• pengholm

Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda

Skulle gärna vilja veta hur pass ovanligt det är i Sverige att mannen friar och ger diamant(eller annan sten)ring till tjejen, och att man sedan köper två vigselringar och utbyter dessa vid vigseln...

Har bott i Australien i 5 år, flickvän är från Frankrike, och det verkar nästan som det bara är i Skandinavien som båda har ring för förlovning och endast bruden har egen vigselring...

Skulle ni som gör som vi (jag friade och gav ring, och har ingen själv nu - till vigsel har vi 2 samma sorts ringar med gravyr) kunna skriva lite inlägg så jag inte känner mig helt ensam i Sverige om detta lol... tog mig 10 min. att förklara för en juvelererar i går att vi ville titta på förlovningsringar för vårt bröllop........!

• Svar på tråden Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda
  • Cecilia 29/6-02

Sabina, med det vanligaste är ju att man har två matchande ringar på vänster hand som gift kvinna i Sverige.

Så jag tycker visst det är bra om man som kille tänker på det när man väljer förlovningsring.

• Sabina

Jo, jag vet det! Men det är ju SÅÅÅ trist!! Innan vi förlovade oss var vi och kollade på "förlovningsringar" och varje gång vi nämnde förlovning i en guldaffär kastade de sig på de trista traditionella släta rött-guldringarna. Efter typ 5 affärer deklarerade jag för min kille att om vi någon gång ska förlova oss vill jag INTE ha en slät rött-guldring. Och det fick jag ju inte heller

• Anonym

Min kille är från Irland och där är traditionerna precis som du beskriver. Han friade till mig med en ring iofs utan diamant eftersom jag bara ville ha en slät ring. Han bär ingen förlovnigsring. När vi gifter oss kommer vi att få varsinn ring.

• pengholm

OK det verkar som om det finns andra som gör lite som vi... skönt att inte vara ensamma! Fast alla mina vänner, guldmeder, etc man pratar med verkar inte förstå att det finns en annan tradition än den svenska... jag har väl en oupplyst umgängeskrets :)) Nå, vi tittar fortfarande på förlovningsringar för bröllopet. Någon som har tips på bra ställe i Malmö?

• Anonym

Min sambo har en förlovningsring nu men när vi gifter oss så ska jag ge honom en ny. Så han tar bort sin förlovningsring.
    Jag själv vill ha tre ringar. Jag har min förlovningsring nu men jag vill även ha en ring som morgongåva och sen givetvis min vigselring. Så vill jag och min sambo ha det.

• Cecilia 29/6-02

Anonym, visste inte att man kunde lägga in en beställning om vilken morgongåva man ville ha.

• Anonym

Man får väl göra som man vill med sina ringar när man gifter sig. Eller???

• Charlottsky

Klart man får göra som man vill, en ring är obligatorisk vid kyrklig vigsel men den behöver ju inte vara ny. Min man använde förlovningsringen för han ville få ringen välsignad men inte bära två ringar.

• Ja!

Vi fick båda varsinn ring vid förlovningen. Vid vigseln kommer vi att lägga till någon sten på min och ev. på insidan av hans. Vid vigseln vill vi att ringarna ska bli välsignade (om man kan använda det uttrycket vid en borglig vigsel). Vi kommer alltså att ha en ring var som gifta!

• f.d. Svart brud

Vi har båda förlovningsring och vigselring, fast våra vigselringar ser olika ut. Min är i rött gult med 5 diamanter och 2 rubiner (alla stenar är i rad och av samma storlek). Min mans vigselring är en kopia av förlovningsringen i rött guld, fast i vitt guld.

Min man tycker om att bära ringar och han bär fler ringar än jag. Dessutom vill han visas utåt att han är gift. (Har killen en enda ring vet man ju inte om han är gift eller förlovad.)

Svar på tråden Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda