Inlägg från: Blir_Fru_0707 |Visa alla inlägg
  • Blir_Fru_0707

    pampas brudar se hit

    kiija: Mina systrar fotade för en tid sen på en fest, det var med digikamera. Vissa av bilderna var nog helt ok, men det var nog mest sådana som hade halva fotot himmel osv... Jag är lite rädd för att det inte blir så lyckat...
    Sambons ena syster brukar nog fota, men jag har aldrig sett fotona som hon har tagit, så jag har ingen aning. Min mamma skulle kanske kunna knäppa ngt foto, men hon är så nervös o oteknisk då det är ngn kamera hon inte är van med. Min pappa har aldrig fotat. Sambons pappa fotade oss en gång o det blev väldigt misslyckat, jag ångrar ännu att vi inte bad ngn annan... Sambons mamma är ingen expert heller... Nå, det är väl nog bara att ta en massa foton med digikamera o hoppas att nu helst ngt blivit bra! Men saken är den, om de råkar ha på fel funktion, att det i misstag vrids till långslutartid eller nattbild (ratten man vrider på kan ibland i misstag vrida sig själv, så man måste hålla koll) så då blir ju ALLA bilder dåliga... Sen så tog de också en gång inomhus utan blixt o jag frågade varför de tar utan, de svarade att de blir så ljusa om man har blixt, men sen när de såg fotona så var de mörka o suddiga... Jag bävar för det här med fotograferandet, jag vill så gärna ha bra foton!
    Sen är jag också lite nervös för när fotografen tar våra foton före, jag har en benägenhet att alltid försöka lite för mycket o sen då man ser sig själv på bild så grinar man konstigt, nedre tandraden syns eller så har man knipit ihop munnen på ett konstigt sätt... Helt ansträngt! Allt annat är jag inte nervös för, med fotograferandet är ngnting jag nästan har mardrömmar om!

  • Blir_Fru_0707

    Har just fixat passfoton till körkortet o passet. Var o pratade med banken, de får automatiskt uppgifter om namnbytet o man kan beställa nya bankkort innan man fått sitt nya körkort, men då man hämtar de nya bankkorten så måste man uppvisa sitt nya körkort.
    Har också skaffat halsband o örhängen. Ska nog skaffa lite smink till, en ny parfym (funderade på Noa, den verkar bra), ska köpa engångschampagneglas o drycker.

  • Blir_Fru_0707

    Ska ni ge ngn liten "present" åt gästerna? Vilken typ av placeringskort använder ni? Jag förstår att det är skillnad på hur många gäster man har, om man har typ 200 gäster så sitter man inte o skriver namn med målarfärg på stenar direkt... Vi har endast 27 gäster + vi, så det skulle vara kul med ngt roligt alternativt till ett "vanligt" placeringskort. En liten segelbåt där det står namnet på seglet? Vi är skärgårdsmänniskor, men varifrån skulle man få tag i den lilla båten, tälja själv?...nej.

  • Blir_Fru_0707

    Tack för alla tips och länkar! Jag har kollat lite på dem, där finns mycket bra, måste ta någon pysseldag och riktigt fundera över festen. Hittills har det blivit fixat mest för vigseln o kläder, smycken, smink o sånt, har inte riktigt hunnit komma till festplaneringen, o det är ju inte länge kvar... ca 25 dagar då man kan göra ngt...minus midsommar o alla andra lata dagar...
    Imorgon ska jag ringa till prästen för att bestämma tid för genomgång av vigsel o så ska jag och vaxa benen för första gången... aj.

  • Blir_Fru_0707

    Nu har jag bestämt mig angående dukningen. Vi är så förtjusta i blått och skärgård, så de blir den blåa dukningen som finns på den där yle-sidan som kiija tipsade om. Den är superbra! I stället för blå bordsdukar så har vi vita, jag har färdigt stora blåa servetter som jag ngngång köpt på ikea (jag sparar de där rosa servetterna jag köpt till ngt annat tillfälle) o så har vi färdigt snäckor att lägga mitt på borden o samlar lite snygga stenar, alternativt köper en påse. Jag ska köpa till ngr stora snäckskal o färg att skriva förnamnen med, eftersom vi har så få gäster (27 st) så räcker det med förnamn. Så ska jag göra sådana där fågelbon med marsipangodis. Super! I helgen kommer vi nog att vara i Åbo, har inte varit i Åbo på jättelänge, så då ska jag börja pyssla med dukningen. Ska bli riktigt trevligt. Vi (eller snarare jag) hade ju tänkt vitt o rosa som temafärger, men ingenting hindrar ju oss från att sätta till en till färg, o vitt kanske inte räknas som en temafärg eftersom nästan alla har vit brudklänning o vita dukar o sånt ändå.

