• Offis

Funkar spraytan på vitiligo?

Hej!

Jag har en slags hudsjukdom som heter Vitiligo, vilket betyder att hudens pigment försvinner fläckvis på vissa ställen på kroppen. Jobbigast och värst är det på sommaren då jag förövrigt blir ganska brun...

På grund av detta har jag och min sambo tagit beslutet att gifta oss på vintern när fläckarna syns som minst (lite tråkigt, men jag vill känna mig så fin som möjligt). Dock syns fläckarna som finns på ryggen och precis nedanför halsen litegrann.

Jag undrar därför om spraytan skulle funka på mig? Eller skulle den bli mörkare på de ställen med mer pigment? Vad kostar en spraytan och hur "brun" blir man egentligen - vill inte se ut som en pepparkaka

Hoppas att nån kan hjälpa mig

• Svar på tråden Funkar spraytan på vitiligo?
  • Offis

Nån annan som har vitiligo eller vet om det skulle funka?

• gica

Offis: Jag har helt nyligen fått diagnosen och såg idag att min Vitiligo har spridit sig till armarna och blev jätteledsen. Jag ringde faktiskt till en hudklinik idag som har soldusch, efter ett tips från en kollega. De sa dock att de inte visste om det gick att täcka de ljusare partierna. Hon rådde mig att inte sola ute, så att nyansskillnaderna är små och sedan solduscha..

• gica

Vet du om Vitiligon blir värre/sprider sig av att man visats utsätter sig för sol? Jag är medveten om att man måste skydda de vita partierna för att undvika att bränna sig..

• Offis

Hej!

Har själv haft vitiligo sedan 1999. Det började med en fläck på högra handen och i nacken och har med åren tyvärr spridit sig

Jag tycker dock att den sprider sig mest på vintern. Förra vintern var jag t.ex. torr på ett ställe på armen och där började det bli ljusare, men sedan när jag "utsatte" armen för sol försvann den... Har hört att solljus faktiskt kan stimmulera så att pigmentet kommer tillbaka. Dock har det bara funkat just i det fallet och självklart är det inte bra att bränna sig...

Funderar på att prova spraytan för att se hur det blir nu när man nästan är vit överallt Ska gifta mig nästa vinter, så jag antar att färgen kommer vara densamma då... Vill inte att gästerna ska se min vitiligo

Hur är det själv? Ska du gifta dig?

• silvera

Offis
    Jag har inte din sjukdom,
    men jag ville bara säga att jag gifte mig i vintras, och att det är jättehärligt med vinterbröllop!

Hoppas att det fungerar för dig med spray tan!

• Offis

silvera: Tack så mycket för stödet. Den här "sjukdomen" är väldigt jobbig psykiskt... Vissa lär sig visst att leva med den, men jag har inte kommit så långt ännu...

Tack igen!!

• brudkronan

Jag antar att det som kan bli klurigt med spraytan är nyansskilnaderna som blir mellan den vanliga huden och de vitare delarna. Om jag inte minns fel så finns det ställen där man kan få spraytan som görs med airbrush - dvs av en person som sprayar och inte en maskin. De borde ju kunna justera nyanserna så att det blir jämnare... bara en tanke.

• Offis

brudkronan: Hmm det kanske skulle vara värt att kolla upp. Tack för tipset! Tänkte hur som helst testa innan för att se hur resultatet blir.

Ni som har testat spraytan, kan man välja mellan en massa olika nyanser eller blir man rikigt "solbränd"?

• silvera

Det var det jag trode du skulle göra! Alltså airbrush! Jag tänkte mig att du kanske solduschar en gång, för att få färg överallt, och sedan fyller på där det är ljusare med airbrush...

• den lilla bruden

hejsan vill bara komma med en uppmöntrande kram till er tjejer som har den här hudsjukdomen har själv hudsjukdomen DLE som gör att huden blir röd och flagnar i ansiktet så jag vet att det kan kännas litte jobbigt hoppas ni ialla fal får ett jätte vakert bröllop och jag tror inte att folk kommer tänka så jätte mycket på hur huden ser ut för att jag tror att ni ändå kommer se ut som otroligt vackra brudar

Svar på tråden Funkar spraytan på vitiligo?