• Sanna81

örhängen- hur funkar det?

Är sugen på att göra någonting överaskande som att ta hål i öronen till bröllopet.

Men hur lång tid innan måste man göra det? Gör det ont? Är det vanligt att man inte tål någonting annat än guld? Måste man alltid använda örhängen sedan eller växer hålet ihop? Får man ett ärr om man låter det växa ihop?

• Svar på tråden örhängen- hur funkar det?
  • Fru Cinderella

1. Ont och ont.. alla känner olika mycket smärta. Men nej, det skulle jag inte vilja säga.

2. Njaee. inte så där överdrivet vanligt. Men det kan vara bra att ha ett läkesmycke i början och badda "såret" varje kväll. Kan vara en del i början

3. Gör det så snart som möjligt ;)

4. Du börha örhängen den första tiden annars växer de ihop.. Själv har jag haft hål i tretton år kanske o mina växer inte ihop även om jag inte har örhängen på ett år.

5. Ja det blir en liten "prick" om du låter det växa ihop.

• glad tjej

Vad jag kommer ihåg så ¨måste man ha speciella tahål-örhängen (oftast i plast)de första veckorna (ca. 6 veckor)och sedan kan man använda vilka örhängen man vill.

• Fru Cinderella

men det finns ju även läkesmycken i vad det nu är för metallmaterial, titan?! som de använder på piercingstudier man också kan använda i öronen.

• lightfish

Om du nu ska ta hål, kosta på dig att gå till en RIKTIG piercing studio eftersom när man tar hål med "pistol" skjuter de sönder vävnad vilket man inte gör när man använder nål som de gör på en piercing studio.

Man bör nog ha i örhängen, läke, i ca 6 månader efter för att hålet ska läka och för att de inte ska växa igen helt. Men vill du ha i lite finare för bröllopet är det ingen panik :)

• Karis Annelie

jag har haft örhängen i över tio år och mina kan växa ihop om jag inte har i på några veckor... så det e säkrast att ha i. De växer inte ihop helt utan jag kan trycka igenom, men ajaj :P
    angående allergier så e det väl vanligare att man tål än inte tål. jag e dock allergiker. men jag kan ha fejkörhängen nåra timmar på fest, blir lite irriterad då bara...

• Skogstigern

Min dotter tog hål för ett par veckor sedan så jag har ganska färska uppgifter:

"Hur lång tid innan måste man göra det?"
    Det tar 6 veckor innan man kan ta ur de örhängen de gör hålet med. Därefter kan man sätta in något annat men det tar i regel ca 3 månader innan man kan byta dagligen.

"Gör det ont?"
    Nja, min 7-åring klarade det men min 5-åring backade ur efter första hålet.

"Är det vanligt att man inte tål någonting annat än guld?"
    Det är säkert individuellt, själv har jag aldrig haft problem med några örhängen. Idag är alla som finns i butik nickeltestade också.

"Måste man alltid använda örhängen sedan eller växer hålet ihop?"
    Man måste ha örhängen första året, sedan går det att låta hålet vara. Jag har t ex haft ett hål i 20 år och det har inte haft örhänge på drygt 15 år men ikväll när jag testade funkade det bra att sätta i ett örhänge ändå!

"Får man ett ärr om man låter det växa ihop?"
    Ja, det blir en liten prick men den syns knappt.

Det tog ca 5 minuter att ta hål i öronen och min dotter tyckte bara att det värkte första kvällen. Hon tog hål med pistol på en lokal skönhetssalong, där använder de Blomdahls-örhängen. Läs mer på www.blomdahl.com

Lycka till!

• jocelyn

Jag tog hål med pistol, har inga "vävnadsskador" utan bara hål liksom...
    Gör ont; nej. Inte ens jag med min extremt låga smärttröskel hade särskilt ont av detta. Hålet kan växa ihop på vissa, hos andra gör det inte det. Det första året är väl mest kristiskt.
    Jag har inte haft örhängen på ca 5 år men mina hål är intakta. Det syns inte och känns inte att ha hål om man inte har örhängen i.
    I början har man plast eller kirurgstål; sedan kan man byta till andra material.

• erkiperki

Hej jag måste också påpeka att du inte ska göra med pistol! Bara för att de flesta gör det så är det inte det bästa!Det som lightfish skriver om vävnadsskador stämmer, dessutom kan man inte sterilisera en pistol. Om det kommer blod på den (kan hända) så kan man alltså inte få den steril och sjukdomar kan spridas. Infektionsrisken ökar också mkt om du gör med pistol, dessutom blir läktiden med största sannolikhet mkt längre! Vet väldigt få som gjort med pistol där hålen har läkt på 6 veckor.

• jocelyn

Ursäkta men vad för typ av "vävnadsskador" är det ni tror det ger? Kan ni ge en närmare förklaring?

Och jo, hålen läkte innan 6 veckor, var absolut INGA problem på den fronten! aldrig haft någon infektion heller.

• littlepixiegrl

Jag gjorde med pistol när jag var yngre, det läkte på bra mindre tid än 6 veckor och att jag är nickelallergisker beror knappast på pistolen. Det som läkt sämst på mig var min navelpiercing, gjort i piercingstudio, den läkte helt enkelt inte och det var efter det som jag blev som mest nickelallergisk, så en dålig piercare kan nog vara sämre än en pistol...

Svar på tråden örhängen- hur funkar det?