• pasia

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tänkte att det skulle vara skönt med en tråd där man kan vända sig till när man känner sig svag när det hemska sötsuget sätter sig in.

Samtidigt kan man berätta hur viktnedgången går, vad ens mål är osv.

Dessutom välkomnas starkt tips, både hur man ska få motivationen, energin och bota sötsuget!

• Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!
  • Kristina07

Men det finns en negativ sida också, och det är att jag är så förbannat trött på att banta! Vad skulle jag inte göra för att kunna gå med jobbarkompisarna på lunchrestaurant och äta vad jag vill!

Istället sitter jag vid datorn med min j*v´la bantarsoppa!!!!

Dessutom har jag haft unnardagar på helgerna och går upp nästan allt jag gått ner i veckan. Så hädan efter är det slut på unnar helger.
    5 veckor kvar till bröllopet!!!!

HURRA!!!!! Vad jag längtar!

• Snowsee

Det är bara att inse att jag lider av ätstörningar.... :( Hetsätning...

Detta skrev jag på VK i kväll:

Hetsätare?? Snälla hjälp mig...

on, 9 maj 2007, 18:35

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Allt har gått över styr. Jag som var så stolt över mig själv att jag gått ner över 13 kg i vikt sen nyår.
    Vad är det jag gör mot mig själv nu??

För ca 2 veckor sen började jag hetsäta på kvällarna, jag tror iaf att man kan kalla det för att hetsäta. På dagarna går allt jättebra, jag motionerar och äter bra men på kvällarna, spec när sambon jobbar så händer ngt. Jag äter, äter och äter. Massa mackor, kakor, kex, ja, det som finns hemma. Efter att jag ätit så får jag världens ångest och skuldkänslor. Ångrar att jag åt allt det där och vill bara få upp allt igen. Men eftersom jag inte klarar av att framkalla kräkningar så går det inte.... I stället tänker jag att "Imorgon ska jag bara äta en frukt eller inget alls och jag ska absolut inte äta så här igen"..... Det funkar inte det heller. Det här har resulterat i att jag gått upp nästan 3 kg på 2 veckor och det får jag ännu mer ångest för, jag som bara var 1 kg från min målvikt på 57 kg......

Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig, vet verkligen inte hur jag ska ta mig ur det här. Vill ju absolut inte gå upp alla kilon jag gått ner bara för att jag inte kan styra mig själv.....

• AggaP

Kristina
    Kämpa på du har varit så duktig, ta inte helt bort att unna dig gottis saker, det blir lätt att man ger upp alltihop istället och slutar att äta nyttigt. Man får "uttråkad på bantning" perioder, men du kommer snart tillbaka på rätt spår igen.

Vickan 78
    Ett tips är att hålla sig ifrån ost, ALLT socker, grädde hmm det finns säkert mer, du gör säkert redan detta, ville bara tipsa om att det är produkter som sätter sig som bukfylla.

Snowsee
    Har inte några bra råd, men vill ge en liten kram. Du har ju klarat av första steget nu iaf och erkännt för dig själv, nu är det antagligen bara att prata med någon som kan hjälpa dig ur hetsätningen innan du är för fast i detta tankesättet. Vi ska peppa dig!!

• emmtil

hejsan alla här! Har ni råd hur ja ska kunna gå ner i vikt? Lite tips som funkar men som ger resultat ganska fort! Och råd hur man finner lusten när de e som jobbigast..

• Mysprick

Hej flickor!
    Är inne i en intensiv period just nu, med två tentor, en segdragen förkylning och pollenallergi... Vilket gör att jag inte kan/orkar fokusera på att vara nyttig och inte heller orkar ha dåligt samvete för det... Jag gifter mig den 4:e augusti och mitt mål är att gå ner 4 kilo till dess, vilket jag tror att jag klarar. Det gör att jag inte känner mig helt som en misslyckad degklump när jag nu bestämmer mig för att lägga de värsta bantarplanerna på is under några veckor, för att ta friska tag igen efter kristi himmelsfärd...
    Har otrolig glädje och behållning av er andra i tråden, ni har otaliga gånger peppat mig till motion och nyttigare alternativ. Men de närmsta veckorna blir det minskad datortid och ökade prestationskrav, och för att inte bryta ihop vid minsta fusk bestämmer jag mig för en "fri-zon-tid" där jag bara ska kämpa för att inte gå upp i vikt.

