• pengholm

Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda

Skulle gärna vilja veta hur pass ovanligt det är i Sverige att mannen friar och ger diamant(eller annan sten)ring till tjejen, och att man sedan köper två vigselringar och utbyter dessa vid vigseln...

Har bott i Australien i 5 år, flickvän är från Frankrike, och det verkar nästan som det bara är i Skandinavien som båda har ring för förlovning och endast bruden har egen vigselring...

Skulle ni som gör som vi (jag friade och gav ring, och har ingen själv nu - till vigsel har vi 2 samma sorts ringar med gravyr) kunna skriva lite inlägg så jag inte känner mig helt ensam i Sverige om detta lol... tog mig 10 min. att förklara för en juvelererar i går att vi ville titta på förlovningsringar för vårt bröllop........!

• Svar på tråden Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda
  • Ullis

He, He Vi svenska tjejer får ju vänta så länge på bröllop så vi passar på att ringmärka vårar karlar redan vid förlovningen

Skämt och sido - har en väninna (som iofs är förlovad med en engelsmann) som förlovade sig på samma sätt som ni (sterlingring). Annars blir det väll vanligar och vanligare i dag att mannen liksom kvinnan får två ringar. En vid varje tillfälle. (Även det förekommer i alla fall i min bekantskapskrets).

• serendipity

Vi gjorde ett mellanting. Bara jag fick en ring vid förlovningen men diamanterna får jag vid vigseln, då även min karl får en ring. Men så är jag inte förlovad med en svensk heller.

• Anonym

i vår bekantskapskrets har de flesta tjejer stenar i både förlovnings - och vigselring. Gå till en annan guldsmed!

• Jj?

Den svenska traditionen är ju att man byter ringar vid förlovning och att sedan tjejen får en till vid vigseln. Det blir vanligare och vanligare att även killen vill ha två ringar.

Jag tror att om ni vill ha varsinn slät ring till vigselring så är nog det enklaste att beskriva det som du gjorde hos guldsmeden, alltså som förlovningsring.

För det ni är ute efter om jag förstår dig rätt är "wedding bands" och de liknar svenska förlovningsringar.

Hoppas ni hittar vad ni vill ha!
    *kram*

• Eleonora

Hej!

När min sambo friade till mig så fick jag en diamantring, han har alltså ingen ring än. Till vigseln ska vi ha två släta guldringar med vigseldatum ingraverat. Så ni är inte ensamma om det. Dessutom fungerar det alldeles utmärkt.

Kram Anna

• Anonym

Min blivande man friade med en enstensring (Bellatrix). Han själv bär ingen förlovningsring utan väntar till vigselringen. Han väljer en slät ring som vigselring och jag har fått ärva mina föräldrars förlovningsring från-65 med stenar, som vi kommer att behöva göra om något så att den går ihop med våra ringar.

Så gör du precis som du/ni har tänkt, Lycka till!

• kitze

hej,

Min blivande friade till mig med en diamantring och har själv ingen ring än. tänk på att den ring du ger bort ska passa med era bröllopsringar. Välj en juvelerare som verkar bra och som du tror bruden kan gilla och hitta en matchande ring hos!!

• Sabina

När min blivande friade hade han köpt en diamantring - drottning - i vitt guld till mig och en slät ring i rött guld till honom själv. Till vigseln har vi köpt en rosettring med 8+1 diamanter till mig och ingen till honom. För min del så hade jag aldrig en tanke på att ringarna skulle matcha för jag kommer att ha förlovningsringen på höger hand och vigselringen på vänster.

• CyberPet

Tror det är vanligast att båda "ringmärks" vid förlovningen. Själv gjorde vi så att jag fick en ring (med diamanter) och sen växlade vi ringar vid vigseln så att även han blev ringmärkt.

Nu är jag gift med en kanadensare så där är traditionen annorlunda, men för oss kändes det helt okej då jag fick ringen när vi bestämt oss att vi skulle gifta oss och alltså inte gick flera år som "förlovade".

Petra

Svar på tråden Förlovning: ring till tjej. Vigsel: Ring till båda