• pengholm

Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda

Skulle gärna vilja veta hur pass ovanligt det är i Sverige att mannen friar och ger diamant(eller annan sten)ring till tjejen, och att man sedan köper två vigselringar och utbyter dessa vid vigseln...

Har bott i Australien i 5 år, flickvän är från Frankrike, och det verkar nästan som det bara är i Skandinavien som båda har ring för förlovning och endast bruden har egen vigselring...

Skulle ni som gör som vi (jag friade och gav ring, och har ingen själv nu - till vigsel har vi 2 samma sorts ringar med gravyr) kunna skriva lite inlägg så jag inte känner mig helt ensam i Sverige om detta lol... tog mig 10 min. att förklara för en juvelererar i går att vi ville titta på förlovningsringar för vårt bröllop........!

• Svar på tråden Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda
  • Gullefjunet

Hej hopp!
    Min pojkvän är amerikan och hans tradition är att ge mig en diamantring efter förlovningen, som ett överraskningsmoment.

Fråga mig inte hur amerikaner är funtade, alltså hehe... För jag fattar inte varför jag ska ha en till ring, när vi redan har förlovningsringar... Men så länge det gör han lycklig så...

I slutändan blir det alltså så att jag har 3 ringar; förlovningsring, diamantring och vigselring.
    Har aldrig varit så 'pyntad' förut hehe... Men men, vad gör man inte för kärleken?*ler*

Han kommer förresten ha 2; förlovningsring och vigselring.

• Cecilia 29/6-02

Gullefjunet, nu hängde jag inte med. Om ni har förlovningsringar så ÄR ni väl redan förlovade? Hur kan han då fria med förlovningsring som en överaskning? *förvirrad*

• Jj?

Blandning av den svenska traditionen med att byta ringar vid förlovning (oftast överenskommen i förväg) och den amerikanska att tjejen får en ring vid förlovningen (oftast överaskning)? Så tolkade jag det.

*kram*

• Thalia

Bor for tillfallet i Australien, och markte forra veckan att utbudet av slata ringar har ar minst sagt litet. Fick till slut tag pa en slat forlovningsring i vitt guld

Min pojkvan ar fran Jordanien och traditionen dar ar att man har ringen pa hoger hand nar man ar forlovad (mannens ring ar oftast i silver), sedan byter till vanster hand nar man gifter sig (plus att kvinnan far en till ring).
    Kanske inte svar pa fragan, men...

• Gullefjunet

Jj? & Cecilia 29/6-02

Ja, precis så som Jj förstod det! Var nog inte så tydligt skrevet av mig...
    För mig håller det ju absolut med förlovningsringar, och vi är per definition förlovade, men han vill ha med det amerikanska med diamantring som överraskningmoment i alla fall.
    Det blir en del mixande och trixande när man ska ha ihop det med någon med en annan tradition. Men lite många ringar kan man ju ta, bara de inte blir för stora allihop, det passar inte på mig

• Gullefjunet

Jj? & Cecilia 29/6-02

Ja, precis så som Jj förstod det! Var nog inte så tydligt skrevet av mig...
    För mig håller det ju absolut med förlovningsringar, och vi är per definition förlovade, men han vill ha med det amerikanska med diamantring som överraskningmoment i alla fall.
    Det blir en del mixande och trixande när man ska ha ihop det med någon med en annan tradition. Men lite många ringar kan man ju ta, bara de inte blir för stora allihop, det passar inte på mig

• Gullefjunet

Hmmm... varför kom samma inlägg 2 gånger??
    Me not so teknisk asså... hehe...

• Världens lyckligaste!

Hej!
    Jag funderar på att ha en ring med stenar i förlovningsringen. Vad säger Ni om det? Man kanske ska köra den gamla stilen och ha en slät ring för att hoppas på glitter när man gifter sig.....

det kanske är svårt att kombinera vigselringen om förlovningsringen också har stenar... Nu är jag splittrad!

• blivande fru C

Jag och min fästman har en varsin slät förlovningsring, vid vigseln får jag en med diamanter För att krångla till det ska han fria (har han iallafall sagt ) med diamant ringen innan vigseln, eftersom han inte tyckte han har friat ordenligt. (Det var via telefon, han var i London.) Så.. detta blev lite krångligt hoppas ni fattar vad jag menar

• Gustaf M.

Den svenska seden är väl att man byter ringar sedan mannen (eller kanske kvinnan numera) har friat. Då är man förlovade, och har alltså en ring var. Sedan vid vigseln får kvinnan en ring till, det är vigselringen som välsignas av prästen innan den träs på hennes finger.

I andra länder har man andra traditioner. I USA brukar visst mannen köpa en ring (ofta med en fin sten i) redan innan han friar för att ge till kvinnan när han friar (fast det verkar rätt opraktiskt; tänk om hon säger nej) och sedan byter man ringar vid vigseln.

I t.ex. Tyskland bärs ringarna på högra handens ringfinger, och jag tror att det samma gäller i Danmark. I USA betyder det däremot att man är änka/änkling om man har flyttat ringen från vänster till höger ringfinger.

• Scarlett

Ja, det kan vara svårt att hitta släta, traditionella svenska förlovningsringar om man bor utomlands, det märkte vi också. Vi bytte ringar vid förlovningen, men de ser inte likadana ut. Jag har en sten i min. Jag tyckte det var roligare att få den "fina" ringen när vi förlovade oss, och ringen liksom är en mycket större grej än vad den blir vid bröllopet när det är så mycket annat man tänker på. Dessutom känns det bättre att anpassa den enkla ringen efter den fina än tvärtom. Så det blev bra! Och vi kör med ringväxling vid båda tillfällena (båda kommer alltså att ha två ringar), för rättvisans skull.

Kontentan är väl att man får göra som man vill, helt enkelt.

• wewwe

Men jag var på bröllop nu för lite sen och då fick både kvinnan och mannen vars en ring!! *Förvirrad* Men man kanske kan göra som man vill... inte vet jag...

• Charlottsky

wewwe, förr var det så att mannen bara hade förlovningsring i Sverige, enligt vigselordningen var det endast kvinnan som kunde få vigselring. Detta ändrades någon gång på 80-90-talet så att det enligt vigselordningen i kyrkan blev möjligt för mannen att få en ring vid vigseln han också. Detta är alltså valfritt. Min man ville bara ah en ring men ville få förlovningsringen välsignad så han hade den inte på innan vigseln utan vi "växlade" ringar under ceremonin när prästen välsignat dem.

Svar på tråden Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda