Inlägg från: erkiperki |Visa alla inlägg
  • erkiperki

örhängen- hur funkar det?

Hej jag måste också påpeka att du inte ska göra med pistol! Bara för att de flesta gör det så är det inte det bästa!Det som lightfish skriver om vävnadsskador stämmer, dessutom kan man inte sterilisera en pistol. Om det kommer blod på den (kan hända) så kan man alltså inte få den steril och sjukdomar kan spridas. Infektionsrisken ökar också mkt om du gör med pistol, dessutom blir läktiden med största sannolikhet mkt längre! Vet väldigt få som gjort med pistol där hålen har läkt på 6 veckor.

• erkiperki

Ja, givetvis kan en dålig piercare vara sämre en en med pistol så därför går man inte till en sådan! Man läser på innan man piercar sig och kollar upp vad som kännetecknar en bra piercare så att man inte låter en klåpare göra ett ingrepp i ens kropp. Dessutom läser man på om de olika piercingarna så att man vet hur man ska sköta dem och vad man kan förvänta sig under läktiden.

• erkiperki

Ser att det har blivit viss förvirring kring begreppet vävnadsskador. Det som menas är att när man gör med pistol så tar man ett tjockt, trubbigt smycke och skjuter in det. När man gör med kanayl så är den vass (och framför allt steril, men det är eg. en annan fråga)och dessutom smalare och orskar betydligt mindre skador vid insättningen.

• erkiperki

Littlepixiegirl: Nej det är så att man orsakar mindre skador med piercingkanyler. De finns i olika tjocklekar och 1,6 mm är vanligast. Jag säger inte att du inte läste på o.s.v. Vars läser du det? Jag säger att man ska göra det. En navelpiercing tar länge att läka, ett år är inte ovanligt... Visst det är väl inte omöjligt att en piercare gör fel men om man går till någon som är ansluten till något av de två förbunden för seriösa piercare så är det i stort sett omöjligt, de funkar ju som en sorts kvalitetsgaranti. Var din piercare det?

Jocelyn: Jag kollade länken, visste inte att det fanns en ny sorts pistoler och att de har börjat packa smycken på andra sätt. Men de flesta salongerna som gör det har nog kvar de gamla pistolerna som inte går att sterilisera (står t.o.m. på sidan) och som har osterila smycken till men som omskrivs som "rena". Ett annat problem med dessa smycken är att det man inte kan göra så mkt åt längden, vilket blir problem om det svullnar, då är det svårt att komma åt att tvätta. Och, ja jag står fast vid att smycket är trubbigt och tjockt och att det självklart ger en sämre läkningsprocess p.g.a. det.

Yoni: Nej, du är inte ovanlig. Jag vet många som har dragits med återkommande infektioner efter pistolpiercingar.

• erkiperki

Alltså jag förstår inte riktigt varför man väljer att inte läsa på och låta någon som har kunskap om anatomi och hygien göra ett ingrepp i kroppen. Det är inte så mycket dyrare att göra det hos en seriös piercare.

Svar på tråden örhängen- hur funkar det?