Låter som en fin bröllopsidé! Och fint av dig att hjälpa dina vänner med att "reka". Vi letar efter nåt liknande, en vacker plats utomhus där man kan vigas borgerligt, men vill ha ett lite större bröllop (ca 50 gäster).
Rosendal är ju jättevackert, en fin idé tycker jag! Skulle själv gärna vigas där under äppelträden. Men det kanske inte känns så högtidligt att äta lunch eller middag där efteråt, eftersom det alltid är så många som köar o s v. Fast man kanske kan fixa så att de t ex dukar upp ett vackert bort för er i trädgården?
Fåfängan har ett lusthus där man kan vigas, det är jättevacker utsikt.
Ekotemplet i Hagaparken är också jättefint, och man kan äta middag t ex på stallmästargården efteråt. Däremot kan man inte boka ekotemplet...
Södertuna slott utanför Stockholm är jättevackert och har god mat i "slottsgemak", ligger på en halvö. Man skulle säkert kunna ordna en vigsel där utomhus och sedan äta middag på slottet och om man vill också övernatta.
Svartsjö herrgårdspensionat i skärgården verkar jättefint, riktigt svenskt skärgårdsromantiskt, och har en liten udde med ett lusthus där man kan vigas. Där skulle jag jättegärna vilja ha vårt bröllop, men vi är tyvärr för många! Jag har inte varit där, men bilderna på internet är fina.
www.svartsoherrgardspensionat.se/hogtider/index.htm
Stadshuset är ju det klassiska för en borgerlig vigsel och faktiskt fint (jag har varit där när några vänner gifte sig), men själv tycker jag att det känns trist att stå och köa och sedan ha en så kort vigsel...
Observatoriet mitt inne i stan är vackert.
Tror att Gondolen har en takterrass, om man vill gifta sig lite mera "urbant" med utsikt över hela stan och tillgång till stans bästa drinkar.
Är själv väldigt förtjust i Norrmälarstrand och Rålandshovsparken. Kanske kan man bvigas på nån av båtarna som ligger där, kanske en av restaurangbåtarna nära Kungsholmstorg och ha middag på båten?
Riddarholmen är också en vansinnigt vacker plats, mitt i stan men ändå avskilt, med vattnet runt omkring.
Lyck till! Berätta gärna vad ni hittar för plats.