    Pratade med prästen i telefon, vi har genomgång 3 juli, 4 dagar före vigseln. Måste försöka hinna fixa vigselprogrammet på de 4 dagarna också.

    Min blivande svärmor var o pratade med floristen igår o hon rekommenderade ros aqua (en rosa ros) tillsammans med endera freesia, daggkåpa eller blåklint (men man kan nog ha andra också). Funderade på blåklint, skulle passa med lite blått i buketten, men vit freesia skulle också vara bra. Vad skulle ni välja?

  • Blir_Fru_0707

    SnartBrud: kul att ni också kombinerar rosa och vitt med skärgårdstema! Vi tänkte ha princesstårta som bröllopstårta, men jag har inte pratat med bageriet ännu så jag vet inte vilka färger på marsipanen man kan få av dem. Hade funderat på vitt, men om de inte har det så blir det väl rosa eller grönt. Både jag och min svärmor har varsin liten fyr som man kan sätta ett värmeljus i o ställa på bordet.

    Igår var jag och vaxade benen. Gjorde superont! Hoppas att det inte växer ut så snabbt, men jag misstänker att det tar nog inte så länge innan de kikar fram igen... Beställde också tid till ansiktsvård, fotvård, ögonbrynsfärgning + ansning samt ögonfransfärgning till drygt en vecka före bröllopet. Helrenovering!

  • Blir_Fru_0707

    Willemo: hur är det med fotografering?

    Jag pratade med vår fotograf idag, jag hade pratat senast med honom i februari då vi bokade honom. Vi bestämde att förutom att han tar foton av oss utanför kyrkan före vigseln så tar han även foton under vigseln och sen efter vigseln av oss tillsammans med gästerna. Så nu behöver jag inte oroa mig för om vi ska få bra foton, alla gäster kommer att vara med på ngt foto o förhoppningsvis får vi också bra bilder från vigseln.

  • Blir_Fru_0707

    kiija: direkt efter att jag avslutat samtalet så kom jag på att jag glömt att fråga vad det skulle kosta... typiskt, men, det går alltid att ringa på nytt, sen ngngång. Jag var så helt inställd på att vi skulle ha honom att fotografera i kyrkan också, då jag varit så orolig för att vi skulle ha så få foton från bröllopet, o då tyckte jag att vigseln var viktigast, o på festen kan man ändå lite "styra o ställa" själv så att ngn fotar. Och så tyckte jag att det skulle vara kul att ha ett gruppfoto av alla utanför kyrkan.
    Jag frågade då i februari vad det skulle kosta att ta bröllopsfoton utomhus o han sa 70-80 euro + resekostnader (han kommer från Närpes till Korsnäs), så jag räknar att fotograferingen före vigseln blir ca. 100 euro, o då tar han foton i ca. en timme o kollar igenom dem sen i sin atelje o väljer ut de bästa (han har digikamera). Om jag skulle uppskatta vad han tar till för att ta i kyrkan, så skulle jag slå till med 80 euro till, men då tror jag att jag nog har tagit i, hoppas jag i alla fall...men, får väl kosta vad det kostar, så kanske jag inte ringer o frågar upp det, det är en sak som jag nog lägger pengar på, efter de mardrömmar jag har haft om hur de bröllopskort tagna av vår kära familj skulle kunna se ut...

    Vad kostar er fotografering?

  • Blir_Fru_0707

    Svartvita foton har jag inte alls kommit ihåg, jag har nog inte hunnit fundera så mycket på fotograferingen ännu, borde hinna göra det...en sak till att addera till "måste göra"-listan...som är LÅNG.

    Kommer ni att säga åt fotografen hur ni vill stå på fotona o vilken typ av foton ni vill ha eller kommer ni att ge fotografen "fria händer"? Hur många av var sort o vad förslags foton vill ni ha?

  • Blir_Fru_0707

    kiija: jag tror inte att ni har så dyr, ni får säkert jättemånga foton då ni tar både inomhus o utomhus o kanske ni också har svartvita medräknade. Jag vet inte vad vår blir att kosta exakt (eftersom jag inte har frågat), men jag skulle tro att vår blir dyrare än er då man börjar räkna ihop alla foton som man inte har kommit ihåg att fråga efter första gången... Har ni med brudnäbbarna på fotona också?

