• twentyfirstofapril

Öppna presenter under festen?

Vi ska väl egentligen inte ha en regelrätt fest heller utan det blir en middag med buffé och sen kaffe o tårta. M2b:s mamma tycker vi ska öppna presenterna mellan maten o kaffet, det blir ca 13 paket att öppna, såvida alla ger o ingen ger tillsammans. Är detta supertrist eller kan det vara OK?

• Svar på tråden Öppna presenter under festen?
  • twentyfirstofapril

OK,lite olika åsikter.. Får se hur vi gör. Jag bävar oxå lite för att jag vet att vi ska få en större summa pengar av mina föräldrar, och jag är rädd för att min svärmor kommer att känna det olustigt. Men visst, man får ju ge vad man vill o efter egen förmåga.

• Brud i Vinterhagen

Vi har också funderat på detta och tror att vi kommer öppna på festen. Men vi kommer inte ha en allmän öppning utan öppna i ett separat rum så att dom som vill kan komma och kika, och de som inte är intresserade kan mingla och hänga i baren under tiden. Vet att vissa tycker det är kul att se reaktionen när man öppnar så på detta sätt får alla som dom vill!

• Lucia05

Presentöppning är supertrist.

• Wicks

tycker inte ens om packetöppning på födelsedagar så :)

• Nyfiken gul , nu fru

twentyfirstofapril ,,,,

pengasummor fick vi ganska stora också - dom sa vi inget annat om än att "det prassalade i gåvan" - hur mycket pengar är det ingen gäst som har med att göra..

blomsterbiet ....

Nä det var itne så jag menade utan att "grattis från lena" kan bli mer personligt o roligt om man talar om att Lena är en gammal skolkamrat sedan 20 år tillbaka och att man tex med henne var med om den första fyllan eller dyligt...

det ska inte vara pinsamt utan roligt..

• SagaTova

Vi kommer inte ha presentöppning. Av flera skäl. VI önskar oss inga presenter.
    Vi skulle inte klara av att göra det till nått kul utan skulle tycka det var jobbigt, stressig och pinsamt.

Avskyr att folk ska "se mitt ansikts uttryck när jag öppnar paketen." Huga, hur visar man att man är glad och tacksam. Det känns alltid otillräckligt...
    Dessutom tycker jag själv att det är en leda att behöva sitta och titta på folk som öppnar paket.

På fest vill jag dansa, prata och skratta...och det tänker vi göra

• SagaTova

Nyfiken guls id´´e tyckte jag lät bra om man ska ha paket öppning, om man tror sig klara av den biten.

•  Miss Cee

Som gäst skulle jag bli rejält besviken och halvt förorättad om den jag gav en present till lät någon annan öppna den. Då är det bättre att de struntar i att öppna dem på festen alls.

Jag tycker också att det är tråkigt med en lång presentöppnning där gästerna förväntas sitta och titta. Vi hade planer på att låts bli presentöppningen, men eftersom vi vet att många skulle bli väldigt besvikna att inte få se oss öppna deras paket så valde vi att ha det iaf, även att vi har många gäster.

I vårt fall fotar vi oss innan vigseln. NÄr vi kommer till festen tar vi en timmes mingel med andra aktiviteter för gästerna samt tilltugg och drinkar. Då passar vi på att öppna paket medan gästerna fortfarande cirkulerar. Ingen som inte är intresserad behöver titta. Det finns tipsprommenad, gästebok, mingel, musik och mat samtidigt.

...

Men 13 paket så kommer det inte ens att ta 20 minuter. Säg till folk att de gärna får röra på sig och gör det inte så formellt så lär ingen ha besvär... :)

• blomsterbiet

Nyfiken gul, nu fru-

GIVETVIS fattade jag inte att det inte var så du menade. Försökte bara skoja till det men det var visst allvarliga tråden här.

• jagärsåkär

Gör det inte, folk kan tycka det är jättepinsamt om de betalat olika mkt. Dessutom blir det jobbigt för er att verka så himla glada hela tiden, det blir tillgjort. Öppna o njut dagen efter i stället! Och skicka fina tackkort. Om ni vill kan ni lägga ut bilder på presenterna på nätet? Men varken brudpar eller gäster tycker väl egentligen det är kul med presentöppning? Det kan döda festen också

• Tossi

Vi funderar över det där också, har svårt att bestämma oss.
    Personligen tycker jag det är ganska så tråkigt med presentöppning, men min sambo tycker att det är jätte roligt med presenter.
    Så det är svårt tycker jag.

• tree

vi planera presentöppning dagen efter bröllopet efter frukost på hotelet. lite röligt att ahr alla gäster tillsammans dagen efter också kankse

•  Miss Cee

Varför förutsätter alla att ni ska få saker som ni kommer att avsky??

Ni måste ha jobbiga julaftar och födelsedagar om varannan present är en mina...

• twentyfirstofapril

Jag tror definitivt inte att vi kommer att få saker vi inte gillar, tvärtom, det blir säkert kanonfina gåvor. Jag startade tråden mest för att höra vad de flesta tycker. Jag är själv inne på svärmors idé om öppning på festen, och hade jag själv varit gäst hade jag tyckt om presentöppning. Men det är kul att höra andras åsikter.

• Tossi

Miss Cee, nej det förutsätter jag absolut inte (men kan bara svara för mig själv), jag tycker bara inte att det är roligt med presenter. Roligare att ge bort dem.:)

• Hoffsan

Jag älskar presentöppning som gäst!

Svar på tråden Öppna presenter under festen?