• Offis

Funkar spraytan på vitiligo?

Hej!

Jag har en slags hudsjukdom som heter Vitiligo, vilket betyder att hudens pigment försvinner fläckvis på vissa ställen på kroppen. Jobbigast och värst är det på sommaren då jag förövrigt blir ganska brun...

På grund av detta har jag och min sambo tagit beslutet att gifta oss på vintern när fläckarna syns som minst (lite tråkigt, men jag vill känna mig så fin som möjligt). Dock syns fläckarna som finns på ryggen och precis nedanför halsen litegrann.

Jag undrar därför om spraytan skulle funka på mig? Eller skulle den bli mörkare på de ställen med mer pigment? Vad kostar en spraytan och hur "brun" blir man egentligen - vill inte se ut som en pepparkaka

Hoppas att nån kan hjälpa mig

• Svar på tråden Funkar spraytan på vitiligo?
  • a+p

Den lilla bruden

Jag har också DLE! Det är första gången jag hör någon annan som har det också! Förlåt TS att vi crashar din tråd men jag blir så exalterad nu! Inte kul med hudsjukdommar överhuvudtaget men det är ju skönt att man inte är ensam...

När fick du din diagnos? Fjällar dina utslag? Jag har bara ett på min kind men det fjällar inte. Hur går det med att inte vara i solen och smörja in dig i solskyddsfaktor hela tiden? Kan väl erkänna att jag är dålig på det nu för tiden. Fick min DLE på gymnasiet (ca 14 år sedan) och då var jag väldigt noggrann men har blivit slarvig nu..

• Joli-07

Jag har vitiligo på min vänstra axel. Jag har inte provat spraytan men däremot brun utan sol och det fungerar tyvärr inte

• Offis

Joli-07: Tråkigt att höra... Kanske funkar det bättre om man sprayar över hela kroppen och sedan "airbrushar" på de vita ställena som några här föreslog. Ska prova det i alla fall tänkte jag...

Alla ni med vitiligo, har ni fått nån hjälp med hur man kan "bota" det. Har läst lite om att man kan göra hudtransplantationer... Låter dock lite läskigt och vitiligon måste vara "stabil" och hur sjutton vet man att den är det ?

• Balinda

jag skulle inte rekommendara det. har testat spray tan och blev helt fläcklig. sen fick jag utslag efter ett par dagar...

• den lilla bruden

hej a+p
    du är en av dom få jag träffat på som har det fick min diagnos på för två år sen och har på båda kinderna öronen lite i hårbotten och en liten fläck vid ögat/näsan jag slarvar jätte mycket pllar inte med att smörja hela tiden fast under sommaren så är jag duktigare fast jag reagerar väldigt mycket på stress och på kyla oxå

men för att inte ta upp deras tråd så kan du få min mail i stället kramgoa_jag@hotmail.com

• gica

offis: Min Vitiligo har också spridit sig nu i vinter, förrut hade jag bara några fläckar på rygg och mage som jag upptäckte när jag solade i somras (såg ut som en prickigkorv) men nu har den som sagt även spridit sig till armarna. Jag förstår vad du menar att det tar på en psykiskt att ha denna sjukdom. Jag har varit jätteledsen sen jag upptäckte att det har spridit sig. Inte har jag fått någon hjälp heller, pratade med en sjuksköterska idag som bara var snorkig och inte kunde svara på mina frågor. Hon hänvisade mig till att läsa om sjukdomen på internet!!! Jag ska försöka ringa imorgon för att få en ny läkartid, måste ju ha rätt att få svar på mina frågor. Om det finns någon hjäälp att få? Om de vet vad det beror på? Och hur man kan förhindra att det sprider sig, om man nu kan förhindra detta? Jag beklagar att du också har Vitiligo men det känns skönt att ha någon att prata med om det här som vet vad det handlar om.. De jag pratar med försöker verkligen trösta och menar att det ju är bra att det är en helt ofarlig sjukdom, visst är jag tacksam för det men det är en KLEN tröst. Jag mår skitdåligt i alla fall och har verkligen inte accepterat detta. För att svara på din fråga så skall jag mig 5/7 2008. När gifter du dig? Nu i vinter? KRAM Gica

• Offis

gica: Lider med dig, vet hur jobbigt det är... Tyvärr har min självkänsla sjunkit något enormt pga sjukdomen... Som tur är har jag en underbar sambo som försöker stötta mig så gott det går. Han menar att han inte alls tänker på fläckarna och att det är mest jag som tänker på det.