    Tar fotografen med digi- eller filmkamera?

  • Blir_Fru_0707

    Igår var jag till musikbibban o lånade en psalmbok, jag gick igenom alla psalmer o vi bestämde att vi ska ha "I denna ljuva sommartid" o "En vänlig grönskas rika dräkt". Borde ringa till kantorn o diskutera ingångs- o utgångsmusik ngngång. Vår kantor är en vikarie som börjar jobba efter midsommar, så jag vet inte riktigt vad hon kan spela. Vi vill ha Mendelssohns in, den brukar de nog spela, men annars vet jag inte vad de har för noter.

  • Blir_Fru_0707

    Om två veckor är jag fru!! :)

    Det börjar dra ihop sig. Midsommarfirandet är över och vi är tillbaka i Åbo efter att ha firat midsommar i österbotten. Har återhämtat mig från flunssan o hoppas att jag inte blir sjuk under de här sista två veckorna. Om 5 dagar far vi upp till österbotten för att tillbringa hela juli där. Nedräkningen har börjat... :) Då har vi ännu en vecka på oss att förbereda oss. Vad spännande det kommer att vara! Få se om jag alls kan sova natten innan...

    Innan midsommar panikhandlade jag ännu några saker till bröllopet: köpte en vit sjal att ha över axlarna i kyrkan, en liten vit väska (vet ännu inte allt vad jag ska ha i den, vad behöver man?), en bröllopsalbum, engångschampagneglas.

    Kommer att fara till frissan o fixa slingor o klippa håret på onsdag. Måste ännu fixa placeringskorten...och beställa tårtor och brudbukett... (ska försöka göra det imorgon)

  • Blir_Fru_0707

    Jag ringde till bageriet i morse. Jag hade tänkt att vi skulle ha princesstårta, men det här bageriet (som är enda på orten) så har tydligen problem med att göra princesstårta, så det skulle de inte kunna göra. :( Nå, jag fråga vad de gör o de gör endast gräddtårta! Inte ens jordgubbar ovanpå! De sa att de vet inte om det finns jordgubbar 7 juli! Alltså, vad är det för bageri egentligen?! Jag har själv sommarjobbat på bageri flera somrar o det är inget problem att göra ens jordgubbstårta till jul! Och inga probelm att göra tårtor med marsipan i juli heller! O min blivandes syster hade princesstårta ifjol då de gifte sig. Så, jag bestämde att jag ska ringa till ett bageri i Malax i stället... Jag är inte så förtjust i grädde, så jag hade tänkt princesstårta o om det inte går så blir det en tårta täckt med jordgubbar o endast grädde på sidorna. Nog ska det väl ordna sig. :)

  • Blir_Fru_0707

    Jag har inte börjat gå in skorna, har inte hunnit...borde börja nu...

  • Blir_Fru_0707

    Idag har jag äntligen beställt tårtorna. Bättre sent än aldrig... Jag beställde från ett bageri i Malax o de hade jättebra urval! Man kunde få vit, naturvit, rosa, grön o gul marsipan på princesstårtan. :) Jag valde vit, blir snyggt. :)

  • Blir_Fru_0707

    Jag handlade material till placeringskorten igår, började göra dem i natt...zzzz... Jag borde definitivt ha startat med dem tidigare!
    Var till frissan o klippte o slingade håret igår.
    Så köpte jag en parfym till bröllopet, Noa perle.
    Jag beställde brudbuketten idag, det blir 7 vita rosor, ljus lavendellila prärieklocka, ljuslila freesia o daggkåpa. :) Blir kul att se den sen om drygt en vecka.
    Alltså, det är bara en vecka kvar! Tiden bara rinner iväg.

  • Blir_Fru_0707

    Listan:

    070707:
    Blir_Fru_0707: Korsnäs
    Fru0707: Nykarleby (dock bosatta i Åbo)
    mius_: jakobstad

    280707:
    kiija: Oravais

  • Blir_Fru_0707

    Imorgon far vi till österbotten. :) Vi är borta från Åbo hela juli o jag hade tänkt ta det lugnt o hålla mig från internet under hela juli, så idag är troligtvis sista gången jag skriver här.

    Jag vill önska er alla lycka till med bröllopsplaneringen, det som ännu återstår av planeringen, och sen ska ni alla ha så jätteroligt på era bröllop och efter bröllopet som gifta! :)

Svar på tråden pampas brudar se hit