• snart fruga

Tips på efterrätt som är lätt att göra själv för många?

Jag har idéetorka!! Är i stort behov av hjälp med efterrätt på vårt bröllop i slutet av juni. Vi ska göra all mat själv, det blir plockmat till förrätt och sedan buffé med kallskuret. Men mellan maten och tårtan ska man ju klämma in en efterrätt också.. Har ni några tips??

Vi kommer att bjuda runt 70 personer och hyr en lokal där det finns begränsat med utrymme till förvaring av mat osv. Därför är det nog uteslutet med efterrätt som kräver portioneringsskålar odyl. Helst ska det vara något som inte blir för likt tårtan heller, med en massa grädde osv.

Hjälp!

• Svar på tråden Tips på efterrätt som är lätt att göra själv för många?
  • Ms K

Om ni har tillgång till frysar så glasser + sorbeter av olika slag. + en massa olika härliga frukter snyggt upplagt, typ passionsfrukt, jordgubar, fikon, physalis (stavas detså???) och vindruvor. Kan utvecklas med olika såser, färska eller frysta bär (hallon, björnbär, hjortron, vinbär, krusbär) i oändlighet. Olika nötter, marschmallows, mini-maränger, hjärtformat + silverkule-strössel etc.

Kan göras hur snyggt som hellst, och
    Allt bekvämt i större skålar, förberett och bara att ställa fram!

• snart fruga

Wow vilken bra idé!! Ja, det kan bli hur snyggt som helst och några glasspaket går nog in i frysen Tack!

• Mommydearest

Ost-tallrik? Gott om man ska ytterligare sött iform av tårta.

• Mommydearest

Eller; det blir ju inte ytterliggare sött då, utan det enda söta

• tingtingeling

cheesecake är också gott och kan varieras i oändlighet!

• Kat77

Vi har samma problem och jag tror jag har kommit på hur vi ska göra.
    Vi kommer nog servera en vit choklad & hallon mousse som gör dan innan. Sen vispas den upp precis innan serveringen, allt man behöver är en elvisp :)
    På tallriken kommer det ligga ett havreflarn under, mousse imellan och att havreflarn lite snett ovanpå sen lägger vi på lite färska bär och strör över florsocker.
    Lätt som en plätt och fint. Desserten är mest för att man ska få något, sen kommer vi ju ha en bröllopstårta plus en massa andra tårtor.

• snart fruga

kat77, det låter verkligen mumsigt! Det skulle oxå funka.. Så ni förvarar moussen i en stor skål och sen vispar och portionerar upp vid servering? Utgår du från något recept när du gör moussen? Har du lust att dela med dig av den i såfall?

• Kat77

Precis så kommer vi göra..
    Min syster har receptet men jag ska få tag på det så återkommer jag :)
    Tänkte nämligen testa det själv i helgen..

• Mangogirl

Vi kommer ha pannacotta med limemarinerade bär. Vi har köpt ljuslyktor på Ikea 9 kronor för 4 stycken . Har provat och det blir lagom mycket. Sen ställer vi "ljuslyktan" på en assiett och lägger de limemarinerade bären bredvid på assietten.

• snart fruga

Chipsan - det låter verkligen jättegott! Men då är det det här med att förvara alla 75 portionsskålar kallt.. För man ska väl porionera upp innan det får stå kallt i några timmar?

Kat77 - det vore toppen om kan meddela receptet och såklart resultatet, om det blev gott

Svar på tråden Tips på efterrätt som är lätt att göra själv för många?