• muria

    Börja samla på vinglas!!

    Hej!

    Om man ska börja samla på vinglas, vad ska man välja för glas? SJÄLVKLART de man tycker är snyggast men

    Vad tycker ni t.ex. om

    - Kosta Bodas "Line"
    - Kosta Bodas "Chateau"

    ?

    Tips och råd tas tacksamt emot!

    Glasen måste passa till Höganäs tallrikar i vitt ;) Och vara klassiska och stilrena!

  • Svar på tråden Börja samla på vinglas!!
  • jagärsåkär

    Vi har Kosta Bodas "Chateau" och älskar dem! Vi hade inte valt glasen själva utan fick dem på en fest. När jag först såg dem gillade jag dem inte alls, tyckte det var 80tals varning på "snurret". Men hemma fick jag en helt annan känsla av dem. Formen på glaset är så sofistikerat!! De är så otroligt vackra på ett diskret sätt och det känns alltid jättelyxigt att dricka ur dem

    Så jag rekommenderar chateau. Vi har nu köpt ölglas, snapsglas och fler rödvins glas och våra gäster blir alltid så där "åååh vad snygga de är". Jag köper alltid på rea och det reas ut rätt ofta!

  • Skogstigern

    Vi har Cocktail 18 cl som vattenglas, funkar utmärkt! Det går även bra till whiskey och mindre drinkar, men inte för t ex longdrinks.

    Vinglasen skulle jag föreslå 25 cl, de är lagom till både vitt och rött.

  • Swing

    muria: Idén med Ikeaglas är inte dum. Jag köpte massor med vin- och champagneglas där för massor med år sedan. Dom har serverat oss mängder med vin på många med fester och forslats runt till ett stort antal av festlokaler och lånats ut till våra grannar osv. Har något gått i kras har jag hittat likadana på Stadsmissionen och Myrorna att komplettera med. (Eftersom mina modeller inte hör till dom som säljs nu). Våra billiga glas har varit oss till mycket nytta.
    Finglasen från Kosta Boda ligger i sina kartonger i ett skåp och används nästan aldrig.

  • Lady o Lufsen

    Essence är snygga och dessutom goda att dricka ur!

  • Skogstigern

    Vi brukar förresten kombinera med Höganäs-porslinet, det ser jättefint ut. .-)

  • anne på grönkulla

    Vi har IKEA-glas till det som ska användas i större mängder, sen har vi en massa udda-glas (typ max 6 st av varje sort) som vi ärvt eller fått från olika håll.

  • brud juni07

    själv har jag chateau och tänkte önska till de små coctailglasen i samma serie. supersöta tycker jag!

  • jagärsåkär

    Muria & Jocelyn: jag förstår era tankar kring hela finglas-idén. Jag gillar inte heller den så vi använder bara våra chateaglas och fina porslin (inte jättefint men det finaste vi har, Swedish Grace, också en present ursprungligen)

    Jag tycker nog man kan satsa på snygga glas om man är en sån person som uppskattar det. Jag och m2b gör det. Men jag ser till att vi använder dem också, inget får ligga och skräpa i skåp! Silverbestick används och hela rubbet, annars åker det ut efter ett tag. Det finns inget mittemellan hos oss!

  • Briderella

    VI har "jätte" vinglaset, och ett par modeller till. Använder de ofta och de står inte och dammar i någon hylla och väntar på att vi fyller 45... =) Varför inte använda "fin"glas varje dag?

Svar på tråden Börja samla på vinglas!!