• Wicks

billigt och underbart?

Är lite intresserade av vad ni som la lite pengar (under 5000) la och på vad?

Vi planerr giftemål sommaren -08 och har inte alls någon plan att lägga ut mycket pengar då vi förhoppningsvis är föräldrarlediga båda två. blir att köpa två ringar (vi ska byta), men vad mer?
    själva vigseln bli borgelig och sker på ett helt annat dautm utan inblandnig från någon. mat/trårtor kostar ju, men hjur mycket (gör det givetsvis själv)?
    kläder sys endra själv eller försöks fixas på annat sätt (låna/hyra/ärva/köpa beanat osv). planen är i första hands att var ute på en äng eller dylikt. Natten spenderas på en höskulle eller liknande.
    Det enda jag känner är trist är att det inte blir tal om någon bröllopsresa.
    Hur gjorde ni?
    Ska man bjuda på mat eller bara tårtor och dylikt?
    Allt blir alkoholfritt, någotannat är det inte tal om (av ideologiska skäl). Vad bjuder man på för mat? jag är en kräsen jäkel dessutom

vi är 31 personer om i bara tar familjetna dvs föräldrar, mor/far föräldsrar, syskon ocvh deras familjer. har två mostrar (en med make) jag vill ha med dessutom. så 34 som minst. troligen blir det kring 50 gäster dpå det känns lite trist att inte ha någraa v sina vänner där. så blur ett rätt stort bröllops ändå...

Läst att familjer ofta skjuter tillen slant, varför? förväntar mig inte alls några bidrag därifrån, varför skulle jag/de. jo hjälp med bakandet föresten praktisk hjälp uppskattas ju alltid.

lite flummigt inlägg men vill mest höra spontana tankar, hur ni gjorde, tips osv

• Svar på tråden billigt och underbart?
  • majsanna

Menar du verkligen en budget på 5000 kr. Du menar 50 000 kr eller?

• tree

buffe ska vara billigare en 3/2 rätters... speciellt om man lager mat själv med hjälp av familj

frågar vänner med talang att hjälpar till, kankse tar foto, sjunger under vigsel, tar hand om music för festen, sy upp en enkelt klänning (annars kan du hittar begagnad eller köpa från kina, att hyra är ganska dyrt jämför med köpa beg)...

det verkar ganska vanligt att har en lite kuverta gift i stället för presetner från gäster... kankse det skulle hjälper mycket

lycka till!

• Anna_Sol

Alltså, jag tror inte det är möjligt att hålla enn bröllop för 50 pers, eller 34 för heller för den delen med en budget på 5000.

• jessisca

under 5000, e d ens möjligt?! jag hörde en bekants bekant som hade ett pyttelitet, väldigt enkelt bröllop som ändå gick loss på 10 000... själv e jag mest bara tacksam att mina föräldrar råkade ha lite pengar över just nu, så jag inte behöver snåla på allt, även om d inte blir handgjorda chokladpraliner o sånt...

• Fluffbullarna

majsanna: det kan du väl inte ta för givet att TS menar? De utgiftsposter som finns med i inlägget är ju bara ringar, mat (som de ska laga själva) och ev lite för kläder. Jag blir mer förvånad om det visar sig att de har tänkt lägga 50 000 på bara de sakerna :)

• brudenalacarte

Hejsan! Jag förstår att alla inte vill ha en dunderbröllop...Jag vill inte moralpredika nu! Men...
    varför vill man lägga under 5000kr för ett bröllop???? DEt är ju det viktigaste ögonblicket/valet man gör i ens liv! Livet är ju så kort!? Men människor kan tänka sig att lägga flera tiotusen på bilar...en pryl liksom. Men ett bröllop! Wow, det är den mest underbara händelsen i mitt liv, då jag visar alla vår kärlek!

Förlåt, jag vill inte kritisera bara fråga, (om jag får) varför man väljer att lägga -5000kr? det kanske bara är jag som är löjlig?

*nyfiken*

• tree

brudenalacarte
    inte alla har mölighet att spara så mycket!

• brudenalacarte

okej, förlåt men några hundra då? ;)
    det blir ju ändå pengar! eller ta ett lån går ju göra! :D

• Anna_Sol

Ja, nu skrevju TS att hon och hennes blivande man skull evar ahemma med FP båda två, så kanske är det därför. TS kanske inte har råd med mer.

Men jag blir imponerad ifall hon får i hop det. :/

• Joleen

Hej,

man kan göra en jättefin fest för lite pengar. Att vara på en äng och sedan på en höskulle låter som en toppenidé. Om ni vill bjuda på mat så kan ni ju packa pic-nickorgar till gästerna. Exempel på vad ni kan ha i är grillad kyckling, rostbiff, potatissallad, vanlig sallad, baguetter/pain riche, dessertost, kex, vindruvor och alkoholfri cider/läsk/mineralvatten och en filt/duk såklart. Jag tycker absolut inte att tårta är ett måste men vill ni ha det så kan man ju baka jättefina själv.

Svar på tråden billigt och underbart?