Det är dock inte så att jag överger er, är egentligen mer taggad än någonsin sen idag då min lärare kom fram, la handen på min mage och frågade när barnet kommer?! morr! drar stl 36/38 men har alltid haft lite mullig mage, men gravid?! Efter en stunds depp har jag bestämt mig för att använda det sporrande istället för att bryta ihop...

Kämpa på nu, jag kommer att läsa hur det går för er!
    Stor kram , vi hörs efter kristi himmels!

• Vickan78

Pasia
    Tack för dina peppande ord! Men...betyder det att brösten försvinner före magen...?

AggaP
    Nu när jag läste dina tips så inser jag att OST faktiskt är en last för mig. Ost i alla former! ÅÅÅh, det är ju så gott...men ska nog försöka skära ner lite, fast inte helt. I övrigt håller jag mig hyfsat väl borta från socker och grädde.

Mysprick
    Lycka till med dina tentor och välkommen åter!

• l i s a

Snowsee.. men du! Jag vet inte vad jag ska säga riktigt. Du behöver nog mer kompetenta råd är från oss i "bantartråden" här iaf. Men en sak kanske jag kan säga av erfarenhet. Inte för att jag upplevt att jag själv har "ätstörning" men jag känner igen mig lite ditt problem med att det går bra en period och under dagarna medan du på kvällen får ett "tokryck" och äter allt som finns. Kan det inte vara så att du faktiskt får i dig för lite näring och kroppen får panik? Det sämsta du kan göra efter en kväll av att ha ätit "för mycket" är att kompensera dagen efter med att äta för lite! Då hamnar du i en ond cirkel. Se till att äta en STADIG frukost med gröt, frukt och grönsaker. Pressa i dig det om du har svårt att få ner det. Se till att äta på bestämda tider och slarva INTE med det. Ät din frukt när andra dricker sitt kaffe om du har möte på jobbet tex. Håll dina mattider slaviskt. Ät något lätt innan du går och handlar eller börjar laga mat. Se till att ha mellanmål som du kan äta innan du kommer hem. Drick vatten. Köp multivitamin.

Men vad du gör. Inse att detta bara blir värre om du "kompenserar" dagen efter med att äta minimalt. På det sättet kommer du aldrig ur det negativa beteendet. I stället ska du "kompensera" med att hålla dig benhårt till dina matrutiner.

Jag ballar själv alltid ur om jag inte ätit en ordentlig frukost. Då vill jag vråläta på kvällen/natten. Jag brukar käka en morot eller ett äpple och dricka vatten innan jag börjar laga mat. Det hjälper för att inte överäta.

Kram!

• l i s a

Idag hade jag "invägning" och inmätning efter 1 veckas skärpning Jag är nöjd! Målet är att gå ner 5 kg till i mitten av juli.

Vikt: -1,1 kg (3,9 kvar till mål)
    Midja: -1 cm
    Make/handtag: -3(!) cm
    Högt: -2 cm
    Överarm: -0,5 cm

Nu har jag fått med sambon i "skärpningen" också så nu jäsvar!

• AggaP

l i s a
    Bra jobbat!!

Idag har jag bakat en jordgubbstarta som jag ska ta med till jobbet. Mums, jag ska forsaka att bara ta en liten liten liten bit och lata jobbarkompisarna ata resten.

De ringde kl 8 i morse coh berattade att gympasset var andrat till halv 7, jaha da ses vi da sa jag glatt helt yrvaken, ej uppstigen ur sangen, jag som hade tankt att hoppa over traningen idag, men nu blev jag ju tvungen att ga. Kanns bra ikvall.

• Vickan78

mmmmmmmm jordgubbstårta...

l i s a
    bra kämpat! Själv visade vågen idag 5 hg mindre än förra fredagen. Inte för att det egentligen säger så mycket, kan ju vara tappad vätska bara, men man får glädjas ändå, och vara glad att det inte var på andra hållet.

Ha en bra helg allihop!

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!