• snart fruga

Tips på efterrätt som är lätt att göra själv för många?

Jag har idéetorka!! Är i stort behov av hjälp med efterrätt på vårt bröllop i slutet av juni. Vi ska göra all mat själv, det blir plockmat till förrätt och sedan buffé med kallskuret. Men mellan maten och tårtan ska man ju klämma in en efterrätt också.. Har ni några tips??

Vi kommer att bjuda runt 70 personer och hyr en lokal där det finns begränsat med utrymme till förvaring av mat osv. Därför är det nog uteslutet med efterrätt som kräver portioneringsskålar odyl. Helst ska det vara något som inte blir för likt tårtan heller, med en massa grädde osv.

Hjälp!

• Svar på tråden Tips på efterrätt som är lätt att göra själv för många?
  • Kat77

kentfantast
    Oj förlåt att det tog sån tid, glömde helt bort denna tråd... Jag provade aldrig moussen och nu har vi ändrat oss. Vi kommer ha vit choklad och hallon i bröllops tårtan så till dessert blir det nu istället nån grekisk jordgubbs mojja. Det är bara jordgubbar, rostade pinjenötter, grekisk yoghurt och grekisk honung. Lätt och friskt, inte så sött, så man orkar med tårtan sen.

Vi har även hittat efteråt, en lite starkare version av skagen röra med jämtlands chips eller vad dem heter :)

Hur går det för er andra?

• Kat77

förrätt menade jag såklrt :)

• AnnaElefant

min favortiefterrætt som ær superenkel ær gammal hederlig kladdkaka med en twist...

tillsætt lite (kryddmått, beror på kvalieten och hur stark den ær) torkad chilli i degen, severa skuren i trekanter med vispgrædde med baileys.

kan itne bli enklare men en sæker succé, det ær så G O T T ! ! !

• maria82

Vi ska ha enkel vaniljgall med sommarsås. Varm hallonsås asså.
    Enkelt men jätte gott!!

• Blue Moon

Chokladfontän är ju ett bra tips, med massa fint skuren frukt och maränger!

• Kat77

Nu e jag gift :)

Det slutade med en hemmagjord jordgubbsparfait, (typ glass) kanon god...

• snart fruga

kat77: GRATTIS!!! Vad kul!! Jordubbsparfait alltså.. låter smaskens! Hur serverade ni den och hur många gäster hade ni?

• Kat77

snart fruga
    Tack :)
    Jag köpte runda brödformar och sen gjorde vi parfaiten på frysta jordgubbar och hällde upp i brödformarna. Sen frös vi in den och skar sen upp den i bitar. Hällde lite jordgubbssås runt på tallriken och röda choklad hjärtan (socker) på själva parfaiten. Ska se om jag kan hitta en bild :)
    Syrligt och gott vilket var perfekt eftersom vi hade denna tårtbuffen senare:
    i43.photobucket.com/albums/e365/kathrine77/w138.jpg

• Liz.hase

Vid min sons dop gjorde jag vanlig kladdkaka i ugnsform som jag stansade ut till hjärtan (mha pepparkaksform). Detta kan man göra flera dagar innan och frysa in till den stora dagen. Lade vidare upp kladdkakehjärtat på en tallrik, pudrade över florsocker (jag hade även en schablon av bokstaven A som gjorde mönster i "pudrandet"), klickade på lite grädde och färska hallon vid sidan av hjärtat. Slutligen fick några sockerhjärtan (finns som strössel) pryda bakelsen. Och klart för servering. Nu hade jag dock endast 30 gäster på vårt dop, så upportioneringen kändes tidsmässigt rimlig. Väldigt enkelt och fint, av något så simpelt som kladdkaka...
    Det är/var mitt säkra tips, men av alla smaskiga förslagen här ovan så kanske det blir något annat ändå till mitt egna bröllop ändå. Tack!

• snart fruga

kat77: det ska jag prova att göra, har aldrig smakat parfait, men det låter jätte gott och inte så svårt heller!

Liz.hase: vilken fiffig idé! Det blir ju jättefint att ta ut hjärtan!! Men vi kommer vara runt 75 personer, så det blir nog mycket göra.. Men måste prova det faktiskt! Mums med kladdkaka ju

• snart fruga

Har förresten hittat recept på en kolapaj som verkar mumsig. Den äter man med en klick vaniljglass Blir mycket provbakning nu framöver

• 11augusti07

jagärsåkär - har du nåt recept på tiramisun?

• Balinda

annanaspaj är bland det godaste jag smakt och så lätt att göra. gör bara pajdeg, blanda annanas, cremefraice, socker, och en äggula in i ugnen och klar. alla har älskat denna en given hit på fest.

• snart fruga

Ja, ahr funderat på nån mousse oxå och tänkt prova både vit choklad och vanlig choklad!

Mmm älskar annanas, men tyvärr är det bland det värsta min blivande vet

• Eva1979

Jag kan erbjuda ett bra tips. Vi kommer att servera jordgubbsyoghurtglass till efterrätt på vårt bröllop. Vi har redan testat och tror att det kommer att funger utmärkt. Så här gör du; jordgubbar (färska eller frusna) blandas med mixer med naturell yoghurt (gärna 2% fetthalt), blanda i lite socker och lite florsocker efter eget tycke och smak. Frys in. Låt stå i frysen minst 4 h och ta fram 30 minuter innan serveringen. Jag kan lova att det är väldigt enkelt att göra dagen innan, och det är väldigt uppskattat. Till detta dekorerar vi plastmuggarna med glassen i med en färsk jordgubbe och vit After Eight.Efterrätten går att göras om för mjölkintoleranta och sockerfri också. Lycka till!!!

• mian73

Vi kommer att ha en vitchoklad-panacotta med hallonkompott till efterrätt.Istället för att göra i portionsformar kan man om man vill göra i stora formar, typ ugnsformar eller liknande och sedan breda ut hallonkompotten över så får var och en ta så mycket man vill ha. Vi har köpt 4-pack genomskinliga glaslyktor på Ikea för 9 kr som vi kommer att använda oss av. Men som sagt, man kan precis lika gärna ha stora formar att ta av.

• tvillingmor

Man kan göra allt möjligt i stora ungsformar om du ska ha efterrätten på buffé..

Tiramisu
    Parfait
    Fransk Chokladtårta
    Italiensk trifli
    Bärmousse
    Gino
    Glass
    Cheesecake

Ja, de finns hur mycket som helst...

• 25Augusti

har ett recept på champagnegele med hallon som är fantastisk lyxig enkel och smidig till många kan maila recept om du vill

Svar på tråden Tips på efterrätt som är lätt att göra själv för många?