beroende på hur skaparen tänkt att den ska sitta, dvs tajt, medium eller löst.. Osv..

• pickolina

Soofia - För övrigt har jag inte haft några problem med Lee´s jeansstrl. Du kanske bara fick tag på en modell som inte passade just din figur? Eller ett felsytt/felmärkt par? En tanke bara, eftersom jag själv inte upplevt Lee´s strl på det sätt som du beskriver, utan helt tvärtom faktiskt.. :)

• anne på grönkulla

Oj, det där skiftar så mycket. Häromdan var jag inne i en affär och köpte en kavaj (40), en kjol (42) och ett par byxor (44). Men då beror det på min figur - och en annan dräkt jag provade var bara fel i modellen - det hjälpte inte att gå upp i storlek.

• desperate housewife

Vet inte riktigt vad jag har för mått. Men jag hade 36 innan min senaste graviditet och nu ca 2 år senare har jag storlek 40! Men givetvis ska jag i minst en 38 så fort som jag bara börjar träna. Det där med jeans är knepigt. Jag har en liten rumpa, men en massa skinn på magen, så om jeansen sitter bra över magen, så hänger de i rumpan, eller så sitter de bra där och trycker upp mitt skinn så det blir en bilring strax över linningen! Den snyggaste passformen har jag hittat på Miss sixty.

• Maddisen

Klädstorleken säger inte så mkt tycker jag. Har mellan 36-42, beror på typ av plagg och butik. Har rätt breda axlar/rygg så överdelar kan skära in under armarna vilket jag hatar. Så då blir det en storlek större, vill inte ha för tight.

• Soofia

Pickolina, nej T-shirt jag köpte där är en kvinnomodell, därför kunde jag tycka att det var konstigt.
    När det gäller jeansen, ja det var säkert modellen i sig, men eftersom det hade aldrig hänt migförut och jag pendalar väldigt lite i vikt blev jag mest irriterad över att de ändrar storlek hela tiden...

Sedan visst kan man få ner storleken om man tränar men det beror också mycket på ens höfter,jag menar de är som de är, och basta. Tränar core muskler mycket och har fått en plattare agen så byxorna sitter bättre, emn inte har jag blivit en 34:a för det. I och för sig mår jag alldelles utmärkt som jag är...'

Det är mest att de skapar irritation att storleken varierar sååå mycket beroende på vart man köper sina kläder...

• pickolina

Soofia - Det kanske var menat att vara en lös passform på den t-shirten då.. Fast visst håller jag om att strl varierar, absolut.

Just gällande Lee blev det dock tvärtom för min del. Jag gick ner en strl när jag gick från Levi´s till Lee.. :) Var dock ett antal år sedan. Nu anv jag Levi´s, Diesel och Lee och tycker att dom är likvärdiga i strl.

Sedan håller jag med din frågeställning gällande dom mindre strl. När jag låg på gränsen till undervikt hade jag strl 27 i jeans. Jag vet att strl är individuellt men allvarligt, vem bär då dom riktigt små strl??? Fast å andra sidan är jag glad att sortimentet breddats, både i större och mindre strl så att fler männiksor lättare kan hitta kläder som passar! :)

• silvera

Tänkte bara inflika att jag tycker att det är lite orättvist mot oss kvinnor när det gäller kläder, framförallt byxor...

Killar kan köpa byxor i olika längder, och med olika midjemått... Visst finns det byxor i olika längder och storlekar även för kvinnor, men inte alls i samma utsträckning som för män...

Jag tror ju att kvinnor har en större önskan än män, att kläderna ska sitta snyggt, eller är jag ute och cyklar?

Kvinnor( ialla fall jag!) lägger ner mycket pengar på att hitta snygga kläder, och vill ju givetvis att de ska sitta bra på en gång, inte att jag ska behöva sy upp byxorna på en gång... (jag är en 50-52 upptill, och 54 nertill, med korta ben)
    De gånger jag har prövat byxor med kortare ben, så är de för korta ändå så jag måste ta de med längre ben, och sy upp dem... Konstigt.

Sedan funderar jag lite över "tjockiskläder". Ju större storlek man köper, ju längre byxben... det är som om de som är smalare, inte kan ha längre ben än tjockare personer... Å att alla som är tjocka, upplevs som långa jättar!

Kanske att uttrycket: "Jag är inte överviktig, utan jag är underlång", faktiskt är sant?
    Åtminstone när det gäller vissa storlekar!

Så varför finns det inte större urval på storlekarna?

• Nyfiken gul , nu fru

Ni som funderar på storlekar och era egna mått...

Gå ut o ta med er ett måttband nästa gång ni handlar så ska ni få se på magi...

Glöm allt vad storlekar heter o koncentrera er istället på antalet centimetrar i kläderna!!

Vår käre vän sverker i programmet plus hade en intressant sak för några år sedan i programmet. En reporter gick ut o mätte plaggen i olika butiker..
    Ett plagg i x antal centimeter kunde omnämnas som storlek XS i en butik... I nästa affär kunde samma antal centimetrar omnämnas som storlek M....

Så vet ni exakt vilka mått i centimetrar ni har så är det såå mycket enklare att hitta kläder som passar...

det är lättare att få ett par jeans att sitta snyggt om du vet att du har 79 cm i benlängd och har antal cm i midjan.. istället för att bara ta ett par i samma vanliga storlek o bli förvånad över att dom inte passar...

• jocelyn

Angående jeansen; jag håller i princip med pickolina om just Lee, Diesel och Levi's eftersom de är några modeller som jag också brukar använda. Dock skulle jag säga att Levi's ofta är liiiite mindre just i midjan, eller kanske lite "hårdare/stelare" just i midjebandet och att dom därför kan kräva en stl större.

Vad gäller soofias Lee-jeans tror jag helt enkelt att det är benvidden det hänger på, om de är "slim fit" på låret/benet så kan man drabbas av det där "fastna vid knäna"-syndromet...alldeles utan att man skulle ökat i storlek i övrigt.

Till min stora glädje är de mer raka jeansen på väg tillbaka och även vissa med lite bootcut...Det är ju så mycket enklare att klä i än stuprör med hög midja...tycker jag!

• vixen not a tramp

silvera
    Det där har jag oxå funderat och stört mig på!!!

jocelyn
    Håller med om raka och bootcut jeans, äntligen!!

• pickolina

jocelyn - Håller med. Dom jeans jag har nu av dom tre märkena är likvärdiga men när jag efter 10års anv av enbart Levi´s gick över till att anv Lee så gick jag ner en strl. Så det du skriver kan nog stämma bra.. Håller även med om modellerna, dom smala jeansen är inte min bästa vän direkt så jag är bara glad om modet vänder eller åtminstone blir mer varierat.. :D

• 26maj2007

jag har storlek 32-34 i kläder bh 70D

ijeansen brukar jag ha 25

• wynn

Jag skulle ALDRIG kunna köpa kläder på postorder. Jag måste prova dem, eftersom jag har allt från 36 - 40 i tröjor och 38 - 42 i byxor... Mått vet jag inte!

Men visst stämmer det att storlekarna ofta är ologiska.

• jocelyn

Hela poängen med postorder/internetshopping är ju att man köper en drös prylar och sedan returnerar det som inte funkar. Måste säga att HM online är väldigt smidigt.

Svar på tråden vad har du för klädstorlek?