Jag har dock jätteproblem det fläckarna, skäms jättemycket, speciellt på sommaren. Jag har linnen som går högt upp i ryggen för att dölja fläckarna där och alltid håret utsläppt, trots att det ibland skulle vara skönare med hästsvans.

Fick som sagt min vitiligo konstaterad 1999 och var då hos en hudläkare. Han sa någonting om att sjukdomen till viss del var ärftlig och autoimmun, vilket betyder att ens eget immunförsvar attackerar ens egen kropp, i detta fall pigmentet. Han sa att jag hade haft tur...autoimmuna sjukdomar kan även slå sig på lederna (reumatism) och på håret så att det faller av

Har sedan dess varit hos hudläkare ibland för att höra om nåt nytt hänt för att bota det, men inget händer...

På grund av vitiligon ska jag gifta mig på vintern, men först nästa år, 2 feb 2008. Tror att vinterbröllop kan bli rätt fint ändå

• Joli-07

När jag fick min diagnos så sa läkaren att jag solat för mycket. Men grejen är den att jag fick fläcken precis före sommaren när jag inte solat på nästan ett år men det gick inte in hos läkaren. Jag var nämligen hos läkaren i augusti så då ville hon inte lyssna på att jag fått den innan utan jag var bara dum och fick skylla mig själv som "var tvungen att visa upp mig i bikini hela sommaren"!!!!
    Jag hade knappt solat på hela sommaren och vad vet hon om jag har bikini?
    Bara för att hon var 60, ful och avundsjuk!

• Offis

Joli-07: Det är rätt, så ska man tänka!! Vitiligo beror INTE på att man har solat för mycket!! Knäpp människa! Jag har hört att vitiligo som sagt är ärftligt och dessutom kan det "utlösas" av att man haft en större infektion - inte av att man solat!! Tanten trodde väl att du flagat...snacka om dåligt bemötande!

• Offis

Dessutom kan jag tillägga att jag aldrig har varit någon soldyrkare, och jag har ändå en hel del fläckar lite varstans på kroppen...

• Fea

Hej

Jag vet ingenting om vitiligo, men om du testar spraytan/airbrush och det inte funkar så kan man ju faktiskt sminka över. Jag tycker att du kan boka tid på en hudsalong redan nu för att diskutera sminkning med dem och höra vad de tycker, vilka produkter som funkar mm och testa att sminka över. Så får du lite tid på dig att testa dig fram, och det kan du ha glädje av även andra gånger om du vill dölja. Det är inte pinsamt att visa det för dem på hudsalongen - de klämmer ju till och med folks pormaskar när man får ansiktsbehandling, så det kommer i alla fall inte i närheten av det.

Jag tror att du kommer lära dig leva med det så småningom, även om det tar lite tid. Tänk på vad du är nöjd med i ditt utseende och framhäv det (figuren, håret, ögonen, naglarna eller annat). Och tänk på hur du själv reagerar när du ser folk som avviker. Visst, man lägger märke till det först, men efter några minuter tänker man inte på det längre utan då bryr man sig bara om vad personen säger/gör istället.

• gica

Offis: Jag har alltid velat ha sommarbröllop och får väl hålla mig i skuggan hela försommaren bästa år och spraya mig om det nu funkar... I vilken del av landet bor du?

• Millaua

Hej Offis!

Har själv oxå den förbaskade sjukdomen, inget kul när man blir brun på sommaren och ser ut som en dålig fläckuggla när man solat :o(
    Som någon nämnde är sjukdomen ärftlig.Det finns faktiskt något att göra åt, eller det kan hjälpa beroende på var din vitiligo sitter. Jag har själv gått och solat på hudkliniken i Malmö och det hjälpte mig.Tyvärr har jag inte fortsatt nu, men där jag fick tillbaka pigmentet har stannat kvar.
    Få en läkartid och be att bli hänvisad till hud så kan dom säkert hjälpa dig.

Lycka till!!

• Fru Fala

Jag har inte vitiligo men jag har hört att den här www.cowparfymeri.se/system/search/search.asp&branchid=5&container=0 ska funka. Det står också i deras broshyr hur man går tillvåga då. Fråga Cow om dom har hört nån med vitiligo som har provat... det har dom säkert.

Svar på tråden Funkar spraytan på vitiligo?